Jump to content

IoH

Medlemmer
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 :)
  1. USA har 230V split-phase, dvs at de har to "faser" med 115V (mellom hver fase L1/L2 og N) og samtidig kan dette brukes som 230V (mellom fasene L1 og L2, her benyttes ikke N). 230V brukes til kraftkrevende utstyr. For el-bil kan en da benytte enten 230V lader eller to 115V ladere.
  2. Har du regnet på det? 1000km/t er 277m/s. Hvis vi tillater 2g ved nødbremsing så har vi redusert hastigheten til null på 14 sekunder. Eller under halve avstanden mellom vognene. Hvis pålitelige 'rørkollapssensorer' er plassert med 1km avstand, så mister vi bare 4 sekunder av den 16-sekunders marginen vi har på å stoppe neste kapsel før det smeller. En terrorist kan altså vanskelig ta ut mer enn en kapsel per bombe, forutsatt at han vet hvor kapselen befinner seg, eller kan plassere bomben i selve kapselen. Hvis han ikke vet det har han 45-ish prosent sjans for å ødelegge røret på et tidspunkt hvor minst en kapsel blir skadelidende, mindre hvis vi tillater enda kraftigere nødbremsing. Ettersom Hyperloop opererer med tilnærmet vakuum (ca 1mbar) vil en eksplosjon som ødelegger røret medføre at luft vil strømme mot nærmeste kapsel med ca lydens hastighet (forutsetter at røret er over bakken, og at stor nok del av røret flerres opp). Hvis en antar at eksplosjonen skjer midt mellom to kapsler (avstand 8.3km ved 277m/s) og at kapselen begynner å bremse med en gang med 2g vil det medføre en "luftplugg" på ca 12 tonn vil treffe stillestående kapsel med lydens hastighet. Det vil da skje en meget hurtig kompresjon av luften med tilhørende temperaturøkning før trykket blir stort nok til å ødelegge kapsel og rør. Jeg ville i hvertfall ikke vært ombord på den kapselen ... .
  3. Din antagelse om 0.2% maksimal stigning for togtraseer er nok ganske feil. Hurtiggående tog kan tolerere opp til 4% (da disse oftest har driv på flere aksler), godstog bør holde seg under halvparten. Forøvrig vil en ved en svingradius på ca 11km bli utsatt for ca 1g i når hastigheten er 1200km/t (ca 2g ved 6km radius). Det betyr at det trengs god plass for å anlegge en slik bane, norske daler er ikke rett sted.
  4. Hva er det egentlig du svarer på her? Spørsmålet er mekanisk, ikke elektrisk.
  5. Dette svaret er jo i realiteten tull. Det ville vært null energi en en ideell verden, men ikke i den virkelige, som en av konteksten burde forstå er hva KW spør om. Som du selv nevner er rullemotstand, luftmotstand, motortap (+ transmisjonstap) det som må overvinnes.
  6. Her er det vel mye stjerner i øynene. B-17 var operasjonell i 1938-39. Fjernstyrt maskingevær (Bendix) kom med B-17E (1941) utgaven, var her en skuffelse og ble erstattet med manuell "kule" i de siste 3/4 av denne modellen. Fjernstyring som virket kom først med B-17F (1942). B-17 hadde aldri maskinkanoner, men maskingeværer i kaliber 12.7mm (13 stk i G versjonen). De tyske jagerne (ex FW-190) var utstyrt med maskinkanoner, 20mm og 30mm.
  7. Jeg ville i hvertfall ikke satset på Tesla-filteret i en angrepssituasjon med bio-våpen. Det er mange bio-agenter som har aerosol-størrelse mindre enn 2.5um, f.eks varianter av antrax forekommer i størrelser mellom 1-2.5um (andre varianter er større). Vanlig størrelse på bio-våpen aerosoler er 0.5um og oppover.
  8. Og totalt ubrukelig med mindre bilen står stille ...
  9. Smått er nok det som gjelder. Med dimensjon 40 x 40 x 1mm og 150Hz og forutsatt at hele volumet fylles/tømmes i hver syklus så er effektiv luftstrøm hele 0.86m3/t. En av de mindre aksialvifter på 25 x 25 x 8mm (ebm papst 255N) greier 3.2m3/t @ 0.4W og er ca 3x så stor i volum og greier å flytte 3.7x så mye luft. Lydnivået er da hele 15dB. Denne piezosaken vil nok kun være brukbar for spesielle anvendelser, som f.eks. punktkjøling eller hvor det er liten plass.
  10. HDR har tre bilder, ellers er det opp til syv bilder..
  11. Ja, du har helt rett, jeg skulle nok sagt at det ikke er lineært polarisert. Men for praktiske formål (som for autofokusensor i et kamera) så "ser" det upolarisert ut da det integrert over tid svinger i alle plan. Hvis lyset er lineært polarisert (dvs svinger fast i et plan) så vil sensoren i mange tilfeller ikke virke korrekt (avhengig av polariseringsinnstilling). Derfor har CPL filtre en kvartbølgeplate som produserer det venstrehendte polariserte lyset du nevner.
  12. Grunnen til at to sirkulært polariserte (CPL) filtere etterhverandre har liten effekt er at lyset som kommer ut bak et slikt CPL-filter ikke er polarisert. Det er også derfor et lineært filter må brukes foran et CPL-filter og ikke etter hvis en skal lage seg et ND-filter på denne måten. Kvaliteten på et slikt filter er veldig avhengig av hvilken type CPL/PL filter som benyttes, f.eks. er det ikke uvanlig at noe IR slipper igjennom med magentafarging som resultat (gjelder også for mange ND-filtre, spesielt ved store dempeverdier). Det finnes ferdige variable ND-filtre som benytter polarisasjonseffekten, f.eks. fra Singh-Ray (www.singh-ray.com) og kaffebrus (www.kaffebrus.com). Her som ellers får man hva man betaler for. IOH
  13. Bruker vanligvis Lowepro Slingbag AW200 (gammel versjon) med følgende: 5D og RRS plate, påmontert 24-105/4 (*) 70-200/4 eller 70-200/2.8 IS (*) 16-35/2.8 (*) 50/1.4 580EX II(*) 2x filter (77mm, POL-C og ND) Solblender for 24-105 + 16-35 Colorspace UDMA HDD lagring (*) Giotto Rocketblower Remote Control Manfrotto 3032 (liten metall tripod) med RSS BH25/clamp Batterier (3x 511 + 4x AA Eneloop) 2x CF kort Victorinox foldekniv (ikke når en flyr!) MagLite lommelykt (AAA) Notatblokk og penn Lenspen SensorKlear Microfiberklut Totalvekt ca 6.5kg. (*) = tilgjengelig med flap halvveis åpen. AW200 er meget behagelig å bruke, med lett tilgang til så og si alt.
  14. Lavpass og høypass i denne sammenhengen har intet med lysets frekves (dvs farge å gjøre) men heller på kontrasten å gjøre. Kan illustreres ved å ta for seg et bilde som er delt i to halvdeler, svart og hvitt: Med et skarpt skille mellom de to vil en ha høyfrekvent innhold. Med en gradvis overgang mellom de to vil en ha et lavfrekvent innhold.
  15. Joda det er nok de 3% som er batterilading. Som du sier så er effektivitet forholdet mellom den effekten UPSen tar fra nett (100%) og den effekten som du kan ta ut fra UPSen (97%). Ettersom dette er en OFF-line UPS så er ved normal drift inngangen (220VAC) koplet direkte til utgangen (dvs PC++). I tillegg så må batteriene lades, dette kommer da i tillegg til det som leveres til PC++, derav bare 97% effektiv og 3% tap (til batterier + varmetap i lader).
×
×
  • Create New...