Jump to content

Thommy B

Medlemmer
  • Content Count

    51
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 :)
  1. Jeg husker godt diskusjonene vi hadde tidlig om vi burde bruke begrepet Agile eller Smidig. Vi hadde en frykt for at begrepet kom til å bli kommersialisert og således ødelagt. Derfor valgte vi å konsekvent bruke begrepet smidig (smidigkonferansen osv). Vi snakket også mye om hvordan vi kunne skape forståelse av hva smidig grunnleggende er og hjelpe industrien unna dette med rammeverk og metode i større grad. Nå har jo mye modnet hos mange og smidig har vært tildels mainstream en stund, med den risikoen at det vil være forvirring og opportunistiske rammeverk der ute som gir deg en "silver bullet". Min erfaring så langt har vært at vi alltid kommer tilbake til røttene når vi kommer ned i teamet og sammen med folkene som jobber i de. Vi leverer kvalitet for både kunde og oss selv i iterasjoner og vi forbedrer oss hver gang. Dette kan gjøres i prosjekt og utenfor. Det er en del do's and don'ts fra erfaring (og verktøy) de siste 10-20 årene som gir oss bedre mulighet for å raskere få resultater. Min erfaring har vært at fasilitering og tilrettelegging er nøkkelen og styring har motsatt virkning. Jeg har også sett bevis på at når man fokuserer for mye på tankesett og for lite på praksis så kan man ende opp i en "Agile is a mindset" kultur hvor man ikke gjør noe praktisk for å lære, ta en risk eller feile, for eksempel teste et rammeverk og se om det fungerer. Det er ikke enklere å levere på en smidig måte, det er vanskeligere fordi du gjør så mye mer enn kun å lage et produkt eller tjeneste. For meg er smidig alle disse tingene; bygge team, bygge mindset, bygge praksis, bygge produkter hver gang om det er i prosjekt eller linja.
×
×
  • Create New...