Gå til innhold

Fromthemountain

Medlemmer
  • Innlegg

    35
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Fromthemountain sine prestasjoner

3

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hei! På vår boligjakt kommer jeg stadig over boliger hvor megleren skriver at f.eks. en loftstue brukes som gjesterom men at det ikke er søkt om bruksendring, eller at det er en terasse som er bygget >1 m over bakkenivå uten at de søkte om det. Det er mange eksempler på sånne tilfeller, og ettersom jeg forstår er dette endringer som man egentlig må søke kommunen om. Hvilke konsekvenser får dette rent praktisk? Jeg tviler på at kommunen kommer å inspisere alle boliger. Har det med forsikring å gjøre, at man ikke får full erstatning dersom noe skulle gå gærent?
  2. Takk for svaret ditt, det forklarer det litt mer. Jeg lurer på 2 ting: - Kan man f.eks. ikke akseptere dette ved å signere med "Nei"? Hva skjer da? - "Eventuelle reklamasjoner til slike ytelser må rettes mot original produsenten og/eller norsk importør/forhandler av det aktuelle bilmerket." Her antar jeg at man kan besøke Møller når det oppstår problemer med bl.a. infotainment i bilen? Siden det er de som er norsk importør.
  3. Har fått tilsendt kjøpekontrakt av Møller ifm planlagt bruktbilkjøp. Den inneholder 3 punkter angående digitale ytelser som jeg reagerte litt på: Det er jo åpenbart masse digitale ytelser i (el)lbiler, synes det var rart at ikke de skulle følge med. Jeg spurte selgeren, og som han beskriver det står det egentlig at alt ansvar for bilens digitale ytelser ligger hos produsenten (Volkswagen i dette tilfellet) og ikke Møller. Det ble vist påbudt å inkludere dette i kontrakter i fjor. Se lenke her: https://www.nbf.no/artikler/2023/juridisktariff/ny-forbrukerkjopslov/ Betyr dette at jeg egentlig ikke kan henvende meg til Møller når det er problemer med appen for eksempel? Hvis det er noe lureri, kan/bør man rett og slett krysse av for "Nei"? "Eventuelle reklamasjoner til slike ytelser må rettes mot original produsenten og/eller norsk importør/forhandler av det aktuelle bilmerket." Norsk importør av Volkswagen er vel bl.a. Møller? På forhånd takk!
  4. Har sett på en bruktbil fra Møller i dag. Nokså ny bil fra november 24, kjørt kun 2700 km. Jeg ba selgeren om det var mulig å forhandle prisen, noe som han benektet siden de bruker ‘dynamisk prising’ for å bestemme prisen på bruktbilene dems. Og siden dette var en såpass ny bil forventet han at den skulle bli solgt fort uansett. Tar jeg feil eller bør det egentlig være rom for et lite prisavslag her? De har vel marginer som de kan gå ned på?
  5. Takk for alle svar og innspill. Er enig i @toralfb at verditap vil spille en stor rolle i regnestykket her. Noen som kan anbefale en liten elbil til 80 km pendling hver dag? Skal helst tåle litt vinterføre også selv om jeg bare kjører på ring- og motorveien.
  6. Kan lade hjemme. Tror også på jobb, men usikker hvor rimelig det er.
  7. Jeg pendler ca 40 km hver vei til jobb 5 dager i uka. Per nå låner jeg en Volkswagen Polo Cross m/ bensinmotor (10 år gammel, men kun kjørt 33.000 km) fra et familiemedlem. Jeg har tenkt på om jeg bør vurdere å kjøpe en liten elbil istedenfor pga billigere drivstoff og bompenger, men jeg er elendig på sånne regnestykker. Poloen kan jeg trolig overta uten å betale noe, så det virker jo ganske rimelig. Ikke sikkert at det er billigere med en elbil når jeg får en gratis bensinbil. Er det noen som kan komme med noen innsikter og forslag mht kostnader jeg bør ta med i regnestykke? Noen umiddelbare tanker om hva som er lurt å gjøre?
×
×
  • Opprett ny...