Gå til innhold

Erik Lindeberg

Medlemmer
  • Innlegg

    20
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Erik Lindeberg sine prestasjoner

19

Nettsamfunnsomdømme

  1. Det står i artikkelen: "Varetransport og luftfart er mye vanskeligere å elektrifisere enn privat veitrafikk". Det er bare delvis riktig. Veitransport er ikke vanskelig å elektrifisere med elektriske lastebiler å ved å erstatte veitransport med elektriske tog. Metoden med å omdanne tre-råvare tror jeg er viktigst for å kunne lage past og andre kjemikalier som i dag lages av olje og naturgass selv om den også kan brukes til å drivstoff for transport..
  2. Det er nok litt lavt. De beste prosessene krever minst 3.2 MJ/kg CO2, dvs ca 0.9 MWh/tonn.
  3. Dette høres kanskje bra ut, men det er langt fram i tid. Jeg er mer interessert i hvordan de skal nå sin forpliktelse on a redusere klimagassutslippene med 55% innen 2030.
  4. 96 milliarder i 2050 er sannsynligvis mye mer enn vi kommer til å omsette innen olje og gass det året. Da er nemlig de aller fleste av de store olje- og gassfeltene tømt (Alvheim, Balder, Brage, Draugen, Edvard Gireg, Eldfisk, Goliat, Grane, Gullfaks, Oseberg, Ormen Lange, Snorre, Statfjord, Valhall og Åsgård). Andre store felt som Ekofisk, Troll, Johan Castberg og Johan Sverdrup vil enten være helt i sluttfasen eller tømt. Bare Snøhvit vil ha betydelig gassproduksjon igen (4 milliarder SM3/år). Da kan det kanskje være kjekt å ha solide offshore arbeidsplasser innen havvind?
  5. Et slikt prosjekt drives av at det er noen som vil lagre den CO2-en de produserer, dvs at kostnaden med å slippe ut CO2 er større enn kostnaden med CCS. Det burde være mange slike aktører i EU og England. For øyeblikket (30.05.2022) er kvoteprisen 852 kr/ tonn CO2 og da burde det være billigere å fange og lagre CO2en enn å slippe den ut. https://www.iea.org/commentaries/is-carbon-capture-too-expensive. Den som vil bli kvitt CO2-en må selvfølgelig betale for lagringen i Norge siden det er kostnader også ved lagring og at det er Norge som tar en viss (om enn liten) risiko ved lagringen, dvs dersom noe CO2 lekker ut vil det komme på Norges klimaregnskap. Fra alle fossile kraftverk i EU/EØS-området ble det sluppet ut nester 700 millioner tonn CO2 i 2020. Det vil kreves bare fire store gassrør (60") for å frakte denne CO2 til Nordsjøen. Det vil kreve ca 400 injeksjonsbrønner for å injisere en slik mengde i undergrunnen. Dette vil kunne gi mage gode arbeidsplasser. Å bygge en industri basert på dette konseptet kunne blitt en perfekt ersättning for oljeindustrien og den vil ha et mye lengre tidsperspektiv. I denne sammenhengen er de 40 millioner tonn i året i 2035 som Equinor snakker om puslete. Skal vi få en industri som blir ledende på dette må det satses større og fortere. Muliges kunne et stort statlig CO2-lagringsselskap kunne få til dette fortere, et "StatCO2". Oljeselskapene har nesten alt fokus på å lete og produsere olje og gass så for dem blir dette bare en hobbyaktivitet. Rent økonomisk er de heller ikke interessert i rammebetingelser hvor det er billigere å drive CCS enn å slippe ut CO2 siden en så stor del av deres produkter går til transportnæringen.
  6. Tittelen på artikkelen er misvisende. Det er ikke snakk om elektrifisering (dvs å erstatte gasskraft med elkraft), men å fortsatt produsere kraft fra naturgass, men med høyere virkningsgrad enn dagens turbiner.
  7. Før den industrielle revolusjon (i1850) var CO2-konsentrasjonen i atmosfæren 285 ppm. Siden da har CO2-konsentrasjonen økt med 42% i takt med de menneskelige CO2-utslippene og nå (2021) er konsentrasjonen 414 ppm. I denne perioden har temperaturen på kloden økt med ca 1.2 °C. Dersom temperaturøkningen skal begrenses til 1.5 °C, må CO2 konsentrasjonen begrenses til 450ppm og dersom temperaturøkningen skal begrenses til 2°C, må konsentrasjonen begrenses til 500 ppm.
×
×
  • Opprett ny...