Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan få bekreftet at det er HK som er gåent?


Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg har problemer med maskina mi, en selvbygget sak som har fungert supert i flere år. Den har vært brukt som HTPC i hjemmekinoen min, og derfor bygget for å være svært stillegående. For noen mnd siden fikk jeg plutselig ikke bilde, hverken på projektoren eller skjermen. Jeg regnet med det var skjermkortet som var gåent, og bestilte derfor et nytt. Alltids greit med en oppdatering tenkte jeg, og kjøpte ny prosessor og mer minne i samme slengen. Omtrent samtidig fikk jeg ny PSU fra Microplex da den gamle laget merkelige lyder.

 

I forbindelse med en oppussing ble hjemmekinoen samtidig tatt ned og flyttet til et annet rom i huset. Nå, noen mnd senere, skrudde jeg sammen maskina her forrige uke, med nytt skjermkort, ny PSU, mer minne og ny prosessor. Fremdeles ikke noe bilde :ermm:

 

Nå er jo nesten alt i maskina nytt, så det kan jo være andre ting som gjør at jeg ikke får bilde, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal feilsøke. Grønn lampe lyser på HK når jeg starter, men det er stort sett det hele. HDD ser ikke ut til å starte (det er en 2.5" Hitachi Travelstar som lager svært lite lyd, men jeg burde vel høre om den startet opp?) DVD-drevet åpner seg ikke når jeg trykker på knappen. Jeg får ikke bilde på skjerm eller prosjektor.

 

Følgende sitter nå i maskina:

 

Asus P5AD2 Premium

Asus GeForce 8600GT 256MB

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4

Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz Socket LGA775

Mist 500w rev.3

 

 

Hva tror dere er galt? Og hva mer kan jeg sjekke for å utelukke andre faktorer?

 

PS! Glemte å si at prosessor og skjermkort kjøles av en Zalman Reserator og det er et helv.. å skru dette av og på. Om det ikke hadde vært vannkjølt hadde jeg nok levert maskina til en lokal datasjappe som fikk se på det.

 

Gode tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kunne du koblet til en enkel vifte og se om den spinner opp ? :) ( Helst koble den direkte til 4-pins molex )

 

Glemte å si det i første post, men i mitt oppsett er det ikke en eneste vifte (bortsett fra PSU). Har holdt godt øye med temperaturen, og det har gått greit. Maskinen har sjeldent blitt brukt mer en ett par-tre timer i slengen.

 

Men Vizla, jeg koblet på viften som fulgte med den nye prosessoren, og ja, den starter samtidig som jeg skrur på systemet.

Endret av Messel
Lenke til kommentar
Jeg hadde 2x256 + 2x512 stående tidligere. Kjøpte 2x1024 og tok ut 2x256. Det virker ikke med verken den ene eller andre kombinasjonen.

 

Prøv en gang og skru alt fra hverandre og sammen igjen. Selv om det er et helvete så alt for og få maskina til og gå :) Hadde samme problem, men dette viste seg og være at prosessor ikke satt helt rett :)

 

SÅ for og feilsøke, skaff opsettet til en kompis og bytt ut med dine deler. SÅ finner du eventuelt ut om noe er ødelagt.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...