Gå til innhold

Fahlar

Medlemmer
  • Innlegg

    160
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Fahlar sine prestasjoner

169

Nettsamfunnsomdømme

  1. Takk for en god kommentar Jeg har alltid blitt fascinert av diskusjonen om hvordan "plutselig" politikken kom inn i spillene. Den har jo alltid vært der! Det er en evig diskusjon mellom studenter fra ulike miljøer; "alt er politikk" (statsviteren), "alt er kultur" (sosialantropologen), eller "alt er økonomi" (økonomen). Sannheten er vel at disse tre tingene er tre sider av samme sak og at det blir meningsløst å snakke om en av disse som løsrevet fra de andre. Personlig syns jeg det er fascinerende å se disse lenkene og hvordan historien også kan bidra til å forstå hvordan det ble som det ble. Ta for eksempel "Space Marines 2". Det er jo et Warhammer 40k-spill som er en enorm politisk dystopisk komedie (mener nå jeg ihvertfall, er jo så gjennomgående nitrist at det blir komisk). Men om man tar selve space-nazistene (space marines) og ser på designet på de så er det nesten som på prikken slik drakten til soldatene fra House Harkonnen fra Dune-bøkene beskrives. Når man først er klar over den forbindelsen kan man se egentlig svært mange likheter mellom "Imperium of Man" og Dunes menneskelige samfunn, med genmodifisering, totaltforbud mot KI også videre. Dune er jo, for de som ikke har lest bøkene, et svært så politisk (og religiøst) narrativ, noe det definitivt er enkelt å se hvordan har inspirert inn i Warhammer 40k-universet Tar man det enda et knepp videre kan man jo spørre hvorfor Frank Herbert i det hele tatt skrev bøkene. Jo, det som kanskje ble den spesifikke starten var at USAs Department of Agriculture hadde eksperimentert på det å bruke visse gresstyper for å stagge sanddyner som truet med å svelge byer, innsjøer, veier også videre. Altså en veldig konkret spennende vitenskapelig greie, men med stor økonomisk, politisk og kulturell betydning (bare se for deg konsekvensene av at en by blir svelget av en ørken). Men, enda viktigere, bøkene er ment som en cautionary tale mot messiaser, sterke ledere og "store menn". Og det er jo definitivt et politisk budskap. Og Warhammer 40k-universet drar dette opp til 1000. Så, man kan gjerne spille et spill som Space Marines 2 og ikke tenke over at det har en politisk undertone. Man kan kose seg og bare skyte aliens. Man kan som spillskaper skru det politiske opp eller ned. Men det forandrer ikke det faktum at spillet har en politisk historie og tufter på et politisk budskap. Så i et slikt perspektiv klarer jeg ikke se hvorfor politikk i spill gjør noe hverken frem eller tilbake. Om du ikke liker et spill eller det politiske budskapet det er assosiert med kan du jo veldig enkelt la vær å spille det.
  2. Hei, jeg har begynt planlegging av en ny pc, men merker jeg er litt utdatert. Sist pc-bygging er nesten 10 år siden da jeg har hatt en laptop imellom og jeg bytter som regel pc cirka hvert 5. år. Jeg ser på komponenter nå og jeg pleier å legge meg på typ det nest-beste der ute, for eksempel 5080 gpu. Jeg har også et annet svært viktig kriterie, og det er at jeg foretrekker pc'ene mine nærmeste lydløse. Denne gangen går jeg tilbake til custom water loop med alt av nødvendige vannblokker, da de enkeltvise lukkede vannloopene fort bråker like mye som luftvifter ifølge min erfaring. I tillegg har jeg nå restaurert et hus og lagt inn et rør i veggen fra der pc'en skal stå til loftet over, og tanken er at pumpe, radiatorer og vifter skal stå der oppe. Jeg må jo fortsatt ha noe luft gjennomstrømming i kassa og sitter med to foretrukne alternativet, også lurer jeg på om dette fortsatt vil fungere med dagens komponenter, eller om de er blitt enda mer varme produserende de siste generasjonene så fortidens løsninger ikke lenger fungerer. - Det ene alternativet er en kasse av typen fractal design 7. Har hatt disse kassene før, flere ganger og spesielt da jeg hadde den helt tette, kombinert med en stor tjukk radiator som lå oppå med saktegående lyddempa vifter både inn og ut (på hver side) var både tempen og lyden helt perfekt. Hørte knapt pc'en på full load, og tempen var aldri mer en 30-35 grader. Funker dette fortsatt? Hadde en 180 vifter inne i kassa husker jeg, og det var det. - Det andre alternativet er å bygge egen kasse. Jeg har en gammel men fin hul puff jeg bruker til å sette bena på mens jeg gamer. Jeg lurte litt på å skjære ut et 180 hull til en stor vifte som vil dytte ut lufte og bare et par små hull til vannslanger. Har alltid hatt lyst til å bygge en egen kasse, og dette vil i praksis gjøre pc'en usynlig, da jeg kan gjøre alt av vifter og koblinger på siden inn mot veggen (den står cirka 20-30 cm unna veggen) eller mot veggen som står inn mot en kommode (like langt unna). Er varmeproduksjon en fra dagens komponenter blitt veldig mye høyere de siste årene, eller vil dette kunne fungere i dag også? Hva tror dere? Vegard
  3. Har lagt merke til noe som kanskje kan bli en positiv trend om det faktisk er starten på noe: I enkelte spill er det nå mulig å abonnere på tillegspakkene. Jeg har sett dette i Stellaris og Cities: Skyline. Begge disse spillene er ganske heavy med dlc'er, men begge er typiske spill man kanskje spiller noen uker eller en måneds tid også kommer man heller tilbake senere. Da er det jo faktisk ganske forbrukervennlig vil jeg si å bare kunne abonnere for rundt en hundrelapp i måneded når jeg faktisk spiller de, også slippe å faktisk kjøpe 32 dlc's til Stellaris eller 69 dlc's til Cities Skyline.
  4. Har forståelse for at online multiplayer-spill på ett eller annet tidspunkt blir slått av når det bare er en bitteliten gruppe dedikerte fans som er igjen. Men har mindre forståelse for at single-player spill på død og liv må være online, og dermed også i risiko for å på ett eller annet tidspunkt bli utilgjengelige. Spesielt om man kjøper produktet fysisk. Men, jeg er vel bare en gammel gamer som savner tiden da det ikke var en drøss med launch-day patches og diverse andre patches og dlc's, men da vi bare fikk et ferdig spill som vi spilte og gikk videre fra...
  5. Har spilt en stund nå og må si at jeg liker dette spillet enormt mer enn forventet! Som en typisk completionist som bare må ta en titt bak alle dører og borti alle hjørner og nede i alle huler føler jeg for første gang på flere år at jeg blir belønnet for en slik atferd! Vanligvis så blir sånne som meg stuck i en evig jakt på et eller annet ikon på verdenskartet, ettter å ha funnet en svært godt gjemt hule finner jeg et eller annet totalt ubrukelig, hele tiden forstyrret av en eller annen pil eller noe annet som hele tiden indikerer hvor jeg bør gå for å finne neste ubrukelige "skatt" - i hovedsak for å sjekke av et symbol på verdenskartet. Det er som om moderne spill liksom fyller verden for completionists, bare at de har totalt glømt hvorfor man er en completionist. Jeg har i atomfall skrudd av alt av sporingshjelp noe som som regel er umulig i andre spill, og nyter å bare vandre rundt og finne clues og et par rifleskudd etter å ha funnet en bortgjemt bunkers og brukt en halvtime på det, funn som her faktisk er høyst betydelige skatter. En sånn atferd som jeg har gir meg nå flere clues, flere kuler og kanskje innimellom jeg overhører noe viktig bakgrunnsinfo. Jeg blir igjen faktisk kjent i spillverden og slipper masing fra spillet om hvor jeg skal og bør gå. Ingen merker å sjekke av, ingen achievements, jeg sitter bare igjen med et spennende mysterium som jeg sakte men sikkert finner ut av ved å bare gå akuratt dit jeg føler for! Atomfall ga en gammel completionist gleden av å være en completionist tilbake😀
  6. Jeg brente meg på noen Early Access i starten når det kom. Ikke egentlig fordi jeg opplevde at spill aldri ble ferdige, men fordi når det endelig kom i sin ferdige form hadde jeg spilt spillet ferdig. Det var spesielt "Surviving the Aftermath" som gjorde det for meg. Det er et typisk spill jeg egentlig elsker, men når det endelig var ferdig så hadde jeg kjørt mange runder allerede, og siden jeg da hadde spilt meg ferdig på et spill som egentlig aldri var ferdig har jeg helt feil inntrykk av kvaliteten i spillet, samtidig som jeg ikke har lyst til å faktisk bli kjent med spillet i ferdig form. Så nå venter jeg til spill er ferdig jeg. Som i dagens verden ofte betyr 1-2 år ETTER offisiell release...
  7. Hm... Kanskje det er faren til Abby? Han var jo i og for seg med i spill 1 og 2, men veldig lite... Spesielt i 1'ern.. Kunne vært interessant da
  8. Å innfri forventningene til et spill i dag vil alltid være umulig, da de høylytte minoriteter har fått en enorm ropert gjennom sosiale medier og tilsynelatende tror bare fordi de roper høyest så har de folket i ryggen. Syns det er bra jeg, at spillmakere tenker at her får de ikke tilfredsstilt alle, så hvorfor prøve? Jeg likte spillet jeg. Men så går jeg heller ikke rundt og tror at det ville være en god idè å lage Dragon Age: Origins for fjerde gang, som noen tilsynelatende tror. Folk likte ikke DA2 heller, og mange var kritiske til DA: Inquisition, så at folk klager er intet nytt. Bra at teamet som faktisk lager disse spillene ikke bryr seg så mye. Og vi burde takke og bukke for at de unngikk at dette ble et Live Service-spill... Jeg syns også dette spillet er et glimrende eksempel på hvordan anti-woke folka er akkurat så rabiate som man fort tenker at de kan være. Og, ironisk nok, akkurat like rabiate som fiendene deres på andre siden, woke-aktivistene. Bare synd for alle oss som utgjør den faktiske majoriteten, som blir fanget i midten og får reelle spilldiskusjoner forsøplet av at trådene fort blir tatt over av folk som enten er for eller mot woke (men la oss være ærlig å si at det definitivt er flest anti-woke folk her), og som ofte eksplisitt gir uttrykk for at de ikke engang har spilt spillet eller har noen intensjoner om å gjøre det.
  9. Fin anmeldelse, setter pris på en ordentlig anmeldelse som ikke gidder å forholde seg til den koko klagingen rundt dette spillet. Koser meg meg spillet jeg, og ville kanskje scoret det noe høyere personlig (syns ikke historien er så håpløs), men ikke veldig mye høyere. Også jeg er veldig fan av at de forlot åpen verden-konseptet, men det bryter litt immersion å møte på røde digitale hengelåser rett som det er.. Eneste jeg er uenig i, er at jeg vil si at Dragon Age aldri har vært dark fantasy som mange har fått for seg, så de har ikke akkurat med dette tatt DA i en annen retning enn tidligere. Et spill blir ikke dark fantasy bare fordi det går ann å være slem. Dark fantasy er preget av moralske gråsoner, uklarhet i hvem som egentlig er good og bad, antiheltene har et motiv som man kan ha sympati med, i likhet med heltene. Og det er ikke gitt at "det gode" vinner. Dragon Age har alltid hatt et tydelig bilde av hvem som er onde og hvem som er gode. (DA1 hadde the Blight som hovedfiende, DA2 var litt annerledes og hadde totalitarismen blant templars som hovedfienden, DA3 var tilbake til the Blight, denne gangen som en eldgammel darkspawn. DA4 har også en veldig tydelig ond hovedfiende. Det er aldri særlig tvil om at du kjemper de godes kamp, i noen av spillene. Selv om enkelte av faksjonene i seg selv kan være litt både og, så mener jeg at Dragon Age alltid har vært ganske godt plassert innenfor epic/high fantasy. DA2 er det nærmeste DA har kommet dark fantasy, men serien i seg selv, not so much. Men fint at du kaller det action-spill, fordi det er jo det som er den aller tydeligste og største forskjellen fra tidligere. Dette spillet ligger jo mye nærmere de nye God of War spillene med en relativt tydelig forhåndsdefinert spillkarakter enn det for eksempel ligger Baldur's Gate 3 som jo er et ekte RPG.
  10. Aldri forstått meg på klaging på at valgfrie funksjoner blir lagt til i spill. Du mister ingenting. Du trenger ikke bruke funksjonen. Noen vil sette pris på funksjonen. Du får en mulighet til å bruke funksjonen selv om du av en eller annen grunn skulle ha lyst. Får si det som en reklameplakat jeg en gang så i USA sa det: If you don't like gay marriage, don't get gay married.
  11. Jeg så hele og likte den godt. Har aldri spilt Halo-spillene, så sikkert lettere for meg å ikke se alt som er "feil". Men sånn er det jo alltid når noe filmatiseres, vil jo aldri være likt originalen, og som regel er det en fordel om man klarer å løsrive seg litt og nyte serien/filmen som sin egen greie.
  12. Når jeg kom hjem etter å ha kjøpt The Fellowship of the Ring, så oppdaget jeg at grafikk-kortet mitt ikke var bra nok. Jeg endte med å dra tilbake til butikken og kjøpe meg et nytt grafikk-kort samme dag. Dette var mitt første møte med å gjøre noe som helst inne i en datamaskin Etter denne opplevelsen var det slutt på å kjøpe ferdige pc'er for meg, har bygd alle samme etterpå, gjerne med vannkjøling på custom loop. Tenk, all den gleden på bakgrunn av et ringenes herre spill (som jeg fortsatt husker at jeg kosa meg med)
  13. Nå er det vel strengt tatt ikke Bethesda som tjener noe nevneverdig på mods, da de for det meste er helt gratis laget av folk som ikke jobber i Bethesda... Men at det gir spill lenger levetid noe som igjen gavner Bethesda er det vel liten tvil om. At et Bethesda-spill vil tiltrekke seg seriøse moddere hersker det vel heller absolutt ingen tvil om da Bethesda er utgiver av nesten alle spillene som har aller flest mods på for eksempel nexus...
  14. Det som er litt trist med review-bombing er at når et spill FAKTISk bomber og får velfortjent dårlige brukeranmeldelser så er det utrolig enkelt for produsent å bare si "dette er review-bombing" og elegant sno seg unna at spillet er dårlig. Og det er enkelt for den jevne konsument å tenke at dette er review-bombing, så det er ikke verdt å høre på.
  15. Jeg håper på en "expansion" som egentlig utelukkende er alle de andre classene og rasene som dnd har, med mer spells og sånt. Alt balansert og bra.
×
×
  • Opprett ny...