Jump to content

En_annen

Medlemmer
  • Content Count

    207
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 :)
  1. Om jeg kjører et SL 5x5 styrkeprogram, kan jeg jogge på hviledagene om jeg har et overskudd i energi? Eller vil dette motvirke programmet?
  2. Beklage for sent svar. Setter virkelig pris på hjelpen din! Når det gjelder det jeg skrev med å "løfte over hode" på knebøy, så glemte jeg å nevne at powerracken var opptatt. Jeg var dermed nødt å løfte stangen over hode selv. Jeg skjønner nå at jeg antagelig trenger powerracken om jeg skal løfte tyngere. Treningsøktene er betydelig kortere nå, som jeg skiftet program. Det er litt skuffende, siden jeg ikke føler meg like utslitt nå som jeg gjorde før (selv om jeg kjenner klart å tydelig i musklene at de blir trent ordentlig). Er det noen flere øvelser jeg kan legge til får å få brukt all energien min? Eller må jeg takke deg igjen for et raskt svar. Hadde mye å tenke på denne uken, så fikk ikke skrevet tilbake før nå.
  3. Jeg har nettopp startet med treningsprogrammet SL 5x5. Jeg driver fortsatt på å øve på teknikkene, ettersom de skal være uhyre viktig har jeg forstått. Første runde gikk greit, med noen småe smerter, men antar man må gjøre feil for å lære. Sånn var det jeg utførte det, vektmessig og repetisjonsmessig: Første økt Knebøy: 25kg Barbell row: 30kg Benkpress: 22kg Reverse crunch: 3x16 Push-ups: 3x10 Første spørsmål: ser det greit ut? Jeg er en veldig spinkel individ, så om du syns vekten virker i minstelaget, så er det derfor. Jeg er litt usikker på hvor mange repetisjoner jeg skal gjøre på reverse crunch og push-ups. Vurderer å erstatte reverse crunch siden jeg har ganske vellbygde magemuskler allerede og føler jeg ikke får spesielt ut av det (pluss, får magemusklene på siden i det hele tatt trening i dette programmet?) Andre spørsmål: Hvor lenge skal pausen være etter hver interval? Jeg hvilte i 40-60 sekund mellom hver. Følte noe lengre ble for mye. Kan jeg korte det ned/Forlenge det? Tredje spørsmål: Jeg føler jeg kunne tatt mere på knebøy, men på grunn av begrenset styrke i armene har jeg problemer med å løfte det over hode. Er redd for å skade meg selv. Kjenner ingen spesielt godt på treningssenteret jeg er på, så hjelp utenfor er ikke aktuelt. Hva kan være en løsning på dette? Tilslutt, er det noe annet jeg burde vite om dette programme? For dere som ikke har sett SL (Stronglift) 5x5 programmet kan jeg poste det nederst i posten. Workout A Squat 5x5 Bench Press 5x5 Barbell Row 5x5 Push ups 3xF Reverse Crunch 3xF Workout B Squat 5x5 Overhead Press 5x5 Deadlift 1x5 Pull-ups/Chin-ups 3xF Prone Bridges 3x30 sec Har ikke kommet til workout B enda. Tar det om 2 dager. Tenkte jeg kunne få tilbakemelding på første runde først. Er det noen som har prøvd dette programme selv? Er det så effektivt som mange skal ha det til å være? Edit: Jeg skulle gjerne likt å visst hvordan push-up metode som er mest korrekt for dette programmet. Noe annet jeg lurer på er hvor mange sekunder et knebøy må være på for eksempel. Dette samme gjelder barbell row. Jeg telte 5 sekunder på hvert tak, opp og ned. Virker dette korrekt?
  4. Skjønner! Om jeg skal være ærlig, så er ikke programmet mitt satt opp på noen profesjonelt vis, men siden jeg føler framgang så har jeg bare fortsatt. Er veldig dårlig på navn når det gjelder øvelser, så du får prøve å henge med. Vekt: 55 kg Høyde: rundt 1.75-1.80 (litt usikker) 30 min jogging Utøying 2 forskjellige øvelser som går på brystmusklatur med manualer. 16 repetisjoner som jeg gjentar 3 ganger på hver. 10 kg vekt når jeg løfter de rett opp (likt benkpress, bare med rotasjon) og 6 kg når legger armene rett ut til siden og løfter de opp igjen. 3 forskjellige øvelser som går på overarmsmuskler. Vil ikke gå inn på hvordan øvelser det er nøyaktig (er som sakt dårlig på navn) med repetisjoner på 10, 12 og 14 noe jeg gjentar 3 ganger hver her og. Vektene jeg bruker her er 6 kg og 2 kg (den ene øvelser innebærer å strekke armene helt ut til siden i en sittende possisjon. Dette gjør at 2kg er det meste jeg klarer med så mange rep.) Etter det er det 6 forskjellige øvelser som går på biceps og triceps (3 på hver). 6 kg på manualer og 10 kg på tau. En av øvelsene innebærer stang, hvor vekten blir 17 kg inkl. vekten på stangen. Etter det kommer rygg og mage øvelser. Går ikke i detalj på de nå. Håper bare forklaringen mine ga deg et bildet av hvordan treningsøkten er, selv om jeg er helt forferdelig når det gjelder å forklare slike ting! Jeg bruker større manualer når jeg føler meg sterkere. Om det er noe jeg burde gjøre annerledes så tar jeg i mot alle råd jeg kan få. Jeg liker oppsette mitt dog, så om det ikke er alt for galt har jeg veldig lyst å fortsette sånn, eventuelt dele det litt opp siden det kan bli litt mange øvelser på en dag. Okey, hør her. For det første, så hadde jeg droppa det treningsprogramme med god samvittighet. For andre er du sykt undervektig! En god pekepinne er 1kg per cm over 1m. Så er du 1,80, så må du satse på å komme deg til 80kg. Som betyr at du er rundt 25kg undervektig! Viktigste fremover er å spise, dropp cardio. Loggfør alt du spiser (bruker MyFitnessPal appen selv, der finnes alle produkter og du kan scanne strekkoden selv) og kjøp en kjøkkenvekt så du kan gjøre dette nøyaktig og vær nazi og loggfør alt. Loggfør trening også, ta med en liten notatbok og skriv ned øvelsen og antall kg du tar osv. Du SKAL øke med 2,5kg HVER økt på den spesielle øvelsen fra forrige gang, ellers er det red flags atdu ikke spiser nok (enten kalorier eller antall gram proteiner -> if so, se tilbake på appen og sjekk om du har spist nok. Treningsprogram! Vet ikke hvor du fant ditt, men det virker rotete. Søk litt selv på nett, men hadde jeg vært deg (og det har jeg), så hadde jeg kjørt StrongLift5x5, eller som en annen har nevnt, så funker RYP, men ville ha satse på et styrkeprogram for nå. Nybegynner vil ha best utav fullkroppsprogram (som SL5x5) siden de vil øke i styrke sykt fort i starten når de begynner å løfte. Pluss, det er bare noen få øvelser per økt. Ble litt rotete det jeg har skrevet, skriver på mobil og er på jobb, men bare spør mer om du lirer på noe. Remember, this is all just advice.. Do whatever the fuck you wanna do Tusen takk for hjelpen din! Fikk litt bedre innsikt her ja. Skal se på SL 5x5 programmet. Virket litt merkelig, men jeg setter ikke spørsmålstegn med effektiviteten. Setter veldig pris på rådene dine (:
  5. Det er ofte stor forskjellig mellom hva personer definerer som "stor og sterk", men litt mer muskler kan ikke skade. Har allerede ganske synlige magemusklatur, så litt større pecs og armmusklatur til punkte hvor kategorien "spinkel" ikke passer mer hadde vært fint. Antar du kan si at måle i hovedsak er å se bra ut.
  6. De er ikke konstante. Selveste probleme var ikke å bygge muskler. Ser god framgang. Det jeg lurte på var om joggingen kanskje holdt meg igjen? Og om jeg ville få noe ut av å trene forskjellige muskelgrupper hver dag, i stede for å ta alle annen hver dag?
  7. Om jeg skal være ærlig, så er ikke programmet mitt satt opp på noen profesjonelt vis, men siden jeg føler framgang så har jeg bare fortsatt. Er veldig dårlig på navn når det gjelder øvelser, så du får prøve å henge med. Vekt: 55 kg Høyde: rundt 1.75-1.80 (litt usikker) 30 min jogging Utøying 2 forskjellige øvelser som går på brystmusklatur med manualer. 16 repetisjoner som jeg gjentar 3 ganger på hver. 10 kg vekt når jeg løfter de rett opp (likt benkpress, bare med rotasjon) og 6 kg når legger armene rett ut til siden og løfter de opp igjen. 3 forskjellige øvelser som går på overarmsmuskler. Vil ikke gå inn på hvordan øvelser det er nøyaktig (er som sakt dårlig på navn) med repetisjoner på 10, 12 og 14 noe jeg gjentar 3 ganger hver her og. Vektene jeg bruker her er 6 kg og 2 kg (den ene øvelser innebærer å strekke armene helt ut til siden i en sittende possisjon. Dette gjør at 2kg er det meste jeg klarer med så mange rep.) Etter det er det 6 forskjellige øvelser som går på biceps og triceps (3 på hver). 6 kg på manualer og 10 kg på tau. En av øvelsene innebærer stang, hvor vekten blir 17 kg inkl. vekten på stangen. Etter det kommer rygg og mage øvelser. Går ikke i detalj på de nå. Håper bare forklaringen mine ga deg et bildet av hvordan treningsøkten er, selv om jeg er helt forferdelig når det gjelder å forklare slike ting! Jeg bruker større manualer når jeg føler meg sterkere. Om det er noe jeg burde gjøre annerledes så tar jeg i mot alle råd jeg kan få. Jeg liker oppsette mitt dog, så om det ikke er alt for galt har jeg veldig lyst å fortsette sånn, eventuelt dele det litt opp siden det kan bli litt mange øvelser på en dag.
  8. Jeg er en 17 år gammel gutt som ganske nylig er startet å trene på studio (4 måneder siden jeg startet). Jeg har hele livet vært veldig spinkel, og har derfor lyst å legge på meg litt muskler. Jeg har klart å opprettholde en rutine, men jeg starter å tvile på hvordan mine treningsøkter er oppsatt. Grunnen er at jeg har hørt at jogging kan føre til at musklene i overkroppen kan bli nedbrutt. Jeg har vanligvis startet treningsøktene mine med 30 min på en 3d-mølle med gjennomsnittsfart på 11 km/t. Etter det har jeg fortsatt med forskjellige øvelser som dekker cirka alle overkroppsmusklene fullstendig. Disse øktene varer vanligvis opptill 1 t 30 min - 2 t hver, og jeg har en treningsøkt annen hver dag. Jeg spiser godt i tillegg til proteintillskudd. Men det jeg lurer på er om det er motvirkende med joggingen i starten? Burde jeg har delt det opp, og heller trent hver dag, hvor jeg har en kondisjonsøkt den ene og styrke den andre? Eventuelt tatt jogging og ryggmusklaturen på en dag, og resten av musklene på den andre. Jeg trenger noen tips her. All hjelp jeg kan få aksepteres. Jeg har veldig lyst å fortsette med joggingen, dersom den hjelper mot angsten og har mange andre positive effekter (blant annet bedre kondisjon og sunt for hjerte har jeg hørt), men jeg har veldig lyst å bygge muskler og, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette.
  9. Dette er det jeg lurer på: Spørsmål nr. 1 Jeg har hørt at du skal spise et måltid 1t etter trening. Hvis økten min varer i 2t hvor jeg trener alle muskelgruppene, vil det si at de musklene jeg trente i begynnelsen av økten ikke vil få like stort utbytte av måltide jeg spiser (eller proteinpulveret jeg tar med)? Jeg tenker dette siden måltidet blir spist over 1t siden den muskelgruppen var i fokus. Spørsmål nr. 2 Forskjellige drikker som te og kaffe er vanndrivende. Om jeg har skjønt det riktig, så er dette fordi te/kaffe inneholder noe som gjør at kroppen ikke absorberer vannet like godt. Om jeg drikker proteinpulver og te rett etter hverandre, vil kroppen la vær å ta opp næringen fra proteinpulveret? Dette gjelder tran og eventuelle vitamintilskudd også. Kan te og kaffe gjøre slike tilskudd mindre effektive?
  10. Jeg må bare få takke for alle svarene. Jeg føler meg roligere nå enn jeg gjord da jeg skrev innlegget. Det betyr virkelig mye at så mange personer tok seg tid til å gi meg en ordentlig tilbakemelding, dere aner ikke! Jeg er veldig takknemelig.
  11. Dette er en veldig rar situasjon for meg, men jeg har følt det sånn hele livet. Jeg "hater" ikke nødvendigvis meg selv. Jeg er egentlig veldig fornøyd med kroppen min, utseende og personligheten min. Jeg trener på treningssenter 1-2 timer hver dag og føler jeg gjør noe med livet mitt. Jeg merker at noen personer har en dårligere innvirkning på selvsikkerheten min enn andre, men i bunn og grunn er jeg egentlig ganske fornøyd. Likevel er jeg hardt rammet av sjalusi, spesielt når det gjelder denne jenta jeg nettopp har startet å date. Jeg føler meg ikke god nok for henne, og er derfor redd hun skal innse at jeg ikke er "Mr. Perfekt" og dumpe med for noen som er bedre. Det er rart, for i sosiale sammenhenger, er jeg like fornøyd med meg selv som til vanlig, men føler meg "sårbar" på en måte. Jeg har pratet med noen venner om det, og de forteller meg det antagelig stammer tilbake til noen problemer jeg har med meg selv. Jeg vet bare ikke hvilket problem som kan ha fororsaket dette. Jeg har hatt noen usunne forhold med jenter som virkelig fikk meg til å føle meg verdiløs, og det er det eneste jeg kommer på som kan ha påvirket selvsikkerheten min (+ noe mobbing også, selv om jeg egentlig ikke mener det var noe ille i det hele tatt). Om noen tar seg tid å lese gjennom dette, ville det betydd mye for meg. PS: Jeg vet ikke om det er en viktig detalj, men jeg plages litt med angst også. Har noen tendenser som kan minne om ocd, men har ikke fått noen diagnose.
  12. Kan ikke si den første setninga gjord meg noe roligere… Så klart tenker jeg på det, og jeg har aldri i mitt liv tenkt å "holde dama i bånd". Alt jeg trenger er hjelp med angsten min, siden jeg VET den er gal å ha, men jeg klare faen ikke få det ut av hode...
  13. Jeg klare ikke tenke på annet… Jeg er virkelig forelsket i denne jenta jeg er i lag med, men hun henger mye med en annen, humoristisk, populær gutt i klassen. Jeg er redd for at hun skal forlate meg for ham, eller at han skal prøve seg på henne og hun ikke klarer å la være. Jeg har spurt henne om hun har følelser for ham, men hun påstår det er ingenting. De snakker på facebook også, noe som gjør at hvergang jeg ser henne og han logge på samtidig, for jeg hjertebank, omtrent kvalme. Det er sykt at noe så lite kan påvirke meg så mye… Jeg har ikke lyst å be henne "slutte" å henge med han. Jeg har ikke lyst som en kjæreste å begrense hvem hun kan være sammen med, det blir veldig feil mener jeg. Men er det noen måter jeg kan roe meg selv ned? Er det noe som hjelper mot sjalusi? Det er egentlig ingenting som tyder på at hun liker han, men jeg klarer virkelig ikke ta tankene mine av det…
  14. Norge burde i så fall bli flinkere til sende Amerikanske talkshow. Noen er jo skikkelig bra! Takk for svaret. Får bare fortsette å se enkeltklipp på youtube da.
  15. Går Late Night eller Jimmy Kimmel på noen tv-kanaler i Norge? Hørte Jimmy Kimmel gikk på tv2 zebra en stund, men er tydeligvis ikke der nå.. Noen som vet?
×
×
  • Create New...