Kan se ut som jeg tok feil angående Steam, men felles for alle disse klientene er at de oppretter uavhengig flere tilkoblinger til flere CDN servere og/eller peers.
Feilen er uansett lett gjenskapelig ved å sette på en nedlasnting på Steam/Epic/Ubisoft/HTTP(S) og strupe den til 1/10 av kapasiteten til linja. Da får du de samme resultatene som testene over, uavhengig om du bruker bromodus eller ikke, samme hvilken ruter eller sentral du har. Anbefaler alle med Eidsiva (via Altibox) eller Altibox kunder å teste dette.
Tok igjen kontakt med Eidsiva i dag etter å ikke ha hørt noe fra dem etter tre telefonsamtaler til support over 4 uker hvor de bedyret at jeg skulle bli tatt kontakt med innen to uker siden, fortsatt ikke hørt noe. Så krysser fingrene for at jeg blir ringt opp av en teamleader hos Eidsiva som kan sette meg i kontakt med teknisk hos Altibox.
EDIT: Ble servert samme suppa; Prøvde eskalere til teamleader etc, men svada svada svada. Kort sagt han skulle feilmelde/eskalere, men ingen lovnader om å bli kontaktet. Samme våset; Du må bruke vår ruter. Enda jeg kobla i ruter fredag og sa den kom til å være koblet i frem til onsdag for 2 uker siden for at de skulle få kjørt testene sine.
Forklarte også dette til personen på support.
Fører ikke dette noen steder er det under vurdering å ta kontakt med Forbrukerrådet jfr. https://www.forbrukerradet.no/forside/digitalt/bredband/ eller eventuelt vurdere å gå til sivilt søksmål ettersom jeg vet at flere i mitt geografiske område og helt opp til 120km herfra er affektert.
Om det er flere som er med har vi en bedre sak, så for all del, test nettet deres godt og delta i diskusjonen her om du opplever tilsvarende.
Support hos Eidsiva er en dårlig spøk etter Altibox tok over leveranse. Eidsiva var mye bedre før de ble leverandør av Altibox.
Edit2: Ble ringt opp igjen av teamleader hos Eidsiva og han kom frem til at de skulle ta tak i saken (endelig?) og at jeg skulle høre fra dem igjen i morgen. I praksis forklarte han at noen noder etter migrering av kundebase slet med hastighet og at det pågikk retting, men ettersom dette også skjer i Altibox sitt egne nett så er det vel der problemet ligger når jeg ikke hadde lignende problemer med Eidsiva før migreringen skjedde. Så er vel ikke veldig håpefull på at det er lett eller raskt løst denne gangen heller. Hadde tidligere en sak på tapte multicast pakker når de leverte IPTV via GET. Frøs bildet i ny og ne, men de klarte aldri å løse dette heller, så TVen ble sagt opp.