Gå til innhold

Test av MSI Wind U100


Anbefalte innlegg

Dette er, som emnet sier en liten test av MSI Wind, MSi sitt svar til braksuksessen eee pc.

 

post-156614-1218398191_thumb.jpg

 

post-156614-1218398225_thumb.jpg

 

Spesifikasjoner:

Skjerm: 10.2", med en oppløsning på 1024x600 punkter.

Prosessor: Intel Atom 1.6 GHz.

Grafikk: Integrert.

Minne: 1GB

Harddisk: 80GB, 5400 RPM

Operativsystem installert: Windows XP Home

Optisk enhet: Ingen.

 

 

Dataen i seg selv er enda mindre enn jeg hadde trodd. Størrelsen er rett og slett perfekt.

 

post-156614-1218398249_thumb.jpg

 

I pakken fra MSI finner jeg dataen (selvfølgelig), et lite 3 cellers batteri, lader, 2 "quick start" guider på forskjellige språk, et etui til dataen, en Windows XP Sp3 cd, og en cd med drivere, manual og "utilities". Det var også en lapp med noen klistremerker på, som jeg vil anta var ment for ekstra funksjonalitet til tastaturet.

 

Min Msi Wind er utstyrt med et 3 cellers batteri, og det tømmes dessverre ganske raskt. Etter tre episoder med Simpsons, 20 minutter med surfing over wlan i Windows, og med skjermen skrudd ned til nest laveste lys nivå har batteriet gått fra helt fullt, til 20%. Både bluetooth, nettverkskort og webkamera sto på hele tiden.

Med pcen av bruker den omtrent 2 timer på å lade fullt opp.

Denne dataen er utstyrt med harddisk, noe som i teorien produserer både støy , og varme.

Går man inn for det vil man legge merke til varmen, men ikke noe mer enn det. Pcen er så godt som støyfri.

Tastaturet på MSI Wind er overraskende stort og behagelig, å skrive lengre stiler, eller artikler burde ikke være noe problem.

Høyttalerne er dessverre ikke noe å skryte av, hvis formålet er å spille av musikk kan du nesten like gjerne bruke mobilhøyttaleren din. Webkameraet duger til msn og lignende nettjenester, men neppe noe utover det.

Skjermen er relativt høyoppløst, og inneholder akkurat nok punkter i bredden til at du slipper sideveis skrolling på nettsider. Skjermen er utstyrt med LED belysning, og er rett og slett ekstremt lyssterk. Til vanlig bruk vil det fint gå an å bruke skjermen på ett av de to laveste nivåene (av i alt åtte nivåer). Skrudd på maks er det nesten så man kan bli blendet av skjermen. Denne skjermen er perfekt i solskinn!

 

Første gangen jeg startet opp dataen konfigurerte Windows XP seg. hele prosessen, med fullføring av installasjonen tok ca 40 min.

Inne i XP fungerer alt som det skal, og alt av drivere er installert, maskinen er helt klar til bruk.

Skalering er heller ikke noe problem, alt fungerer vanlig, og som forventet.

Installasjon av PC Suite, Mozilla Firefox, Mediamonkey og Avg 8 free går greit uten at maskinen føles treg, eller henger seg.

Etterhvert kommer allikevel maskinens (og operativsystemets) svakheter frem, og jeg opplever noen små heng i forbindelse med åpning og lukking av programmer, og ved utførelse av litt tyngre oppgaver. Dataen virket allikevel både raskere og mer responsiv enn jeg hadde fryktet.

Selv om enkelte har klaget på nettverkskortets styrke har jeg ingenting å utsette på det. Jeg fant flere nett jeg aldri før hadde sett.

Installasjonen var heller ikke bloated, eneste programvaren som var forhåndsinstalert var Winrar.

 

I og med at jeg ganske enkelt hater Windows og har en 80GB stor disk bestemmer jeg meg for å installere nyeste versjon av Ubuntu (Hardy Heron)ved siden av Windows. Siden Msi Wind ikke har cd-rom brukte jeg live usb. Installasjonen går knirkefritt, og all maskinvare fungerer ut av boksen, med unntak av wlan og webkamera. Googler litt og finner diverse oppskrifter som skal få kortet til å virke, noen oppskrifter mer avanserte enn andre. Prøver flere uten hell. Til slutt finner jeg denne: http://forums.msiwind.net/post29283.html

Den virker, og jeg er straks på nett. Webkameraet har jeg ikke prøvd å få til å virke enda, men det skal vist være mulig.

I Ubuntu har jeg ikke opplevd ett eneste heng, selv om jeg kjører med Compiz effekter og flere skrivebord. Maskinen føles like rask og responsiv som hvilken som helst annen pc.

 

Når jeg kjøpte denne pcen var jeg veldig i tvil om jeg burde valgt eee 901 isteden, eller den nye Acer Aspire One med 80Gb disk og 1GB minne. Nå er jeg veldig glad jeg valgte MSI Wind, med det flotte tastaturet, den store plassen og den beste skjermen. Og hvis noen mener den er for stor i forhold til de andre netbookene på markedet i dag vil jeg heller si at de andre er for små. Skulle jeg ønsket meg noe ville det vært bedre høyttalere, og et større batteri.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, ikke veldig merkbart, det henger seg relativt sjeldent, og det er som oftest bare ved førstegangsåpning av programmer etter systemstart at jeg opplever heng. Jeg har aldri opplevd at systemet har hengt seg, kun programmer. Under vanlig surfing, chatting og kontorarbeid ala Word, Powerpoint og Excel er det er mindre forsinkelser og irritasjoner på denne dataen enn på min desktop med en 5 måneder gammel XP installasjon.

 

Ved bruk av Linux Ubuntu som jeg har installert ved siden av er det ingen forsinkelser eller heng, så jeg vil på det sterkeste anbefale det.

 

Takk for hyggelig tilbakemelding, ikke nøl med å spørre om du lurer på mer:)

Lenke til kommentar
Takker for hyggelig tilbakemelding, skulle du lure på noe mer er det bare å spørre:)

 

Jeg kjøpte min data på ps.no ifølge prisguiden vil det ta opptil 7 dager til de får inn nytt parti.

 

Jeg var av de heldige som fikk av den første batchen på fire hos ps.no. At den er rosa plager meg... men jeg fikk laget et fint skin til den. Spørsmål: På msiwind.net (som du linket til) nevnes det problemer med å få wlan til å være stabil under Linux. Har du merket dette?

Til orientering så var min wlan under XP kraftig ustabil helt til jeg installerte en ny driver (som msi la ut så sent som 21. juli - de var tydeligvis klar over problemet). Null problemer siden da.

 

På msiwind.net nevnes det også at det snart kommer tredjeparts 6-cellers batterier til Wind. Det behøves!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt noe problemer med wlan i Linux, dønn stabilt. Foretrekker allikevel å bruke mobilen som modem, siden det går fortere:P

 

6 cellers batteri er virkelig nødvendig for denne pcen, batteritiden var heller skuffende med 3 celler. En pc kan ikke bli titulert som UMPC når batteriet flater ut etter to timer.

Lenke til kommentar
Nei, ikke veldig merkbart, det henger seg relativt sjeldent, og det er som oftest bare ved førstegangsåpning av programmer etter systemstart at jeg opplever heng. Jeg har aldri opplevd at systemet har hengt seg, kun programmer. Under vanlig surfing, chatting og kontorarbeid ala Word, Powerpoint og Excel er det er mindre forsinkelser og irritasjoner på denne dataen enn på min desktop med en 5 måneder gammel XP installasjon.

 

Ved bruk av Linux Ubuntu som jeg har installert ved siden av er det ingen forsinkelser eller heng, så jeg vil på det sterkeste anbefale det.

 

Takk for hyggelig tilbakemelding, ikke nøl med å spørre om du lurer på mer:)

 

Nå er jeg ikke så god på slike ting, så kommer muligens med noen dumme spm. Men lurer på:

1) Når du sier du installerte Ubuntu. Mener du da at du fortsatt har XP installert også? Dvs at du kan velge å "boote" (eller hva det nå kalles) til å velge enten Ubuntu eller XP i oppstarten?

2) Hvis begge OS er installert samtidig, de krasjer ikke med hverandre da? Eller gjør maskinen mer treg?

3) Har du prøvd å installere Office Student på maskinen og isåfall på hvilket operativsystem? Gjør det maskinen mye tregere, eller er det grei responstid på Office'en?

4) Hvilket antivirusprogram ol har du valgt lagt inn? Har hørt at Norton versjon 2008 ifølge Datakjeden, ikke lenger er slik ressurskrevende antivirusprogram, i motsetning til tidligere versjoner. (har selv en 2007 versjon, og denne avinstallerte jeg pga for mye ressursbruk). Men ifølge Datakjeden, så brukte nyeste versjon av Norton 360 2.0 minimalt med ressurser. Har du noe å si om dette, eller det antivirusprogrammet du har brukt i din Wind?

Lenke til kommentar

1: Jeg installerte Linux Ubuntu ved siden av Windows XP. Det betyr, som du selv var inne på at jeg under oppstart velger hvilket system jeg vil boote. Veldig enkelt og greit.

 

2: Du vil ikke oppleve noe treghet eller ustabilitet pga en dual boot mellom XP og Ubuntu. Eneste er at du blir nødt å dele opp disken i flere partisjoner. (En til hvert OS). Windows kan ikke lese Linux partisjonen, så ikke legg filer du må ha tilgang til hele tiden på Linux partisjonen, legg de heller på Windows delen, den kan Linux lese.

 

3: Beklager, det har jeg ikke gjort. Fulgte dog med en 60 dagers trial av Office 2007, men har heller ikke prøvd den. Det første jeg gjorde var å slette Office, og innstallere Openoffice som fungerer utmerket.

 

4: Jeg bruker AVG 8 Free, som bruker lite ressurser, og gjør jobben bra. I Linux bruker jeg ikke antivirus.

 

Håper jeg besvarte dine spørsmål:)

Lenke til kommentar
1: Jeg installerte Linux Ubuntu ved siden av Windows XP. Det betyr, som du selv var inne på at jeg under oppstart velger hvilket system jeg vil boote. Veldig enkelt og greit.

 

2: Du vil ikke oppleve noe treghet eller ustabilitet pga en dual boot mellom XP og Ubuntu. Eneste er at du blir nødt å dele opp disken i flere partisjoner. (En til hvert OS). Windows kan ikke lese Linux partisjonen, så ikke legg filer du må ha tilgang til hele tiden på Linux partisjonen, legg de heller på Windows delen, den kan Linux lese.

 

3: Beklager, det har jeg ikke gjort. Fulgte dog med en 60 dagers trial av Office 2007, men har heller ikke prøvd den. Det første jeg gjorde var å slette Office, og innstallere Openoffice som fungerer utmerket.

 

4: Jeg bruker AVG 8 Free, som bruker lite ressurser, og gjør jobben bra. I Linux bruker jeg ikke antivirus.

 

Håper jeg besvarte dine spørsmål:)

 

Takk for svar!

Men har fortsatt noen spm.

1)Når du sier du må partisjonere disken, kan du gi en trinn-for-trinn-oppskrift som viser hvordan du partisjonerer disken? Gjerne med te-skje, for jeg har aldri gjort det før.

2)Når du partisjonerer, kan det da lønne seg å dele disken i en svært liten partisjon (som skal ta seg av Ubuntu) og en større partisjon der XP blir installert? Tenker på det du sa om at filer man ønsker tilgang til bestandig, bør legges på Windows-partisjonen. Dermed ser jeg for meg at det er denne partisjonen som vil ta mest plass, eller tenker jeg helt feil?

2) Grunnen til at jeg tenker muligheten for partisjon, er at jeg tenkte å bruke Ubuntu til lett kontorarbeid m.m., mens XP til å kjøre f.eks spill eller annet hvis maskinen klarer det vel og merke.

Lenke til kommentar

Med tanke på partisjonering tenker du helt riktig. Vil anslå at en partisjon på 10 GB vil være nok til Ubuntu. 15 GB om du skal slå deg løs:P

Resten lar du bare være Windows partisjon. Har ikke spilt noe selv på MSI Wind, men har hørt at den skal kunne dra GTA SA. Hvorhvidt det stemmer vet jeg ikke men..:p

Skriver gjerne en trinn for trinn guide til deg om du skulle ønske det.

Har du ekstern cd-rom tilgjengelig, eller blir vi nødt å bruke USB som installasjonsmiddel?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...