Gå til innhold

Bandreas_InnleggNO

Medlemmer
  • Innlegg

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Bandreas_InnleggNO sine prestasjoner

4

Nettsamfunnsomdømme

  1. Ok. Har det i bakhodet. Føler egentlig ikke at vi burde ha fått kunnskap om det noe tidligere, da det hele oppstod via en tilfeldig kommentar fra en beboer. Den kommentaren fikk meg videre til å undersøke ting i detalj. Marzo: Jeg har sjekket faktura over 6 mnd (Desember - mai) opp mot målernr. og sjekket hvor mye vi får inn vs. kostnad. Ut ifra det har vi beregnet en gj.snittspris per bil som lader. Ikke så vanskelig når det på det meste har vært 4 biler som har ladet. Gjennomsnittet vi opererer med er fra de "dyre" månedene, så vi går litt i pluss i sommerhalvåret på å ha fast månedlig betaling. Et system som i praksis fungerte veldig likt var implementert tidligere også, men da var det bare en blind pris basert på nada.
  2. Ladeboksene ble satt opp før jeg flyttet til borettslaget. Så jeg kan ikke si stort mer enn at det på parkeringsplassen står 3 ladebokser med ett enkelt uttak hver. Disse er koblet på et sikringsskap som går på ene halvdelen av fellesarealene. Eneste måten å kontrollere strømforbruket på pdd. er å sjekke faktura opp i mot målenr. Dette har jeg gjort og vi går i et ørlite pluss ppd. mtp hva vi får inn for ladeavtalene vi har. Så folk betaler for forbruket sitt, pluss litt til for plassen. Dette systemet har vært slik så lenge jeg har bodd her. Hadde vi ikke fått nye avtaler siste året (forsikring, samt TV-internett, revisor mm), hadde vi gått i minus takket være økte renter. Dette ble selvsagt ikke tatt høyde for av det forrige styret, og vi har flaks som ikke gikk på en økonomisk kjempesmell. Vi venter på budsjettutkast nå i oktober, men jeg vet vel innerst inne at vi balanserer såpass på bristepunktet økonomisk at vi må sette opp husleien noe for å klare å bygge oss opp en buffer. Jeg vet ikke nøyaktig hva prisen for å etablere en ny infrastruktur blir, men jeg vet vi ikke har råd til det pdd. eller i nær fremtid. Fordi vi har ladeplass til samtlige el-biler pdd. kommer vi heller ikke til å gjøre noe med det. På sikt er det helt klart noe vi ønsker å forbedre. Men igjen, vi er så fastlåst økonomisk. I første omgang håper vi på å a) Endre vedtektene senere i år for å sikre borettslaget som helhet, og b) planlegge et økonomisk stabilt 2024.
  3. Borettslaget er lite og har ikke midler til å gjøre noen investeringer av noe som helst slag. Burde kanskje ha nevnt dette i første post. Vi har for høy gjeld til å gjøre noe som helst fremover. I punkt 2 kunne jeg nevnt at personen også er skyld i at vi har høy gjeld. Men dette er en annen sak som jeg skal beskrive svært kort her. I 2018/19 gikk det daværende styret inn en avtale om renovering via et samarbeid med en entreprenør + forretningsfører. Her ble det inngått det som kanskje er verdens verste avtale. Prosjektet gikk langt over tiden, belastende for blokka, og vi sitter lite å vise til (Personlig føler jeg at dette bør anmeldes også, men daværende styreleder gikk med på alt blindt og har signert og akseptert alt). Det eneste jeg kan si blokka sitter igjen med er gjeld frem til 2049. Jeg kom inn i styret etter renoveringen (dette var saken som fikk meg engasjert), og må jo si vi har "arvet" både en økonomisk krisesituasjon og bl.a. alle systemer med bl.a. lading. Etter dette prosjektet ble husleien satt opp med ca 75%, og vi jobber veldig hardt for å ikke øke den ytterligere. Å ro i land nye avtaler og å sikre oss økonomisk har tatt all vår oppmerksomhet, og vi har ikke sett på ladesystemet vårt. Det har også vært uproblematisk frem til denne personen flyttet inn. Faren får tilgang til leiligheten når andelseier ikke disponerer den. Ja. Men vi har bare 3 stk ladere, som står mellom totalt 6 plasser. Så i praksis har vi 6 ladeplasser fordelt på 3 ladestasjoner. Aktuell andelseier kom inn med ladebil nr 4, så vi hadde aldri opplevd at beboere måtte dele på lader. Men vi tok høyde for dette og snakke med de to som måtte dele lader. I utgangspunktet virket dette som at det skulle ordne seg. Andelseier betaler halv pris for lading fordi han jobber borte 50% av tida. Dette viste andelseier fra starten av, fordi det var avtalen som ble inngått. Vi visste ikke at andelseier hadde invitert inn hele familien sin til å lade. Så vi mener jo at han gikk bak ryggen vår fra dag 1. Problemet oppstår derfor når familiemedlemmer står å lader når de ikke skal, og videre hindrer beboer som faktisk betaler for lading å lade. I tillegg har familien også tatt plassen til "naboen" og reagert aggressivt når han sier at det ikke er deres plass. Alt i alt er det her folk som ikke har et fnugg av respekt for andre. Det er som sagt enda flere saker rundt oppførselen til spesielt faren. Men det går mer på person. Vi har valgt å sette ned foten og si nei til bl.a. lading for "eksterne", fordi vi ikke har fasiliteter til å opprette gode system for dette. Åpner vi døra for èn må vi nesten åpne døra for flere. Vi tror dette bare åpner døra for problemer. Takk for lange og gode svar. Dette kommer definitivt til god nytte for oss. Jeg ble med i styret i 2020 som styreleder (eneste som stilte), og ante tidlig at noe ikke stemte. Jeg ble klar over detaljene i løpet av inneværende år, og informerte resten av styret i sommer, så ingen ting er foreldet mtp. tidsforløp pdd. Første forsøk på mekling i sak 1 gikk dårlig, og ble møtt med motstand. Utfallet fra første forsøk på mekling i sak 2 endte med at vedkommende avlyste like før møtet. Vi skal forsøke å få meklet med begge parter før vi avholder en ny generalforsamling der vi endrer vedtektene. Vi ønsker å ta opp og få en løsning på sakene før gen.forsamling fordi vi anser begge personene av typen som kan "ta hintet" fra hvilke saker som tas opp til gen.forsamling, for så å skjule sine spor o.l. Takk for svar til alle sammen!
  4. Takker for svar. Noen korte replikker. Vi satt kr 1000 for å runde av en ca. dobling av pris det ville kostet å lade bilen på en ladestasjon ved f.eks. bensinsstasjon. Tanken var det skulle svi nok til at vedkommende ikke skulle gjøre det igjen. Ikke fullt og helt gjennomtenkt fra styrets side, men mer ut av frustrasjon over å måtte bruke mye av styretiden på saken. Det har fungert i den grad at fam.medlemmet har sluttet å tyvlade. Vi har i tillegg begynt å liste opp alt på andelen vedr. ladingen, for å evt. opprette en sak for evt. tvangssalg.
  5. Hei Jeg sitter i et styre i et lite borettslag (24 andeler) der vi har fått opp to uheldige situasjoner som omhandler tyveri, underslag og tyvlading av elbil. Lurer derfor på hvilken myndighet vi har mtp. å gi bøter, og hvordan vi bør gå frem for å kreve økonomisk erstatning. Dette blir litt langt, men skal gjøre det som kort som mulig. Sak 1: Kort oppsummert: Far til en nyinnflyttet beboer tyvladet privat- og arbeidsbil(er) i borettslaget i ca 6 mnd. Selv etter flere varsler gav han seg ikke, før vi til slutt gav ut en bot på kr 3000 til beboer/andelseier (ikke faren altså) via økt husleie. I etterkant motsetter aktuell beboer seg boten med begrunnelsen at "styret ikke har myndighet til å utstede bøter", og "Slikt er ikke lovlig". Ganske ironisk med tanke på at han forsvarer det som i bunn og grunn er tyveri. Kontekst: En person flyttet inn i blokka november 2022. Vedkommende spurte om det var mulighet for lading av elbil, da han/hun vurderte å kjøpe seg elbil pga. jobb. Dette svarte styret "ja" til. Dette var den eneste henvendelsen vedkommende gjorde til styret. "Systemet" vårt er dessverre så dårlig etablert (før jeg kom inn i styret) at vi kun har 3 ladestasjoner som ikke lar deg lade på egen regning. Så vi må gjøre en vurdering på pris som legges inn i husleien. Til nå har dette fungert greit, og vi går i et ørlite pluss på ladingen pdd. Så tilbake til saken. Det tok kun litt over 1 mnd. før denne personen så inviterte hele familien sin til å lade i blokka, fordi styret hadde sagt "ja". Merk at dette var før vedkommende visste noe om pris, betaling osv. Denne personen deler også ladeplass med en annen beboer. Så det gikk kort tid før den ærlige og redelige beboeren ikke fikk ladet sin bil fordi det stod et familiemedlem og ladet sitt kjøretøy der. Styreleder (meg) hadde derfor en prat med både beboer og far om hvor det ble gitt en beskjed som nesten ordrett var: "Markus får lov til å lade på plassen med eget kjøretøy. Far får ikke lov til å lade eget kjøretøy i borettslaget. Sønn betaler kun for lading av eget kjøretøy, samt deler plass med en annen beboer. Den andre beboeren skal ikke miste muligheten til å lade sitt kjøretøy fordi familien din tyvlader". Grunnen til at faren har tyvladet så mye er at beboeren arbeider mye borte fra byen, så faren disponerer leiligheten ca halve året. Først trodde vi dette holdt, men om litt begynte tyvladingen igjen. Tidlig i mai 2023 sendte vi derfor beboer en epost, med 3 bilder av farens kjøretøy som tyvladet, der vi informerte om at vi bøtelegger dette med kr 1000 per overtredelse. Totalt kr 3000. Det skal sies at det var langt flere overtredelser enn disse 3, men det er ingen i styret som kunne vi all fritid til å vokte parkeringsplassen dag ut og dag inn. Styret opprettet også et nytt system (i april -23) for lading av elkjøretøy der alle som benytter seg av tilbudet må skrive under på hvilket kjøretøy som skal lades, pris, navn osv. Nå mens saken pågår spiller selvfølgelig beboeren dum og forstår seg ikke på dette, som om det kom ut av det blå. Dette til tross for at vedkommende har svart på eposten der styret informerer om boten, og i tillegg har skrevet ganske ordrett "Boten for de to første overtredelsene gjelder ikke, fordi det var ikke noe dokument som ordrett sa at slik lading ikke er lov". Dette er ikke en smart person vi har med å gjøre. Men en person som skal gjøre seg vanskelig der det er mulig. Men, hvilke rettigheter har vi som styre mtp. å straffe slik atferd økonomisk? Vi har ingen konkrete punkter i vedtektene som sier at "tyveri og tyvlading må erstattes", eller som konkretiserer summer i så måte. Ber bare om tips til fremgangsmåter og legaliteten rundt her nå. For de som lurer, så har vi andre punkter i vedtektene som gjør at vi kan nekte faren å disponere leiligheten. Det har vi aktualisert. Vi har også sendt en epost til beboer med et svar. Om en evt. mekling med beboer ikke fører frem vil vi anmelde. Men vi vet samtidig at politiet aldri kommer til å bruke ressurser på en så liten sak. For oss er det viktigste at faren aldri disponerer leiligheten igjen (han har også hatt annen negativ oppførsel overfor naboer i blokka, og naboer utenfor blokka). Sak 2: Dette er en større sak som strekker seg over flere år, men detaljene rundt hvert punkt er mindre viktige her ettersom saken er ganske klar (og vi har bevis, svart på hvit). Så skal holde dette kort. Jeg kom inn i styret i blokka 2020. Over tid har jeg oppdaget underslag fra tidligere styreleder (I perioden 2013-2020). Har mottatt bankutskrifter fra banken borettslaget benytter og fått bekreftet at vedkommende har: a) gitt seg selv høyere lønn en avtalt, b) ansatt og lønnet seg selv som vaktmester i blokka, men samtidig leid inn eksterne vaktmestertjenester og brukt borettslaget til å betale for disse tjenestene (og ja, disse var hans oppgaver som vaktmester), c) etablert både styreverv og vaktmesterstilling som intern ansettelsesform slik at det har blitt utbetalt feriepenger og sykepenger (og videre vært sitt eget kontrollerende organ), d) kjøpt inn vaktmesterutstyr til store verdier som ikke er å finne i blokka (mest sannsynlig er utstyret på privat hytte, da vedkommende ofte er på hytta), og e) tatt ansvar for å selge eiendeler til borettslaget til høy verdi (bl.a. traktorgressklipper og store elektriske markiser), uten at vi finner tegn til innskudd fra slike salg på transaksjonshistorikken til borettslaget. Vedkommende ble nesten regelrett avsatt under gen.forsamlig i 2020 pga. kraftig misnøye hos andelseierne. Dette er ferskt. Vi skal konfrontere vedkommende med saken, og forsøke å mekle dette. Pdd. har vedkommende ikke stilt til møte. Så vi har derfor bestemt oss for å anmelde før året er omme. Men igjen tror vi ikke at politiet gidder å bruke ressurser på dette (?), selv om dette er snakk om utgifter for ca 100 000 kr. Ingen i styret er juridisk kompetente nok til å vite hva vi skal gjøre her, så vi ber derfor om hjelp. Vi har samtidig med denne posten har vi kontaktet huseierne for å høre om de vet hvordan vi bør gå frem i disse sakene. Setter veldig stor pris på hjelp!
×
×
  • Opprett ny...