Jeg har ingen inngående kunnskap om ombyggingen av Hurtigrute-skipene, så jeg kan ikke være 100 % sikker i denne saken. Men Azimuthen akter er en nedsenkbar sak, så den vil jeg tippe har en funksjon i forbindelse med manøvrering til og fra kai. Det er visse fartsrestriksjoner for å senke/heve en slik sak, så jeg vil tro den ikke er tiltenkt å seile med. Men den kan absolutt ha en funksjon hvis man mister alt annet. Jeg vil tro at en ombygging til SRTP er noe mer omfattende enn å sette inn en batteripakke og en thruster. Og siden det ikke er krav om dette på eldre skip vil jeg tro de dropper det. Det er jo først og fremst en ombygging for å møte myndighetenes utslippskrav.
Vet at Hurtigruten har mulighet til å på track, det vil si at skipet følger streken i kartet, med definerte sikkerhetssoner hvor autopiloten kompenserer for avdrift, samt at det går alarmer hvis skipet krysser sikkerhetssonene. Dette er ganske gode løsninger som vi også bruker. Spørsmålet ligger mer i hvor fort et backup-system for styring/fremdrift klarer å ta over. Et skip er en stor klump som bruker veldig lang tid på å stoppe og å svinge. Vi vet jo ikke hva som egentlig skjedde med RIchard With, var det alle systemene som sviktet samtidig eller var det sånn at backupen ikke slo inn raskt nok? Uansett kommer det til å skje tilsvarende ting igjen, dessverre.
At de ikke har gått Steinsundet igjen høres for meg rart ut. Det er langt i fra det trangeste og mest utfordrende sundet disse skipene går gjennom. Å gå utaskjærs er mer værutsatt og via Krakhella er lengre. Vil tippe det i så fall bare er midlertidig at de ikke har gått der.