Gå til innhold

Xstasy

Medlemmer
  • Innlegg

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Xstasy sine prestasjoner

2

Nettsamfunnsomdømme

  1. Kan se ut som jeg tok feil angående Steam, men felles for alle disse klientene er at de oppretter uavhengig flere tilkoblinger til flere CDN servere og/eller peers. Feilen er uansett lett gjenskapelig ved å sette på en nedlasnting på Steam/Epic/Ubisoft/HTTP(S) og strupe den til 1/10 av kapasiteten til linja. Da får du de samme resultatene som testene over, uavhengig om du bruker bromodus eller ikke, samme hvilken ruter eller sentral du har. Anbefaler alle med Eidsiva (via Altibox) eller Altibox kunder å teste dette. Tok igjen kontakt med Eidsiva i dag etter å ikke ha hørt noe fra dem etter tre telefonsamtaler til support over 4 uker hvor de bedyret at jeg skulle bli tatt kontakt med innen to uker siden, fortsatt ikke hørt noe. Så krysser fingrene for at jeg blir ringt opp av en teamleader hos Eidsiva som kan sette meg i kontakt med teknisk hos Altibox. EDIT: Ble servert samme suppa; Prøvde eskalere til teamleader etc, men svada svada svada. Kort sagt han skulle feilmelde/eskalere, men ingen lovnader om å bli kontaktet. Samme våset; Du må bruke vår ruter. Enda jeg kobla i ruter fredag og sa den kom til å være koblet i frem til onsdag for 2 uker siden for at de skulle få kjørt testene sine. Forklarte også dette til personen på support. Fører ikke dette noen steder er det under vurdering å ta kontakt med Forbrukerrådet jfr. https://www.forbrukerradet.no/forside/digitalt/bredband/ eller eventuelt vurdere å gå til sivilt søksmål ettersom jeg vet at flere i mitt geografiske område og helt opp til 120km herfra er affektert. Om det er flere som er med har vi en bedre sak, så for all del, test nettet deres godt og delta i diskusjonen her om du opplever tilsvarende. Support hos Eidsiva er en dårlig spøk etter Altibox tok over leveranse. Eidsiva var mye bedre før de ble leverandør av Altibox. Edit2: Ble ringt opp igjen av teamleader hos Eidsiva og han kom frem til at de skulle ta tak i saken (endelig?) og at jeg skulle høre fra dem igjen i morgen. I praksis forklarte han at noen noder etter migrering av kundebase slet med hastighet og at det pågikk retting, men ettersom dette også skjer i Altibox sitt egne nett så er det vel der problemet ligger når jeg ikke hadde lignende problemer med Eidsiva før migreringen skjedde. Så er vel ikke veldig håpefull på at det er lett eller raskt løst denne gangen heller. Hadde tidligere en sak på tapte multicast pakker når de leverte IPTV via GET. Frøs bildet i ny og ne, men de klarte aldri å løse dette heller, så TVen ble sagt opp.
  2. De fleste bruker både P2P med backet CDN for dette. Du laster ikke opp noe, men det utnytter fortsatt P2P teknologi til deres servere.
  3. Jeg sliter med både deres ruter og egen ruter rett i fiberkonverter. Det er internt i nettet til Altibox strupingen oppstår, har også testet fra server på Altibox/Eidsiva en annen geografisk lokasjon. Samme problemet. Struping ned til 0-31mbit på nye koblinger. Skjer mest ved bruk av P2P (Epic, Steam, Ubisoft, etc), Spiller ikke noe rolle om du limiter til 10MB/s, alt annet blir strupet, spiller heller ingen rolle om den står i bridge mode eller ikke, samme resultatet hver gang. De skulle ringe meg fredag forrige uke, fortsatt ikke hørt en puck og man blir sendt rundt i en endeløs ringerunde. Eidsiva sier vi har meldt feilen til Altibox og vi kan ikke gjøre noe mer. Ringer du Altibox får du beskjed om å vente på svar fra Eidsiva. Håpløst kundefiendtlig.
  4. Det er ikke mye å kreve at de eskalerer det når samme problemet har vedvart så lenge. Man betaler faktisk 12k i året for noe som funker 50% hadde du godtatt det uten noe form for teknisk support? Det må stilles strengere krav til leveranse til privatkunder. De er ikke noe mindre verdt bare fordi de ikke er en bedrift. Kunder er kunder.
  5. Samme problemet her med 750/750 Mbps fra Altibox via Eidsiva. Så fort jeg utnytter ett par tilkoblinger så faller nedlastninghastighet på alt annet ned til mellom 10-100 mbit. Meldte teknisk til Altibox forrige fredag, purret i går og fortsatt ikke noe lenger. Jeg bruker en Ubuntu server med 10Gbps port som ruter, koblet rett i fiberkonverter og endrer mac adresse til faktiske ruteren fra ISP og terminerer VLAN 102. Ikke noe bridge mode påskrudd via altibox.no. Med iperf3 måler jeg 750 Mbps upload fra server i Finland, men så fort jeg setter på en nedlastning på usenet/steam/epic/etc på 5+ connections og limiter til f.eks 100 Mbps, så strupes andre connections til mellom 7-31~ Mbps per connection. Har også testet med samme resultater fra en kompis sin server på 750/750 ett annet sted i landet. Det samme skjer uansett hastighet og antall connections over 2 virker det som. Enkelte ganger får du full speed litt tid etter, andre ganger er du bare strupet hardt fra start. Spiller ingen rolle om den står i bromodus eller ikke, akkurat det samme skjer. Har også prøvd ruteren som fulgte med også, ytelse på denne er ennå dårligere. Har egentlig ikke hatt annet enn problemer etter Eidsiva siden de flyttet alle over på Altibox. 🤷‍♂️ Her er ennå en test hvor jeg startet en nedlastning på Steam med begrensning på 40MB/s Det mest irriterende med det hele er at Eidsiva bare purrer på Altibox. Du kan ikke bli oppfulgt av noen som har teknisk kompetanse rett fra Altibox gud forby, men han på support sa i dag at han skulle legge med en beskjed om anmodning til teknisk til å ta kontakt.....
×
×
  • Opprett ny...