Jump to content

mthoring

Medlemmer
  • Content Count

    135
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

59 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Henter ut data fra Aidon strømmåler (Hafslund), tilkoblet IT 3-fas, via Tibber Pulse / API. Den gir bla følgende data: { "power": 396, "powerFactor": 1, "voltagePhase1": 232.3, "voltagePhase2": 232.2, "voltagePhase3": 231.5, "currentPhase1": 1.4, "currentPhase2": null, "currentPhase3": 1.2 } Spørsmålet er: Hvordan man kan regne ut strømmen i den fasen man som man mangler informasjon om (currentPhase2), er det mulig å gjøre det basert på den andre informasjonen?
  2. Det kan virke som om ny logikk i BMS, designet for å fange opp en potensiell farlig feilsituasjon, har fått utilsiktede følger. Kommunikasjonen til Tesla i dette tilfellet står til stryk, men det høres ut som at de kommer med en fiks ganske snart. Se https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3843981/
  3. Skjønner ikke motivasjonen til enkelte her. Hvorfor er det så viktig at mobiloperatørene skal få kalle ting noe det ikke er? Det spiller ingen rolle om "Chili FRI DATA" er det beste mobilabonnementet i verden, eller at det knuser Telenor på pris / datakvote! Problemet er at de markedsfører noe man ikke får, nemlig fri bruk av data. At kvaliteten på tjenesten forringes etter en viss databruk, at du tvangsflyttes til en annen avtale, at du ikke får lov til å bruke det til noe annet enn mobilen, eller at du får en sur telefon fra selskapet, er ikke fri bruk. Det er begrenset bruk. Hva er det som er så galt med at de tvinges til å slutte å lure kundene sine?
  4. Den som venter får se. E-tron ser ikke ut til å bli noen "Tesla-killer" i hvertfall. Men sikkert et kurrant valg for de som sverger til tyske biler.
  5. Kia Soul har luftmotstandskoeffisient (cd) på 0,35 mot Leaf og E-tron sitt ikke spesielt gode tall, 0,28. Hyundai og Tesla har 0,24. Luftmotstand er en funksjon av cd, frontareal og hastighet^2. Så stemmer nok at Soul gjør det temmelig dårlig på langkjøring.
  6. Tipper det er to årsaker * i-Pace har vesentlig høyere luftmotstandskoeffisient (0,29 mot 0,24cd på S/X/3) * Lurer på om denne kan stemme også?: i-Pace har to stk permanent-magnetmotorer. I utgangspunktet så er disse mer effektive enn induksjonsmotorene Tesla bruker foran og bak på S, X, samt foran på 3. Men permanentmagnetmotorene kan ikke rulle fritt slik induksjonsmotorene kan, da kjører man i praksis med permanent firehjulsdrift, noe som øker forbruket. Er vel ikke uten grunn at Tesla valgte å beholde induksjonsmotor foran på 3.
  7. Din påstand: "Lagringskapasiteten i batteriet har ikke med effekt å gjøre. Det er effekten man får ut fra batteriet som bestemmer det. Ergo er det som å sammenligne med bensin/diesel tanken på en fosil bil." Min påstand: Det er absolutt ikke å sammenligne med tanken på en fossilbil. Da størrelsen på tanken på en fossilbil overhodet ikke har noe med effekten man kan ta ut av forbrenningsmotoren å gjøre, mens på en elbil så har kapasitet i aller høyeste grad med effekt å gjøre. Hva er det jeg ikke forstår? EDIT: Ser du har redigert posten siden jeg svarte. Du skriver: "Ett Sony 18650 batteri på 2500mAh leverer 30Amp mens ett Sony 18650 på 3000mAh leverer bare 20Amp.. Begge har samme kjemi, volt osv. Med andre ord så har kapasiteten faktisk fint lite å si for effekten.." Kjemi spiller en rolle ja. Men kobler du sammen fem slike celler (samme hvilken) så kan du ta ut femdobbel effekt, så jeg vil si at det har relativt mye å si for effekten. Det samme kan du ikke si om en bensintank, det var det jeg reagerte på i den opprinnelige posten din.
  8. Er klar over det, men i motsetning til Tesla, så trenger ikke disse DIY-prosjektene å bry seg med levetid på batteriene. Det er selvfølgelig også forskjellige egenskaper ved forskjellige batterikjemier, men det er jo likevel en sammenheng mellom kapasitet og hvor høy effekt man kan ta ut. Hvis man paralellkobler to Chevy Bolt batterier så kan man jo selvfølgelig hente ut dobbel effekt, ikke sant?
  9. Kom gjerne med noen kilder, professor EDIT: Eller i det minste kom med mer enn en setning når du skal belære noen andre med dine enorme kjemikunnskaper.
  10. Desverre? Hadde jo vært fantastisk om det du sier var tilfelle. Beklageligvis så er det nok i praksis en sterk sammenheng mellom kapasitet (antallet lithiumceller) og strømmen du kan trekke fra de. Tror nok ikke vi kommer til å se feks en masseprodusert elbil med 30kwt-pakke og 500hk med det første.
  11. Stemmer ikke. For spreke elbiler så er det ofte batteriet som setter begrensninger på hvor mye effekt motorene til enhver tid kan trekke. Hvis et batteri skal vare så er god kontroll på både lading, utlading og batteriets temperatur viktig. Ved lading og utlading er det viktig at spenning og strømstyrke er innenfor gitte parametere. Batteriets temperatur forandrer seg med utetemperatur og varmeutvikling grunnet indre motstand ved lading og utlading.
  12. Det finnes ingen softwarebegrenset 90, såvidt meg bekjent. De som hadde 90 i bestilling når 100 ble lansert, fikk tilbudet om å oppgradere mot betaling. Det var også snakk om å tilby ettermontering av 100, men det er / var svært kostbart.
  13. Tror det koster $2000 å oppgradere fra 60 til 75 i dag. I juli i fjor så begynte Tesla å levere S/X 75(D), som er innstegsmodellen, med en høyere maks effekt, opp fra ca. 340 til ca. 460hk (fritt fra hukommelsen). På høsten i fjor så begynte Tesla å tilby denne oppgraderingen gratis til eksisterende eiere som hadde kjøpt bilen før oppgraderingen kom, så lenge bilene var kompatible hardware-messig (inverter, drive-unit, ledningsnett, etc.). De aller fleste 75D har fått / kan få denne oppgraderingen. Når det gjelder S/X 60D (softwarebegrenset 75D), så forutsetter Tesla at man betaler for oppgraderingen til 75kwt for å kunne få denne softwareoppgraderingen med ca. 120hk ekstra. Da får man både høyere ytelse og lengre rekkevidde for de pengene.
  14. Ja, Tesla har i utgangspunktet full kontroll til å laste ned logger og pushe firmware / andre kommandoer. Hvis man vil unngå dette helt så må man ta ut simkortet.
×
×
  • Create New...