Gå til innhold

WWE og anna søppel. Kvifor?


Anbefalte innlegg

Er det fleire der ute som lurar på kvifor folk orkar sjå på WWE/WWF og og liknande?

 

Eg sjølv som kjempestor fan av dei virkelig store utøvarane (Chuck Liddell, Quentin Jackson, Andrei Arlovski, Fedor Emelianenko ++) innan diverse greiner innanfor mixed martial arts lurar på korleis det er teknisk mogleg å sitte klistra foran TVen og sjå på 'kampar' i sokalla wrestling.

 

Skjønar ikkje folk at desse 'kampane' er like koreografert som kvar ei ballett forestilling?

Eg stussar veldig på dette, og vil veldig gjerne høyre kva fans av f.eks WWE har å seie om.

Er det noko morosamt å sjå ein 'kamp' der det allereie er bestemt kven som skal vinne?

 

Eg lyt leggje ved eit par eksempel:

John Cena vs. who the hell cares...

Se filmen hos Youtube

Japanske utgåva: (Dei er tydeligvis endo dårlegare skodespelarar)

Se filmen hos Youtube

 

 

Kva seier Dykk?

Endret av Gaz West
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere som snakker dritt om amerikansk pro wrestling, som det så pent heter, aner ikke hva dere prater om. Ja, det er fake. Ja, det er mange av guttene og damene som er elendige skuespillere. Men når dere sammenligner det med MMA så er dere evig evig langt ute å sykler. Det er som å sammenligne film med virkelighet. Det er en grunn til at det heter WWE. World Wrestling ENTERTAINMENT. De sier selv at det er fake. Merk når jeg sier fake mener jeg at endel ting av avtalt på forhånd, som f.eks hvem som skal vinne og hvordan personen skal vinne. Det som skjer underveis i kampen blir som regel tatt på sparket. Ille tro at å ta salto fra 2,5 meter og lande med magen på en bordkant ikke gjør vondt.

 

Her er et av mange eksempler på utrolige atleter som er i Pro Wrestling.

Det dere må forstå er at Amerikansk Wrestling er show. En utrolig bra såpeserie som ikke kan sammenlignes med MMA.

Lenke til kommentar

Jeg er fan av både MMA og wrestling, og det å sammenligne de to blir bare dumt. Det er to helt forskjellige ting. Wrestling er et show og MMA en sport. Blir litt som å sammenligne filmen "bloodsport" med MMA ;)

Jeg ser på wrestling fordi det er en fantastisk form for underholdning. Det har pomp og prakt, utøvere med store personligheter og utstråling, spektakulære "moves", spennende, gripende, overaskende og morsomme historier og ikke minst så er det rett og slett gøy å se på.

Og for å svare på spørsmålet ditt, ja det er morsomt å se på en kamp når det er bestemt hvem som skal vinne. Nå er ikke en wrestling kamp en kamp som i MMA. En wrestling match er et samarbeid mellom utøverne for å lage en spennende og underholdende match som samtidig skal fortelle en historie. Når man ser en film er forøvrig også utfallet bestemt på forhånd... Bare til info.

Skjønner også utifra innlegget ditt at du ikke kan ha sett noe særlig wrestling. Utsagn som dette sier alt:" Skjønar ikkje folk at desse 'kampane' er like koreografert som kvar ei ballett forestilling?"

Har ingen problemer med at mange ikke liker wrestling, men skulle ønske folk kunne ha et litt større grunnlag en noen youtube klipp før de går så bastant til angrep på en underholdningsform som har 17 millioner seere hver uke bare i USA.

Men som en kjent wrestler engang sa om wrestling: " those who belive dont need an explanation, and for those who dont belive, no explanation is good enough".

Lenke til kommentar
Skjønar ikkje folk at desse 'kampane' er like koreografert som kvar ei ballett forestilling?

 

Bare for å rettlegge deg, så er de ikke koreografert "i det hele tatt". Slutten er bestemt, noen ganger så er det bestemt noen spesielle ting som skal skje og hvilken rekke følge det skal skje i. Resten kommer av seg selv. Å få det til, uten å måtte vente for å lese "motstanderen" sin er en av tingene som gjør forskjell på en ok og en fantastisk wrestler. Og når du sier: "John Cena vs. who the hell cares..." Så er det ganske provoserende siden du snakker om Eddie Guerrero, en av tidenes størte som (desverre) er død og er i Hall of Fame.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet+212343
Skjønar ikkje folk at desse 'kampane' er like koreografert som kvar ei ballett forestilling?

 

Bare for å rettlegge deg, så er de ikke koreografert "i det hele tatt". Slutten er bestemt, noen ganger så er det bestemt noen spesielle ting som skal skje og hvilken rekke følge det skal skje i. Resten kommer av seg selv. Å få det til, uten å måtte vente for å lese "motstanderen" sin er en av tingene som gjør forskjell på en ok og en fantastisk wrestler. Og når du sier: "John Cena vs. who the hell cares..." Så er det ganske provoserende siden du snakker om Eddie Guerrero, en av tidenes størte som (desverre) er død og er i Hall of Fame.

 

litt sent å vekke til live denne tråden men satt bare og søkte litt. Når du sier at det ikke er koreografert så tar nok du også litt feil. Før kampene er "motstanderne" nødt til å trene sammen, og øve seg på og finpusse hovedelementene i en påfølgende match. Uten slik forberedelse hadde det vært livsfarlig å utføre halsbrekkende stunts som krever at begge parter er akkurat hvor de skal være til riktig tid. Vi er nok egentlig enig tror jeg, men måtte bare påpeke at grundig koreografi er absolutt nødvendig.

 

man ser titt og ofte eksempler på såkalt Botched moves, altså grep/triks som var ment å se sinnsykt kule ut, men som bare blir teite og se på eller medfører farlige situasjoner. Dette er ofte som følge av dårlig koreograferte triks.

 

Hvis man i 2008 med hånden på hjertet tror at det f.eks WWE og TNA holder på med er kjemping på lik linje med mma/ufc osv, så er man stakkarslig lite oppegående. Det finnes sikkert tusenvis av ungdommer rundt omkring som tror helt og holdent på det de ser, og det forekommer meg som en gåte.

 

Når det er sagt, så skal det sies at jeg har fulgt med på wrestling, hovedsaklig WWE/F i ca 10 år, og jeg liker det fremdeles. Jeg ser det ikke fordi jeg tror de slåss "for real", eller fordi det er så sinnsykt "bra" storylines og intervjuer, men som det er nevnt lenger opp i tråden: fordi det er show. Jeg diskuterer det ofte med mine kamerater som ikke skjønner det, og jeg bruker ofte å kalle det glorifisert fysisk teater. (ikke det at vanlig teater ikke er fysisk, men med litt velvilje så skjønner du hva jeg mener :)

 

Det dummeste jeg ser i wwe ringen i dag, er de altfor mange bolegutta i truse, og retningen wwe har tatt de siste årene mot mer alvorlig stemte storylines. før var det enda mer "over the top" og helt sinnsykt. gi meg heller mick foley, stone cold, macho man randy savage eller gamle Kane any day over gutta som er "store" i dag: john cena, batista og Randy Orton. Det er dog lyspunkter i dag også: Santino Marella, DX og Cryme tyme er gutter som har den rette ånden over seg. Fullstendig flåsete og klisjefullt mye av tiden, men jeg tar meg selv i å le av disse gutta ganske ofte.

 

De gode stundene med å se wrestling er når man plutselig får "shiiiiiit, WOW, puste ut"-følelsen. Se en heftig match som inkluderer jeff hardy, jimmy wang yang eller evan bourne, så skjønner du hva jeg mener. Disse gutta bryter all sunn fornuft og utfører moves som kan få hjertet til å stå stille et sekund hos den som ser på.

 

Det som egentlig er poenget mitt (men jeg ble litt revet med) er at, du kan ikke se en wrestling match med innstillingen: "fy faen så dumt, man SER jo at han ikke treffer med slagene, og herregud han hjelper jo til å få juling sjøl". Det er ingen ved sine fulle fem som tror at det er ekte, og det er heller ikke meningen fra wwe's side. som nevnt over, så står "E"'n i wwe for entertainment, så ta det for det det faktisk er, og slutt å sammenligne det med kampsport. Gir det deg ingenting å se på denne formen for underholdning, så er det greit, da kan du bare holde deg til mma og ufc og alt det andre (jeg liker det også).

 

god natt folkens. (jeg ser nå at dette ble en vegg av ord, men les det den som gidder og argumenter for/imot)

Lenke til kommentar

Jo, noen ting er koreografert, men etter hva jeg har forstått etter min 15 år lange "wrestling fan" erfaring så er det bare noen få deler av en hel match. Hvertfall back in the day. Greit nok at det sikkert har forandret seg de siste 4-5 årene, hvor det er mye mer syke stunts enn det var før i tiden.

 

Når det kommer til de bola karene er jeg helt enig. Cena var litt bra i starten, men tapt seg så uendelig mye etter at han bytta image til denne glorifiserte militær greia. Baptista er kanskje det mest triste jeg ser og jeg digger de gamle gutta som Sting, Undertaker, Stone Cold, The Rock osv. Men på Randy Orton er jeg veldig utenig med deg. Jeg mener at han og Edge er det beste WWE har idag sammen med Mr. Kennedy. Er vel også uenig med Santiono, jeg synes han er drid, men det er en subjektiv greie, siden jeg synes at han blir teit og ikke morsom.

 

Uansett hvem man liker og ikke liker er poenget at Amerikansk Wrestling er såpeserie og MMA er kampspot.

Lenke til kommentar

Profesjonelle wrestlere trenger ikke å møte hverandre før matchen for å trene på det de skal gjøre. De har selvfølgelig utført/trent på de aller fleste ting de gjør sammen i den påfølgende matchen med andre tidligere, men de trener ikke inn selve matchen. De snakker ofte sammen før matchene og snakker hvordan de vil legge frem matchen, planlegger kanskje en "spot" eller flere og tar det derfra. Under en wrestling match er det også en som leder matchen og som "caller" hvilken "move" eller hvilken del av matchen de skal ta nå.

Ja, ting går galt i wrestling og "moves" blir "botched". Men i store forbund som WWE, TNA og New Japan Pro Wrestling skyldes dette oftest uhell, og ikke mangel på trening på "koreograferte triks" som det blir kalt lenger opp her.

Uansett, gøy med andre som har "rett innstilling" til wrestling som underholdningsform. :new_woot:

Endret av orjanos3.16
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Jeg skrev mitt innlegg i lettere irritert tilstand, og ser nå at jeg burde moderert meg litt på et par områder:

 

1: Jeg er egentlig enig i at Edge og Orton er noe av det beste, uansett heel/face, som har vært i WWE de siste årene. Grunnen til at jeg nevnte Orton var vel egentlig at jeg i farten ikke kom på flere "trusemenn":) Orton er en gjennomfør heel, og klarer gang på gang og opparbeide seg enorme mengder "heat" fra publikum. Den siste tiden virker det dog som folk har begynt å juble i stedet for å bue, og det skjønner jeg godt, når WWE alltid legger opp til at man skal "heie" på cena, baptista osv. (litt gøy å se at ting ikke går som wwe planlegger). Edge likte jeg veldig godt en stund, men ting skle litt ut når han begynte med kjærestegreiene med vicky osv. skulle holdt seg til å bare være en ovenpå, tullete heel.

 

2. Graden av koreografi, slik jeg definerer det, varierer helt sikkert fra wrestler til wrestler. De gamle ringrevene nøyer seg sikkert med å ta en prat før matchen, mens de unge antagelig trenger litt mer terping. Det er jo egentlig bare naturlig. Noe av det "vondeste" å se for meg, er når de gamle erfarne går i klinsj med unge, litt for selvsikre wrestlere. da blir det ofte bare pinlig nå de unge ikke klarer å henge med, eller ikke "selger" julingen tilstrekkelig. Johnny Nitro Aka John Morrison er et skrekkeksempel her. han har dog kommet seg litt den siste tiden, men han "selger" fremdeles dårlig. Virker også som Triple H har en tendens til å "stiffe" mot ferskingene, noe som ofte får både han og nykomlingen til å se teite ut.

 

Justin_sane: "Uansett hvem man liker og ikke liker er poenget at Amerikansk Wrestling er såpeserie og MMA er kampspot". Helt SPOT ON! bra sagt.

 

og når det gjelder f.eks Sting, er meningen todelt. før var han helt konge. tøff gimmick, bra på mic'n, og bra i ringen. Han burde derimot gitt seg for mange år siden..smertefullt å se han i TNA for tiden. dette gjelder desverre flere. i wwe har vi undertaker, shawn michaels (delvis), hacksaw jim (han blir bare en parodi på seg selv), JBL og sikkert fler jeg ikke kommer på. Disse er helt avlegs i ringen, og burde gitt seg for lengst.

 

Noen jeg derimot har stor tro på er Evan Bourne, Mr. Kennedy, Cryme Tyme, og kanskje spesielt Vladimir Kozlow. sistnevnte bringer frem minner om gamledager da Iron Shiek og Nikolai Volkoff terget på seg patriotene i USA, samt Heel perioden til Sgt. Slaughter. Blir litt kvalm av patriotismen til amerikanerne, men det fryder meg hver gang de klarer å få frem en skikkelig "hatet" heel:)

Lenke til kommentar

Synes også Edge og Orton er 2 av de beste "heel" (bad guy) wrestlerne på mange mange år i WWE. Sammen med JBL og Chirs Jericho. Er ingen fan av Cena, så håper virkelig Jericho "jukser" seg til seier på Survivor Series på søndag.

Blir spennende og se hva som skjer på Smackdown i kveld også med Kozlov, Triple H og Jeff Hardy.

 

Må si meg uenig i at det er smertefullt og se Shawn Micheals om dagen. Ja, han begynner å bli sliten og gammel, men feiden han har hatt i år med Chris Jericho står for meg frem som årets beste feide i WWE. Både i og utenfor ringen.

Bourne er spennende og unik i ringen. Synd han skadet seg så stygt, men håper han kommer fort tilbake på samme nivå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
Synes også Edge og Orton er 2 av de beste "heel" (bad guy) wrestlerne på mange mange år i WWE. Sammen med JBL og Chirs Jericho. Er ingen fan av Cena, så håper virkelig Jericho "jukser" seg til seier på Survivor Series på søndag.

Blir spennende og se hva som skjer på Smackdown i kveld også med Kozlov, Triple H og Jeff Hardy.

 

Må si meg uenig i at det er smertefullt og se Shawn Micheals om dagen. Ja, han begynner å bli sliten og gammel, men feiden han har hatt i år med Chris Jericho står for meg frem som årets beste feide i WWE. Både i og utenfor ringen.

Bourne er spennende og unik i ringen. Synd han skadet seg så stygt, men håper han kommer fort tilbake på samme nivå.

 

Michaels er fremdeles meget dyktig på mic'en , og jeg er enig i at feiden med jericho er meget bra. men sammenligner du michaels med hvordan han var i glansdagene, i tiden rundt MSG kampen mot Bret Hart, gamle DX osv, så er han ganske falmet. i likhet med triple H er han blitt altfor forutsigbar. I ringen vel og merke. han kan fremdeles kjøre show så det holder. Jeg liker det de gjør med Jeff Hardy for tiden! de kjører en slags "tweener" rolle på han, og folk er helt forvirret om de skal juble eller bue! det er bra! tipper faktisk at hardy vinner i kveld, for var det ikke noe med at hvis han vant den kampen så skulle tittelen avgjøres i triple threat også? hardy har vært ekstremt nære tittelen så mange ganger nå at han må snart få den. Håper faktisk de kjører han som heel etter den kampen, med den "death metal" sminken han hadde for et par uker siden og full pakke:) Er møkk lei Triple H, Batista og Cena, siden de tydeligvis har klippekort på titler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

noen kunne kanskje delt denne tråden, og plassert i annen kultur eller noe. den har ingen ting i kampsport å gjøre hvertfall. virker som det er noen likesinnede fans her også, så det kunne vært artig med en diskusjonstråd for oss.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
noen kunne kanskje delt denne tråden, og plassert i annen kultur eller noe. den har ingen ting i kampsport å gjøre hvertfall. virker som det er noen likesinnede fans her også, så det kunne vært artig med en diskusjonstråd for oss.

For å kverrulere så synes jeg at den passer vel så godt her under Sport og trening. :)

 

trening er greit, men sport? neppe. underholdning? ja. Nå kan jeg ikke de offisielle definisjonene, men med sport så menes vel aktiviteter der man faktisk konkurrerer? vinneren i wrestling er avtalt på forhånd, så allerede der bryter wrestling med min oppfatning av sport:) som jeg sa lenger opp: glorifisert fysisk teater er mer riktig.

Lenke til kommentar

Skal vi også ta å fjerne "mr strongman" og bodybuilding, fordi samtlige av utdøverne har eller driver med bol? Ja, jeg er klar over at jeg tråkker på noen tær her, men det er heller ingen hemmelighet.

Jeg mener ikke at den skal være her fordi det er nødvendigvis en sport, men utdøverne trener ofte like mye, eller mer, enn folk i andre idretter gjør.

Det andre poenget er at jeg vil tippe at de fleste som er interessert i wrestling holder seg under kampsport og ikke under kunst og kultur.

Lenke til kommentar

De aller fleste vet jo at det er bare tull, men vi liker å bli underholdt. Og WWE er bra underholdning. Masse good guys og bad guys der de "snille" vinner og masse roping og kjefting mellom utøverne (som deretter drar hjem og spiser middag med kona og sine 3 barn), mens de casher ut $100000 sjekken på veien ut.

 

Selv har jeg ikke har fulgt med siden Hulk Hogan og Ultimate Warrior, British Bulldog, Bret Hart & Co var i WWF. Og uansett hvor mye tull det måtte være, skjønner vi jo at det gjør vondt å bli kasta over hodet og i bakken når du veier 120kg.

 

Man ser jo hvor vrak Hulk Hogan er nå, på Hogan Knows Best på MTV. Må jevnlig ha silikon innsprøytninger i knærne og korsryggen og kroppen faller nesten fra hverandre. Men han gjør et og annet show i året uansett for å blidgjøre fansen. Og halter og hinker hjem igjen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
Skal vi også ta å fjerne "mr strongman" og bodybuilding, fordi samtlige av utdøverne har eller driver med bol? Ja, jeg er klar over at jeg tråkker på noen tær her, men det er heller ingen hemmelighet.

Jeg mener ikke at den skal være her fordi det er nødvendigvis en sport, men utdøverne trener ofte like mye, eller mer, enn folk i andre idretter gjør.

Det andre poenget er at jeg vil tippe at de fleste som er interessert i wrestling holder seg under kampsport og ikke under kunst og kultur.

 

ja jeg ser den. er egentlig samma for meg hvor tråden ligger henn, jeg har den jo i mine innlegg likavel:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...