Gå til innhold

Valg av soc775 mellomklasse hovedkort: må ha: WoL, Raid 0/1/5++, stabilitet


genernic

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge opp en ny entusiastpc fra bunnen av til 8-10K og sliter litt med valg av hovedkort.

 

Jeg har sett på Asus P5Q-Deluxe http://www.hardware.no/artikler/asus_p5q_deluxe/51835/6

eventuelt P5Q-E, men er åpen for forslag!

 

 

Hovedmålet med denne pcen er stabilitet og levetid med lite støy (derav kabinett og kjøler) med jevnt over bra ytelse.

 

Bruksområde: generell proggepc og hjemmepc, filserver(til hjemmenettverk), bilderedigering, small size webserver.

Overklokking mindre viktig

 

Mine hovedspørsmål er:

DDR2/3 har det noe for seg å bruke mer cash på ddr3 i dag?

 

Valg av brikkesett, billigere p35/45 mot dyrere x38/48 ?? merkes forskjellene?

 

Konkrete anbefalinger av HK i mellomklassesjiktet?

 

konfigurasjon:

De to hdd blir i første omgang kjørt i Raid 1 og etter hvert Raid 5 når det blir investert i flere. WoL er en nødvendighet da det blir kjørt en del serverprogs som jeg bruker remote. og pc må derfor kunne skrus på over nettet ved evt strømavbrudd el.

 

 

foreløpig handleliste:

Antec p182

Mist 500W

C2D E8400

CPU kjøler: Xigmatek HDT-S1283

et ikke spesifisert Radeon HD 4850

2xSamsung 750GB 7200RPM S-ATA2 32MB HD753LJ Spinpoint F1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal bygge opp en ny entusiastpc fra bunnen av til 8-10K og sliter litt med valg av hovedkort.

 

Jeg har sett på Asus P5Q-Deluxe http://www.hardware.no/artikler/asus_p5q_deluxe/51835/6

eventuelt P5Q-E, men er åpen for forslag!

 

 

Hovedmålet med denne pcen er stabilitet og levetid med lite støy (derav kabinett og kjøler) med jevnt over bra ytelse.

 

Bruksområde: generell proggepc og hjemmepc, filserver(til hjemmenettverk), bilderedigering, small size webserver.

Overklokking mindre viktig

 

Mine hovedspørsmål er:

DDR2/3 har det noe for seg å bruke mer cash på ddr3 i dag?

 

Valg av brikkesett, billigere p35/45 mot dyrere x38/48 ?? merkes forskjellene?

 

Konkrete anbefalinger av HK i mellomklassesjiktet?

 

konfigurasjon:

De to hdd blir i første omgang kjørt i Raid 1 og etter hvert Raid 5 når det blir investert i flere. WoL er en nødvendighet da det blir kjørt en del serverprogs som jeg bruker remote. og pc må derfor kunne skrus på over nettet ved evt strømavbrudd el.

 

 

foreløpig handleliste:

Antec p182

Mist 500W

C2D E8400

CPU kjøler: Xigmatek HDT-S1283

et ikke spesifisert Radeon HD 4850

2xSamsung 750GB 7200RPM S-ATA2 32MB HD753LJ Spinpoint F1

 

P5Q er et bra valg av hovedkort

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare pass på én ting hvis du skal bruke dette hovedkortet:

 

hold deg unna linux, hvis du er vanlig bruker, det er min erfaring.

 

Jeg kjørte først Fedora 9 32 bit,(krasjet først to ganger under installajon) Fungerte fint etter tredje install og det meste av funksjoner fungerte, tilogmed hd4850 skjermkortet. helt til jeg skulle brenne en cd, fant da ut at fedora ikke støtter IDE kontrolleren fra Marvell som dette hovedkortet bruker, dvd-rom fungerte helt fint i install som har en tidligere kjerne(installerte jo hele fedora fra DVD og kjørte det opp i flere dager), men det var umulig å bruke den etterpå. Det viser seg at dette er en kjent bug, rapportert i bugzilla, så den blir fikset, men ikke i nær fremtid virket det som... fedora 8 skal visst fungere, men har ikke prøvd

kanskje fedora 10 støtter det?

 

 

 

Deretter tenkte jeg at, Ubuntu, det er jo mainstream så det må jo fungere.

 

Jeg har nå prøvd:

prøvd 2 ganger hver: 8.04 live cd, 32 og 64bit:

henger i installasjonen på ca 51% etter partitioning hd og copying files er ferdig(tror det er installasjon av programmer den henger på her også, som i alternative install under->)

 

Prøvd 3 ganger: 8.04 32bit alternative install:

Får en error i "select and install applications" og kommer da ikke videre. De neste valgene fungerer ikke(grub ++)

 

Har noen andre erfaringer med dette kortet i linux? noen som har fått det til?

 

 

tenkte også å prøve 7.10 for å se om det er samme dealen som i fedora at det er ny kjerne som er problemet. Foreløpig er jeg stuck i vista 64bit....ikke akkurat det som var planen, men, men...

 

moralen må vel være, ikke kjør cutting edge software med cutting edge hardware....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...