Gå til innhold

Casey

Medlemmer
  • Innlegg

    1 095
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Innlegg skrevet av Casey

  1. ZiggyStar skrev (1 minutt siden):

    Tillit er noe du gjør deg fortjent til, ikke noe du kan vedta eller kreve, samme hvor berettiget du føler du er.

    Det hele bunner ikke i tillit, men i noe helt annet.

    • Liker 3
  2. jjkoggan skrev (4 timer siden):

    Det har å gjøre mer med mistillit enn uvitenhet.  Hadde de tillit i forskerne og forskningen så hadde dette ikke skjedd 

    Nei, det er fordi det har utviklet seg en antifakta-kultur blant konservative. De er rett og slett mot fakta.

    • Liker 4
    • Innsiktsfullt 4
  3. SilverShaded skrev (2 timer siden):

    Veldig informativt og tatt på kornet ! Et utmerket eksempel på hva dagens GOP-politikk fører til. Dette tilfellet har virkelig utviklet seg raskt ! Men det blir nok ikke det siste tilfellet vi ser, klart det blir konsekvenser av all vitenskapelig og helserelatert forskning og tiltak som er skrinlagt av det sittende regimet. Meslingutbruddene var en "liten" advarsel som ingen brydde seg om.

    Mer om antifakta-idiotien fre ytre høyre:

     

    • Innsiktsfullt 4
  4. Rhabagatz skrev (2 timer siden):

    Jeg mener, en gang i tiden vet Høyre imot parlamentarismen og ville at kongen skulle kontrollere regjeringen.

    Sier det noe om Høyre i dag?

    En annen sak, abortsaken er malplassert her.

    Trump, ikke innenriks.

     

  5. AMajor skrev (1 time siden):

    Det er på tide å legge ned Pride. Markeringen har blitt så politisert at den i dag fungerer som et røykteppe over langt viktigere samfunnsutfordringer. I stedet for toleranse handler det nå om kommersiell rosavasking for store selskaper og politisk press fra interessegrupper som ikke tåler debatt om biologi eller kjønn.

    Dette handler ikke om å nekte folk å feire kjærligheten, men om at en hel bevegelse har blitt kapret av en spesifikk ideologi. Når markeringen krever full ideologisk konformitet og skygger for reelle etiske og biologiske debatter, har den mistet sin opprinnelige verdi.

    Hva går denne ideologien ut på, mener du?

    • Liker 1
  6. fredrik2 skrev (3 timer siden):

    Det som er ironiskt (eller snarare idiotiskt) er at könsideologien på många sett handlar om stereotyper. En kvinne som har manligt er egentligen en mann etc. 

    Så det du skriver er helt enkelt helt fel. Könsideologien gör absolut inget för att ändra på könsrollerna. Feminismen gjorde det men könsideologin er många steg bakåt och handlar om noe helt annat än feminism.

    Så noen procent som sier de er trans, en idiologi der man får välga kön själv der noen procent gör det ska ändra hela samfunnet? 

    Också har vi ju det der med att finns mer än två kön er helt meningslöst som en talking point. 

    Hva går denne kjønnsideologien ut på?

    • Liker 2
  7. Cascada81 skrev (2 minutter siden):

    Retten til å bestemme at ens barn ikke skal delta i aktiviteter eller feiringer som bryter med ens religiøse eller filosofiske overbevisning er nedfelt som en menneskerett.

    Burde ikke være det. Overtro er irrasjonelt tøv.

    • Liker 4
  8. vortex skrev (3 timer siden):

    Du tror Pride feiringen er den hellige gral eller? Tro meg det er mye uhemmet ubeskyttet sex, poppers og narkotikabruk i disse miljøene.
     

    Selv om to homofile ikke snorter ei stripe cola midt på Karl Johan å har sex foran skuelystne betyr det ikke, at det ikke skjer bak lukkede dører.

    Rart jeg ikke akkurat er positive til dere østligkultutrelle?

    • Liker 2
  9. flamethower1234 skrev (På 4.6.2026 den 1.11):

    Et samfunn blir ikke mer tolerant av å stemple alle som er uenige som uopplyste. Toleranse blir først satt på prøve når mennesker kommer til ulike konklusjoner og fortsatt behandles med respekt.

    At religøse omtales om irrasjonelle skrullehuer er helt greit, de får tåle å høre sannheten.

    • Liker 4
  10. Username6877 skrev (På 4.6.2026 den 0.20):

    Pride tvinger seg frem i offentligheten og krever offentlig feiring og misbruk av offentlige flaggstenger. Det gjør ikke fotballsupportere.

    Har du problemer med pride, kan du jo flytte hjem til stanet ditt.

    • Liker 3
  11. Cascada81 skrev (På 3.6.2026 den 23.01):

    Folk må gjerne feire Pride så lenge de respekterer at andre ikke ønsker å delta. Angående Pride i skolen støtter jeg initiativet fra Kristent ressurssenter hundre prosent. De vakler litt på begrunnelsene, alt fra brudd på flaggloven til manglende legitimitet i opplæringsloven, men de har helt rett i sin tolkning av fritaksretten: Man tvangsforer ikke muslimer med svinekjøtt på skolekjøkkenet, selv om det å lage mat med svinekjøtt er i tråd med kompetansemålene og det å spise sammen er en inkluderende aktivitet. Man tvinger ikke Jehovas vitner og humanetikere på skolegudstjeneste selv om opplæringsloven har en kristen formålsparagraf. Å spise svinekjøtt er ikke en religiøs aktivitet, men bryter med personlig overbevisning, og det er tilstrekkelig til at skolen ikke kan bruke tvang. Å lære OM Pride og homobevegelsen er hundre prosent innenfor, akkurat som man lærer om ulike religioner. Å feire Pride innebærer en aktiv deltakelse som åpenbart bryter med enkeltelevers rettigheter med mindre et alternativt opplegg tilbys, og det er andre måter man kan nå kompetansemålene Udir og barneombudet så ivrig peker på når de oppfordrer skolene til å "heise pride-flagget". For argumentets del, selv om det skulle være et flertall som ønsker Pride-feiring i skoler og barnehager, kan de ikke krenke andres rettigheter for å strebe etter sine mål og ønsker.

    Uansett hva pridetilhengere måtte mene at Pride står for, er toget for at det skal kunne være et samlende symbol gått. Noe mer splittende enn Pride-flagget eksisterer nesten ikke i Norge. For menigheten (Pride-menigheten, ikke den andre) er Pride det eneste riktige, for alle andre betyr det i beste fall ikke noe.

    Alle religiøse særrettigheter bør fjernes. Enkelt og greit.

    • Liker 4
  12. vortex skrev (På 3.6.2026 den 22.05):

    Hvorfor skal Pride feires en hel måned, men noe sånt som nasjonaldagen får 24 timer pluss ymse andre røde dager i Mai?

    Jeg er ikke her for å kritisere, jeg er bare veldig nysgjerrig

    Det er mye vi har kunne feiret over en lengre periode mener nå jeg

    Heldigvis er det VM i fotball snart, det blir 6 uker med mange gode kamper, om man klarer å ignorere hvor korrupt Fifa framstår selvfølgelig

    Det er vel heller bare å avvikle 17.-maifeiringen, det har bare utartet i full og spetakkel.

    • Liker 2
    • Innsiktsfullt 1
  13. Rhabagatz skrev (På 4.6.2026 den 10.50):

    For å sette det på spissen: Det du gjør er som å fortelle et barn at vi ikke trenger å feire bursdagen hens, fordi vi feirer alle barn på juleaften.

    Uansett, du forflytter bare problemet. Fordi diskusjonen her er egentlig hvordan vi forholder oss til mangfold, og det er mange som ikke ønsker mangfold velkommen på nasjonaldagen. Det er dagen da vi, i følge mange, skal feire vår felles identitet (altså Norge og det norske). Vi ser til dels kraftige reaksjoner på at "feil" folk har på seg norske nasjonaldrakter, eller at folk uttrykker mer komplekse identiteter enn den monokulturelle.

    Det hele bunner ut i et spørsmål om hvordan man forholder seg til mangfold og annerledeshet. Og det igjen er i stor grad et spørsmål om liberale verdier mot nasjonalkonservatismen, om vi er generøse. For at det er en kamp mellom sneversynhet og frihet, synes jeg er en beskrivelse som er vel så god.

    I siste instans er dette et spørsmål om hvordan flertallet skal forholde seg til minoriteter. For de kristne og de nasjonalkonservative er minoriteter, på samme måte som muslimer og transpersoner. Er det i orden at vi har offentlige høytidsdager som stammer fra en religion som knapt 20 % bekjenner seg til? Og hvorfor ikke for en religion med har ca. halvparten så mange tilhengere? Hvorfor skal vi akseptere tradisjonelle verdier som de riktige "norske" verdiene? Poenget mitt her er ikke å komme med spissargumentasjon, men å få frem at fellesskapet, eller det store flertallet om du vil, er dannet av minoriteter, og hver og en av disse har rett til på å ha sine markeringer. 

    Så er det en annen sak at vi må ha kjøreregler for når en offentlig etat kan markere en høytid for en minoritet.  For som sagt, det er viktig å huske på at å feire en minoritet er å feire fellesskapet. Å ikke feire en minoritet er ekskluderende og fører kun til forvitring av fellesskapet.

     

    Har man problemer med pride, får man heller flytte hjem til stanet sitt.

    • Liker 2
    • Hjerte 1
  14. Smule8o skrev (3 minutter siden):

    White replacement forestillinger? Frp er nå i mot den massive ikke-vestlige innvandringen som vi har hatt. At de misbrukte tallmaterialet fra SSB til å fremstille situasjonen som "verre" enn den faktisk er kan være så, og kritikkverdig, for all del. Men det teknisk sett stemmer vel det de sa/skrev. Og folk med ikke-vestlig bakgrunn utgjør et økende andel av befolkningen vår. På godt og vondt 

    Og man skal ha temmelig spesielle briller på for å si at dette er på nivå med løgnene fra Trump og Maga. Vil faktisk påstå ligger på nivå med mye av løgnene fra AP.

    Og for ordens skyld, har aldri stemt Frp og har ingen konkrete planer om å gjøre det

    Ta resten av innvandringsdikusjonen i egen tråd.

    • Liker 3
    • Hjerte 1
  15. Neptun1 skrev (14 minutter siden):

    Slikt kommer fra den siden som mener alt er statlig, alt du eier inkl. deg selv.

    Den høye inflasjonen under Støre er prisdrevet, ikke etterspørselsdrevet.
    Folk har ikke råd - og mange bransjer sliter stort.
    Prisøkningen er problemet - den skaper inflasjon, renteøkninger og lønnsøkning.
    Dette som følge av regjeringsvalgte høye strøm - og drivstoffpriser samt pengepolitikken (avgifter, skatteøkninger og kapitalflukt)

    Økonomi er kanskje ikke helt din greie?

    • Liker 5
    • Innsiktsfullt 1
  16. тurbonєℓℓo skrev (2 timer siden):

    Det er jo demokratene som er farlige. De er fascistene med pene ord. De bygget en enorm overvåkningstat under Obama, og under Biden la de press på sosiale medier for å blokkere og slette meningsmotstandere.

    Så når du skriver at «87 % av demokratene er enige», beviser du egentlig bare hvor effektivt dette narrativet har blitt solgt inn. Flertall er ikke et sannhetskriterium. Hvis 87 % mener noe på grunnlag av mediedrev, selektiv informasjon og politisk fryktretorikk, sier det mer om informasjonsmiljøet enn om realiteten.

    Obama-perioden ga oss Snowden-avsløringene og PRISM, altså dokumentert masseovervåkning i en skala som rystet hele Vesten. Det var ikke høyresiden som bygget det apparatet. Det var demokratene, mens de fortsatt snakket om frihet, rettigheter og demokrati . Og under Biden kom neste ledd: press mot digitale plattformer for å moderere, dempe eller fjerne innhold de mislikte, noe materialet her også viser til gjennom Twitter Files og eksempler på statlig press mot Facebook og Twitter i politisk sensitive saker .

    Det er akkurat derfor «Trump er livsfarlig» blir et svakt slagord. Den konkrete mekanismen peker jo motsatt vei: Demokratene bygget overvåkningsapparatet, demokratene normaliserte samrøre mellom stat og plattformer, og demokratene pakket kontroll inn som ansvarlighet. Det er mye nærmere faktisk autoritær praksis enn alt hysteriet de projiserer over på Trump.

    Så nei, «87 % av demokratene er enige» er ikke et tungt argument. Det er bare et tall som viser hvor mange som har kjøpt en fortelling. Sannheten avgjøres ikke ved håndsopprekning. Den avgjøres av hvem som faktisk bygde overvåkningen, presset informasjonskanalene og forsøkte å kontrollere meningsrommet. Og der peker pila ganske entydig mot demokratene.

    Overvåking? Ett ord: Palantir. OG de der er IKKE liberale!

    https://www.abcnyheter.no/nyheter/ki-gigant-til-angrep-mot-inkludering-og-regressive-kulturer/1511875

    Enhver anklage fra konservative er en innrømmelse. Projeksjon er en konstant øvelse fra den siden.

    • Liker 2
    • Innsiktsfullt 2
  17. VifteKopp skrev (1 time siden):

    Når Trump gjør noe som gavner Russland = bevis på at han er russisk agent

    Når Trump gjør noe som gavner Ukraina = bevis på at han er russisk agent for å skjule at han er russisk agent.

    Dette er et klassisk eksempel på en konspirasjonsteori, hvor selv argumentene mot teorien ender opp som argumenter for teorien og på den måten slipper man å forholde seg til vanlig logikk.

    Hvem bryr seg at Trump hadde forretningsforbindelser til Russland på 80-tallet? Mannen er gjennomkorrupt og tok nylig i mot en jumbojet fra Qatar, betyr det at han er en qatarisk agent også? Og som den andre debattanten her nevner så er det mange som mener han også er fjernstyrt av Israel. Hvor mange fremmede og konkurrerende makter kan denne idioten egentlig jobbe for? 

    Jeg anbefaler deg å lese Stoltenbergs NATO-bok. Den er full av interessante anekdoter om Trump fra innsiden som viser at mannen er en impulsiv narsissist uten noen større strategi eller dypere moral som tar avgjørelser på sparket basert på magefølelse og hvem som skrøt av han sist. Det spilles ikke noe 4D-sjakk, verken fra han eller Putin.  

    Men jeg tipper Putin elsker at folk tror at han styrer Det Hvite Hus. 

    Han har ikke gjort noe som helst som gavner Ukraina, dermed faller hele argumentsajonsrekken din i staver.

    • Liker 5
    • Innsiktsfullt 1
×
×
  • Opprett ny...