Gå til innhold

Nettverks problemer, kun på en pc?


J@9

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter her med et nettverk med 4 servere.. noe jeg syns blir litt mye, mye bråk, tar tid å starte opp alt osv..

Så derfor har jeg tenkt til å sette opp en av dem til å gjøre jobben for to av dem. (nr 2 og 4)

Men må få løst et lite problem først..

 

Server'ne brukes til:

1: Ipcop linux - router (gammal pentium 1 pc, men gjør jobben sin)

2: Win 2k3 standard server - downloads, + noen små server programmer (dual AMD Athlon 1800+, 1GB ram, SCSI os-disk)

3: Win 2k3 standard server - filserver (pentium 4, 512MB ram, 7x250GB disker + 20GB scsi)

4: Win 2k3 standard server - remote install av windows (Amd Athlon 1.1Ghz, 512MB ram)

 

Problemet er at download serveren har crappy hastighet på nettverket.

Ligger på ca 2MB/s i overførings hastighet mot nettverket.

Mens alt annet ligger på rundt 8Mb/s

Hva kan feilen være? har byttet nettverks kort idag, men har ikke prøvd å bytte kabel eller port i switchen.

Switchen er en eldre 24 ports Cisco 10/100Mbit sak.

 

Tenkte også at det kan være SCSI kortet som lager noe krøll med nettverkskortet f.eks.

 

Men hva ville dere gjort om dere skulle kombinert server nr 2 og 4?

Har disse valgene:

 

1:

Finne ut hva som er feilen med dual athlon kortet, så dette kan brukes, sammen med 2x512MB reg-ddr-ram (som sitter på det nå), og evt kutte ut scsi disken siden denne bråker mest.

 

2:

Bygge en ny server av deler jeg har liggende, har f.eks et Asus p4p800-mx (trur jeg det var) kort, som støtter opptil 4GB ddr-ram, s-ata, ganske raske CPU'er.

Har også pentium 4 2.6Ghz cpu som passer Asus kortet, men RAM er det værre med.

Har som sagt Reg-Ram brikkene, men disse funker vel dårlig på ASUS kortet?

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som vet hva jeg kan prøve?

Eller vil ytelsen bli mye bedre ved å bygge en ny server? :)

 

Som sagt, jeg vet ikke hva som er best av dual athlon 1800+ systemet eller en pentium 4. 2.6Ghz

 

Har tenkt litt på å flytte serveren opp på rommet mitt for så å sette inn en IDE disk, legge inn W2k3 server på den også, for å sjekke hvordan ytelsen mot nettverket blir da.

Om det er som det skal da så må det være scsi kortet som lager noe krøll?

 

Men som også nevnt, om pentium 4 oppsettet vil være bedre, så går jeg heller for det :)

 

Oppgaver som det er 100% sikkert at systemet skal brukes til:

Downloads server (dc++ og azureuz)

Hamachi Server (7-8 brukere)

WDS (brukes kanskje 1 gang hver 3'dje mnd)

Lenke til kommentar

Problemet er løst!

Reiv ut scsi disken og kontroller kortet.

Satte inn en IDE disk og la inn win2k3 server på nytt, og nå har jeg overføringshastighet på rundt 8-9MB/s :)

 

Har også smekka samme 2 av serverne, så nå har jeg litt mer kontroll på alt her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...