Jump to content

William Morris

Medlemmer
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 :)
  1. Helt fantastisk idiotisk. Hvorfor bygge en slik båt i stål? Mer vekt = mer energibehov = større batteri = mer vekt, og slik går sirkelen. Bygg båten i et lettvektsmateriale som kompositt eller aluminium, DA først kan norske verft være med å konkurrere. Blir det stål, blir det utlandet. Så enkelt er det.
  2. Nytt punkt på listen: Kreve at alle som får statsstøtte må bygge fartøy i Norge. Samt oppfordre til at alle som donerer penger til ideelle organisasjoner gjør dette med krav om at fartøyene må bygges i Norge. Og vedlikeholdes. Ergo Redningsselskapet må bygge båtene sine i Norge og ikke gå til Skagen på klassing.
  3. Det stemmer ikke helt, Dubious. Du tenker nok på Sjøveisregel 44: "Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde." Sjøveisregel 44 er vel gjerne den dårligste regelen av de alle. Hva med når fergen er på veg til verksted? Da er den ikke rutegåeende. Hva med alle de nye "taxibåtene"? De er fritidsfartøy i helgen, men de er nyttetrafikk i ukene (feks.). Hva er "et større fartøy"? Hva når denne gjengen kaster løst, dette er en ferge, men den er ikke nyttetrafikk lenger: https://www.itromso.no/nyheter/2018/01/26/Kj%C3%A6restepar-bygde-den-over-50-%C3%A5r-gamle-fergen-om-til-flytende-luksusbolig-i-Kaldfjorden-15972788.ece Sjøveisregel 44 har dessverre vært moden for forbedring i lang tid.
  4. Gratulerer til Norled med kontrakten. Og gratulerer til Norled med å ha lurt Fiskeridirektoratet trill rundt. Den ekstra vekten av elmotor og batteri med tilhørende system vil føre til mye mer utslipp enn om båten hadde vært en ren dieselbåt.
  5. "Offshore" og "Havvind" er litt forskjellige begrep i Norge og Danmark. Nærmeste mølle er under en nautiske mil fra land.
  6. Sjøfartsdirektoratet publiserte i går kveld oppdaterte informasjon om saken, videre litt om grunnen til hvorfor DOCen ble inndratt: https://www.sdir.no/aktuelt/nyheter/oppdatert-informasjon-boreal-saken/ Dette burde svare alle dere 4 ovenfor på hva som var grunnen. Det er ikke maktmisbruk, det er ikke "Norledvennlighet" eller "anti-Kina". Det er rett og slett Boreal som ikke har fulgt lover og forskrifter og det vil/kan/har gå/gått på akkord med sikkerheten.
  7. https://www.tu.no/artikler/dei-vil-hoppe-over-hybridbaten-skal-segle-3-5-timar-berre-med-batteri/471227 Her er enda et slikt konsept.
  8. En kan ikke trekke frem Brødrene Aa i denne debatten. Brødrene Aa er, i likhet med resten av landet, verdensledende på hurtigbåter. Og ja, Brødrene Aa er nok i spissen. I Norge har det vel ikke blitt importert en komplett hurtigbåt fra utlandet siden Steigtind og Salten i 2003, såvidt jeg vet. Derimot har Båtservice Mandal kjøpt 4 skrog i utlandet, og for de som kjenner den historien så var nok ikke det det lureste de har gjort. Ellers har nykommeren på hurtigbåtmarkeded, Maritime Partner, kjøpt noen skrog i utlandet, men de er i motsetning til de andre verftene i Norge, et rent utrustningsverft. Som du sier J-Å så vil det ikke hjulpet så mye om norske verft hadde fått kontraktene. Jo, det hadde hjulpet mye. Vi trenger sysselsetning i distriktene, og vi trenger arbeidsplasser. Vi trenger ikke minst å holde på kunnskapen om å bygge komplett skip her i Norge. Det er ikke de utenlandske arbeiderene sin feil, men det er rett og slett det at en ikke får fatt i nok nordmenn som ønsker å gjøre denne jobben lenger. En skal ikke mer enn 20 år tilbake før arbeidsledige folk sto i kø for å få ta sveisekurs på "AMO-senteret" (eller tilsvarende), så gikk de rett i jobb på nærmeste skipsverft. Kanskje alle som blir overflødige etter Rogfast og Hordfast kan gjøre det samme?
  9. "- Så må vi overbevise en konservativ bransje om å ta i bruk systemet." Bransjen er klar, det er klasseselskapene og myndighetene som må overbevises. Og ikke minst produsentene av systemene. Står det i manualen fra produsenten at blåserne skal byttes på 25.000 timer, så må de byttes på 25.000 timer. Ellers får en pålegg fra klasseselskapet. Selv om målinger osv. viser at det er ingenting i vegen med de, og de kunne lett stått 25.000 timer til.
  10. Det er en ting en må huske på å ta med seg i miljøregneskapet, og det er levetiden på båtene. Levetiden på fritidsbåter er enorm. Så det å avgiftsbombe fossilt brennstoff til båter for å få båteiere over på nyproduserte el-båter, vil ikke nødvendigvis vere bra for totalregnskapet. Så har man det med livskvalitet og rekreasjon. Lyden av en Marna bensinmotor eller en gammel Sabb i en liten sjekte er gjerne selve "opplevelsen" for noen.
  11. Terje Moe Gustavsen var helt klart en handlekraftig leder som ble lagt merke til. Hans detaljkunnskap var imponerende. Detaljkunnskapen til resten av næringen er det verre med. Den første helelektriske fergen var Hisarøy. Den kom 1 år og 4 måneder før Ampere. Siden denne fergen går alene på et samband, er sågar dette også verdens første elektriske fergesamband, og ikke Anda-Lote.
×
×
  • Create New...