Gå til innhold

Den store LaVeyansk satanisme-tråden!


Anbefalte innlegg

La oss diskutere Satanisme. Den mest utbredte, mest kjente og mest seriøse er vel Anton LaVey sin satanisme:

 

LaVeyansk Satanisme

Anton Szandor LaVey

The Satanic Bible &--#60;-- Finnes også oversatt til norsk, dog er den sjelden å se.

Den internasjonale Church of Satan offisiell hjemmeside

 

Det Norske Sataniske Samfunn (DNSS)

 

 

 

De ni sataniske erklæringer

 

"The Nine Satanic Statements" av Anton Szandor Lavey, oversatt av lederen av DNSS.

 

1. Satan representerer nytelse fremfor avhold!

 

2. Satan representerer vital eksistens fremfor tåkefylte drømmer!

 

3. Satan representerer ubesmittet visdom fremfor hyklerisk selvbedrag!

 

4. Satan representerer godhet mot dem som fortjener det, fremfor spilt kjærlighet til de uverdige!

 

5. Satan representerer hevn fremfor å snu det andre kinnet til!

 

6. Satan representerer ansvarlighet for den ansvarlige fremfor omtanke for psykiske vampyrer!

 

7. Satan representerer mennesket likt et annet dyr, noen ganger bedre, men ofte verre enn de som går på alle fire, et dyr som på grunn av sin "guddommelige åndelige og intellektuelle utvikling" er blitt det grusomste av alle dyr!

 

8. Satan representerer alle de såkalte synder, ettersom de alle fører til fysisk, mental eller følelsesmessig tilfredsstillelse!

 

9. Satan er den beste venn kirken noensinne har hatt, da han har holdt dem travelt opptatt i alle disse årene!

 

 

 

For å gjøre ting litt klart rundt meg selv, så er jeg ikke satanist, men det er et livssyn jeg syns er interessant og vil gjerne ha litt synspunkter rundt det. Personlig syns jeg det hele blir litt for egosentrisk og usosialistisk. Hva mener dere? Noen satanister på forumet?

Endret av TSP
Fjernet navn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LaVeyansk er vell mye inspirert av okkultisme og frimureri/illuminati.

dette er vell en langt mere fornuftig "religiøst" alternativ enn de abrahamittiske religionene.

 

Hvis man tenker etter så følges disse "budene" mere i det norske samfunn enn de abrahamittiske 10 bud.

Så man kan jo på en måte si at nordmenn flest ubevist har mere "satanistisk" adferd enn kristen.

 

takk og lov for det :D

 

nope, er ikke satanist :nei:

 

EDIT:

det var en dokumetar på TVn en stund tilbake om disse gutta.

Var vell egentlig bare tull og fjas på de. fikk litt bismak av nerder og star-wars fans.

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
LaVeyansk er jo på grensen til å kalles en religion (hvem kan denne definisjonen?), da det er et ateistisk livssyn. Satan og Kristendommen er kun symboler og symbolikk..

 

LaVeys elleve sataniske regler (Lex Satanicus) er jo alle ganske fornuftige, dog satt på spissen og "esktremifisert".

 

De ni sataniske synder derimot, er jeg mer eller mindre 100% enig i.

Religion betyr jo union på hebraisk, så religion kan jo i prinsippet være alt fra kristendom til EU :blush:

 

Nå har jeg ikke studert LaVeyansk så voldsomt, men ut i fra det lille jeg har fått med meg handler det basic om å leve som menneske uten å bli påprakket umenneskelige lover og regler med fatale fantom-konsekvenser.

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Det er ulike definisjoner på religion, men generelt sett kan man vel si at om man tror på en eller flere entiteter eller krefter som transcenderer det mundane, sansemessige og materielle, så er man religiøs. Satanisme finnes både som religion og som filosofi/livssyn, siden det finnes retninger hvor Satan som en religiøs entitet eksisterer og retninger hvor man ikke tilber noen Satan, men fokuserer på livsstilen og reglene som er nevnt her tidligere.

 

Det som vel er hevet over enhver tvil er at gravvelting, kattetorturering, black/death metal og gotisk klesstil ikke er kriterer for å være satanist.

Lenke til kommentar
Det som vel er hevet over enhver tvil er at gravvelting, kattetorturering, black/death metal og gotisk klesstil ikke er kriterer for å være satanist.

 

Det finnes mange former for satanisme. Alt fra gammeldags "teistisk satanisme" (altså at man tilber satan på samme måte som kristne tilber Gud) til LaVey. LaVey har ingenting å gjøre med det du nevner nei.

 

Faktisk så har Black Metal-musikerne som brente kirker og drepte homofile på tidlig 90-tallet ingenting med noen offisiell satanisme og gjøre, de hadde et eget syn på ting som er helt ekstremifisert.

Lenke til kommentar
Det er ulike definisjoner på religion, men generelt sett kan man vel si at om man tror på en eller flere entiteter eller krefter som transcenderer det mundane, sansemessige og materielle, så er man religiøs. Satanisme finnes både som religion og som filosofi/livssyn, siden det finnes retninger hvor Satan som en religiøs entitet eksisterer og retninger hvor man ikke tilber noen Satan, men fokuserer på livsstilen og reglene som er nevnt her tidligere.

 

Det som vel er hevet over enhver tvil er at gravvelting, kattetorturering, black/death metal og gotisk klesstil ikke er kriterer for å være satanist.

hehe, det har du rett i.

Du har også den myten at satanister drikker blod fra barn

Dette er vell mere en okkult jødisk skikk og har blitt vidrearvet av kristne ved denne symbolske blod drikkingen ved nattverd.

 

På linken nedenfor ser man jødiske Mohel utfører en rituel på et spedbarn ved å drikke blod fra hans penis...ja du hørte rett :devil:

 

1976_PedophilicJewRituals.jpeg

1976_PedophilicJewRituals-2.jpeg

"The baby cried, blood flowed on to his penis and - as the rabbi had predicted - Graham [the godfather] did not faint. The rabbi then bent over the baby and sucked the wound. I know this sounds awful, but it is part of the Jewish tradition. It's supposed to help the healing."

http://www.sexuallymutilatedchild.org/mohel.htm

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om dette utsagnet fra lederen av DNSS (hentet fra DNSS-forumet):

 

"Du tenker altså er du. Jeg tenker konstruktivt, altså er jeg høyere".

 

Er det slik at individer som tenker mer konstruktivt / går rundt og filosoferer ER på en annen måte enn alle andre som også tenker, altså er de?

Endret av TSP
Fjernet navn
Lenke til kommentar
Hva tenker dere om dette utsagnet fra lederen av DNSS (hentet fra DNSS-forumet):

 

"Du tenker altså er du. Jeg tenker konstruktivt, altså er jeg høyere".

 

Er det slik at individer som tenker mer konstruktivt / går rundt og filosoferer ER på en annen måte enn alle andre som også tenker, altså er de?

Hva mener du med ER på annen måte?

hvis du tenker generell væremåte så vil jeg si ja.

"Alle filosofer" har en annen væremåte en "mannen i gata"

 

Ta feks Morten harket.

Han klarer knapt nok å gjennomføre et intervju uten å filosoere i stykker hele spørsmålet.

 

Intervju med Harket 2003

Morten: Jeg detter ofte over i en sånn parallelltilstand. Og da er jeg ikke helt god, altså.

 

NRK: Gjør du det nå?

 

Morten: Ja, nå er jeg splitta. Men akkurat her er det ikke nødvendig å være helt fokusert, for vi går jo ikke løs på virkelig interessante ting.

 

Under dusken: Er det noen interessante ting du gjerne skulle gått løs på?

 

Morten: Haha. Det har du ikke plass til. Dette er ikke et forum for det. Jo, litt er det. I all enkelhet tror jeg kanskje ikke lenger at den fysiske verden finnes. Det har jeg tenkt på i det siste.

 

TV-Trøndelag: Matrix?

 

Morten: Ja, det er en slags gren av det.

 

TV-Trøndelag: Fotball, da? Rosenborg?

 

Morten: Hæ?! Ikke begynn å snakk om fotball nå.

 

TV-Trøndelag: Er du Rosenborg-fan, Morten Harket?

 

Morten: Nei, ikke fotball nå. Da blir det første viktigere. Først må vi finne ut om ting finnes.

 

NRK kveldsnytt vil vite om dette betyr at Morten «beveger seg lenger inn i troslandskapet».

 

Morten: Det er ikke egentlig et religiøst anliggende. Det er forsøket på en logisk tankerekke som handler om ingenting, altså konseptet ingenting. Fordi ingenting finnes i denne verden, så kan jeg ikke helt skjønne hvordan denne verden kan finnes heller. Fordi . . . i all enkelhet så kollapser jo alt mot ingenting. Hvis du putter det inn i ligninger og sånn, så går jo alt ad undas.

Endret av TSP
fjernet navn
Lenke til kommentar
Jeg liker LaVeyansk satanisme. Hadde alle fulgt levereglene til punkt og prikke hadde vi jo hatt det kjempeflott. Nå er det jo ikke så stor mulighet for det, akkurat.

Joda, skal ikke legge med på magen å blånekte her nei :cool:

Tydligvis har underkastelse, helsebrenning og korsfarere større underholdningsverdig :blush:

Lenke til kommentar
Jeg liker LaVeyansk satanisme. Hadde alle fulgt levereglene til punkt og prikke hadde vi jo hatt det kjempeflott. Nå er det jo ikke så stor mulighet for det, akkurat.

 

LaVey var en smart mann, men litt naiv og ikke helt klar over hvordan et samfunn fungerer, IMO.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

LaVeyansk satanisme er faktisk en veldig bra "religion".

 

Når folk hører ordet satanist blir det automatisk assosiert med kirkebrenning og gothisk stil, noe som er like stygt (i mangel av et beskrivende ord) som at man assosierer homofile med skrullete jentegutter.

 

Hvis jeg skulle puttet meg selv inn i en religion/et livssyn ville jeg havnet i noe mellom agnostikker og LaVey satanist. Jeg er ikke like egosentrisk som LaVey mente man skulle være tho.

 

Den 9. satanistiske erklæring får meg til å tenke litt.

Det virker nesten som at den er ment litt sånn barnslig "in your face" til kristendommen. Om bare den var stryket ville det sett bedre ut. :p

Lenke til kommentar

LaVeyansk satanisme er jo for "a few outstanding individuals", er ikkje meininga at det skal appelere til "vanlege" ateistar.

Dei fleste ateistane som sei at dei "kjenner seg igjen" i mykje av det Church of Satan står for har nok ikkje satt seg skikkeleg inn i kva det går ut på.

Det er verkeleg ikkje for folk som er villige til å ta det beste fra forskjellige grupper, du skal ha eit ganske spesielt livssyn for å bli eit aktivt medlem.

 

Men, det er utvilsomt mange som kan identifisere seg sjølv som generelle satanistar.

Lenke til kommentar
LaVeyansk satanisme er jo for "a few outstanding individuals", er ikkje meininga at det skal appelere til "vanlege" ateistar.

Dei fleste ateistane som sei at dei "kjenner seg igjen" i mykje av det Church of Satan står for har nok ikkje satt seg skikkeleg inn i kva det går ut på.

Det er verkeleg ikkje for folk som er villige til å ta det beste fra forskjellige grupper, du skal ha eit ganske spesielt livssyn for å bli eit aktivt medlem.

 

Men, det er utvilsomt mange som kan identifisere seg sjølv som generelle satanistar.

Selv om man ikke setter seg veldig inn i alt hva satanismen går ut på kan man fortsatt kjenne seg igjen i mye som de står for :)

Jeg føler at jeg kjenner meg igjen en del, men ikke nok til at jeg føler at jeg er en LaVeyans satanist akkurat.

Lenke til kommentar

" Selv om satanismen ikke anerkjenner noen guds eksistens, erkjenner den dog at den kristne etikk har mange gode poenger, for eksempel er den gyldne regel et glimrende utgangspunkt for ens oppførsel, men satanismen går sterkt imot tanker som ubetinget kjærlighet, ydmykhet, askese og intoleranse; verdier som i nesten alle andre religioner omfavnes som de helligste dyder. "

 

- utdrag fra nettsiden til Det Norske Satanistiske Samfunn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...