Jump to content

SecoY

Medlemmer
  • Content Count

    659
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

81 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hei, Jeg har påtatt meg ansvaret for å kjøpe inn en ny (stasjonær) kontor-PC til en liten, privat barnehage. Budsjettet er ikke stort (utgangspunkt 4000-7000kr, men er ikke helt låst) og har litt andre krav enn de fleste kjøpshjelpetrådene her ber om. Krav: Lengst mulig levetid (både mtp. sikkerhetsoppdateringer, generell kvalitet, en viss mulighet til å bytte slitedeler), må kunne være operativ 24/7 pga. software til drift av ventilasjonsystem (lite krevende, men er visstnok enklest med Windows), drive office-produkter/exchange server (lite krevende), være lite stømkrevende/varmeskapende, stille (helst lydløs) og kunne kjøpes som én ferdig pakke/ett ferdig produkt (ønskelig fra en fysisk butikk på østlandet - ikke et must). Håper på noen gode tips og råd rundt hva man burde tenke på rundt innkjøp av en slik maskin. På forhånd takk!
  2. Bor du i by og kjører mye korte strekninger skal det vel vanskelig forsvares å kjøpe noe annet enn elbil. Problemet for mange byboere kan være hjemmelader, men hvis du har mulighet til det er det ikke et valg en gang opp mot bensinbil. Vi har en eldre dieselbil og en ny elbil. Det er ganske deilig med mindre bomutgifter, "drivstoffutgifter", mindre årsavgift, ingen oljeskift, osv. Dere kan fint komme unna med å kjøpe en eldre Leaf om kravet til rekkevidde ikke er all verden. God plass i den og grei å kjøre. Nyere Leaf er for meg utelukket pga. designet på A-stolpen (jeg er 195 cm og klarer ikke se ut av den bilen). Zoe er jo en rimelig og grei bil, men den er betydelig mindre. Vil dere kjøpe nytt er det mange gode biler nå som fortsatt er med 25% rabatt kontra biler med forbrenningsmotor. Er sikkert fornuftig å nevne et cirka-budsjett, så kan dere få fine tips, tror jeg.
  3. Har denne motoren selv. Den er jo viden kjent for ganske røff gange. Motorfestene får kjørt seg. Ikke opplevd det du nevner, men med for slitne motorfester kan motoren sikkert bevege seg ganske heftig. Sjekk hvordan den oppfører seg når du åpner panseret og gir gass. Kan jo være mye annet også selvsagt.
  4. Må jo bare nevne at å smøre opp glideboltene er ganske drøyt å bruke et verksted til å gjøre. Ikke mange kronene på Biltema-verktøy du behøver å bruke for å klare dette selv. Lett. Svært lett. Jeg er ingen bilmekaniker, men å skru ut to glidebolter, rengjøre dem og smøre dem med silikonfett er verdens enkleste jobb. Og noe du burde gjøre relativt regelmessig.
  5. Nå sa jeg ikke det heller. Men om man setter Tracer og Versys ved siden av hverandre er det liten tvil om hvem som "heller mot adventure-segmentet", som jeg nevnte. Det er gatesykler, uten tvil, og har ingenting off road å gjøre. Men følelsesmessig er Versys mer mot det segmentet, siden Tracer er en rampete morosykkel. Med annen sittestilling, som du sier.
  6. Siden Tracer 900 ble nevnt, vil jeg også slå et slag for Tracer 700 (i lenken en GT-variant). Synes den 689cc motoren som sitter i den (og MT-07/XSR700) er jo fantastisk. Kawasakis Versys 700 er jo en direkte konkurrent som burde være et alternativ, selv om den heller mer mot adventure-segmentet og føles større og tyngre.
  7. Hadde ikke forhandler inne i bildet er vel det naturlige å ta av bremsene, smøre opp glidebolter, bakside av bremseklosser og kantene mellom calipper og kloss. Selvsagt børste bort møkk først. Er ikke dette gjort skikkelig, selv om skiver og klosser er nye, vil det naturlig nok gi litt lyd. Og selv om det er nevnt, sier jeg det også: Vår kliss nye bil piper også i bremsene på vei ut av gårdsplassen. Det er så lite plass mellom skive og bremsekloss at rustpartiklene som dannes på bremseskiveoverflaten over natta nødvendigvis vil gi litt subbe/pipelyd før dette er bremset bort. Jeg har en bror som er ekstremt sensitiv mot alskens lyder. Han kommer til å være en marerittkunde enten han kjøper ny eller brukt bil så lenge han lever. Min anbefaling er å jobbe med sensitiviteten din, ikke ha av bremsene, pusse og smøre opp før du kjører hver morgen. Det er upraktisk.
  8. Det aller første du burde gjøre er å sjekke, som du nevner, at spenningen er høy nok på batteriet. Å lade opp et dårlig batteri hjelper ikke. Hvor gammel er det? Sjekk med multimeter når du forsøker å starte motoren, hvis du har det tilgjengelig.
  9. Finnes (nesten) uendelig med enkle bolt-on deler til XSR700. Originale og uoriginale. Sjekk ut Yamahas egne sider. Sykkelen er definitivt ingen dedikert tourer, men det finnes masse muligheter for å feste bra med lasterom på den med f.eks. Givi-ramme og bokser. Er det en tourer du vil ha? Tipper du burde gjøre litt mer forarbeid selv før du fortsetter denne tråden jeg. Om dette faktisk stemmer tror jeg ikke det blir feil med en naken-sykkel a la Bandit, XSR700 eller liknende. Alle disse kan ta en del last om du vil det. Men man drar ikke på Europa-ferie med en - selv om det strengt talt sikkert også hadde vært mulig. Lykke til med jakten!
  10. Harleyer er jo for det meste choppere, i tillegg til at det ikke er noen som ønsker å anbefale en produsent som holder deg såpass mye i garasjen. Det høres mest ut som du burde dra til en bruktforhandler og slenge beina over noen sykler. Det er neppe noen dårlig ide å starte på en Suzuki Bandit (600) eller liknende, og spesielt ikke hvis de kiler spenningen i deg. Er viktig å ha hjertet med på kjøpet også. Eller kanskje du finner en helt annen sykkel du bare ikke kan la gå. Viktig å tenke på forsikringssum så klart, men når du er over 40 og du kanskje har bra bonus fra bil behøver det ikke å være så skrekkelig dyrt med forsikring på motorsykkel heller. Selv med noen gode kubikk og godt med hk.
  11. Hvis du skal ha en on-road sykkel, med relativt oppreist stilling som kan enkelt pakkes opp finnes det godt med alternativer. Med mindre du har som ambisjon å skru mye selv, hadde jeg valgt en nyere sykkel. Nyere sykler har også en god del hjelpemidler som er gode for en uerfaren motorsyklist. Siden du er i førtiåra hadde jeg vurdert segmentet med 600-700 kubikk. Men du virker jo litt skeptisk til for mye power, og det kan være greit å tenke at dette ikke blir din siste sykkel, men en fornuftig inngang som kommer til å gi deg det du trenger av info om hva du egentlig vil ha og behøver (og ha det gøy mens du finner ut av det). Jeg hadde tittet på en sykkel som Honda CB500X. Burde fungere bra for en ganske høy mann, uten overveldende mye kraft. Samtidig er den driftsikker og god å kjøre. Kjøp den hos en forhandler, så får du den ordentlig tilpasset deg selv. Du kan da også kjøpe det du trenger av fraktebokser. Tror du vil havne på rundt 6-70 000 kr (uten ekstrautstyr) for en 2-3 år gammel sykkel som ikke har gått langt. Om du vil ha en helt annen look eller type sykkel får du vel si i fra. EDIT: Så ikke siste posten din, TS. Det virker som det er en av Yamaha XSR700-variantene du vil ha. Kan tilpasses lett (det er liksom en del av greia med den sykkelen), ser kul ut, god å kjøre (også for høye førere) og kan pakkes opp. Men motoren er ganske så punchy, så bruk fornuften til du har lært den å kjenne.
  12. Har du et budsjett på rundt 100 000 har du fantastisk mye gøy å velge i. Og du kan fint få en relativt ny sykkel. Foretrekker du en eldre sykkel? Men du får gjerne utdype fornøyelse. Er du ute etter en sporty sykkel med tilhørende fremoverlent sittestilling, eller ser du mer for deg en oppreist sporty tursykkel, eller kanskje et sted midt i mellom? Når du snakker om piggdekk er jo det en ganske begrenset gruppe mcer som egner seg til det. Og er det mye og stort du skal handle er det enda en begrensning. Men man trenger jo ingen sportbike for å ha det gøy. Det er store forskjeller på forsikringspriser og vedlikeholdskostnader ganske uavhengig av antall kubikk. Men selvsagt vil det til en viss grad ha sammenheng med motorstørrelse. Du burde kanskje nevne cirka alder, cirka vekt og høyde også.
  13. Jeg tror jeg hadde tenkt slik: Ikke kjøp bil til maksgrensen av budsjettet. Da er ikke den makssummen dere risikerer å tape like stor heller. Finn en med helt ny EU-kontroll og sjekk nøye hva som er nærstående av større serviceutgifter. Ta med en skikkelig kunnskapsrik bekjent i kjøpsprosessen. Sjekk nøye hva som er typiske feil på akkurat den bilmodellen dere ender opp med å se på. Fokuser på at bilen er godt holdt mer enn antall kilometer på telleren. Men det er uansett ganske tilfeldig hvor dyrt bilholdet vil bli i denne klassen. En behagelig familiebil som også er bra for en stor hund er Volvo V70. Finnes mange av dem og de er forholdsvis trygge mtp. kollisjonssikkerhet. Andre kandidater burde være Honda Accord og Ford Mondeo. Eller en annen velholdt bil samme klasse.
  14. Hvilken landsdel bor du/dere i? Er det langkjøring eller småkjøring det vil gå i? Hvor stor er hunden? Regner med at det er stasjonsvogn dere har tenkt. Vil bare nevne at i prisklassen dere ser i er det litt tilfeldig hvor dyrt bilholdet blir. Pass på å få med noen som kan bil ved prøvekjøring og sørg for å kjøpe en bil som har tatt de store serviceutgiftene som nødvendigvis kommer et sted mellom 100 og 150 000 kjørte kilometer. Og at bilen har blitt antirustbehandlet og fått service iht. planen.
  15. Hei, I vårt sameie er det et forslag som å utvide altanene våre. Dette innebærer at det skal settes opp skillevegger mellom rekkehusenhetene. Siden forslaget som fremmes er valgfritt og ikke felleslånefinansiert vil trolig noen utvide og noen ikke. Kan jeg nekte min nabo, eller min nabo nekte meg å sette opp en skillevegg ut fra husveggen mellom oss? I tilfelle en bygger ut og en ikke vil den som ikke bygger ut få en ca. 3 m lang, 2,2 m høy skillevegg på hver side av hovedvinduet i stuen. Dette gir klart redusert solinnslipp og utsikt (nærmest som å se ut av en tunnel. Lurer også på dette sett opp mot mindretallsvern dersom dette forslaget godkjennes med 2/3 flertall på årsmøte. Kan man motsette seg dette til tross for at det vedtas? Jeg ønsker nemlig utvidelsen, men gjort på en mye mer profesjonell måte med bruk av arkitekt(er) som kan lage mer profesjonelle løsninger enn det som er framlagt. Og helst fellesfinans, slik at det ser enhetlig og pent ut. Tusen takk for alle innspill.
×
×
  • Create New...