Gå til innhold

Nokia N78 eller Iphone 16GB? Pros&Cons?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg må ha meg ny mobil. Har siklet litt på iphone; og hver har vel ikke det. Men plutselig så så jeg drømmemobilen min: Nokia N78. Den er dritpen og sexy og deilig (både inni og utenpå ja). Likevel så vet jeg ikke riktig. Har dere noen tips? Har en liste med ting som kan være medvirkene:

 

N78

+ FM-Radiosender

+ GPS (greit å ha)

+ "Vanlig mobil" (størrelse og utforming)

+ Super-3G

- Ingen touch-screen

 

Iphone

+ Stor skjerm til film/bilder/apps/surfing

+ Touch-screen

+ Sjefen av MP3-mobilene

+ Digg sms-skriving

- Stor.

 

 

Er det noen som har noen meninger om dette? N78 må jo også ventes litt på, men prisen på disse vil jo ligge på det samme omtrent. Speak your minds :)

 

Trekkes fram og tilbake mellom dem jeg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan garantere deg at N78 er en minst like bra mp3spiller som iPhone. Ikke like "lekker" interface kanskje, men den støtter flere formater, har minst like god lydkvalitet, flere lydinnstillinger og den har vanlig minijack. På iPhone må du ødelegge headset pluggen for at den skal passe nedi telefonen. N78 støtter også A2DP for trådløse headset hvis det kunne være noe. Det gjør ikke iPhone.

Lenke til kommentar

Designmessig, så knuser iPhone N78. Interface, så knuser iPhone N78 igjen. Softwaremessig, og støtte for 3-partsprogrammer, så er nok N78 overlegen.

 

Du har uttalt at musikkspilleren ikke er det viktigste, men det er kun det dere har diskutert til nå.

 

Du kan jo nevne hva du er ute etter! ;)

Lenke til kommentar
Digg sms-skriving

 

Vet ikke hvis dette er en fordel(?) Tenk på slitasje osv. Har ingen erfaringer selv, men etter å ha lest noen tester ser det ut til at den har fokus på et amerikansk market med mindre sms skriving.

 

Slitasje av skjermen til iPhone er minimal. Den har "Optical Quality Glass". Motstandsdyktig mot riper altså.

 

Her kan du se noen "ripe-tester":

 

iPhone "Tortur" video

 

Den tåler det meste altså.

Lenke til kommentar
Digg sms-skriving

 

Vet ikke hvis dette er en fordel(?) Tenk på slitasje osv. Har ingen erfaringer selv, men etter å ha lest noen tester ser det ut til at den har fokus på et amerikansk market med mindre sms skriving.

Nå snakker han om Nokia N78 ikke iPhone.

 

Iphone

+ Stor skjerm til film/bilder/apps/surfing

+ Touch-screen

+ Sjefen av MP3-mobilene

+ Digg sms-skriving

- Stor.

 

Sikker på dette du? Dette er det eneste stedet trådstarter har nevnt "digg", og leser jeg ikke totalt feil, så står det "Digg sms-skriving". Og det var nok der "Multi-Task" quotet fra.

Lenke til kommentar
Designmessig, så knuser iPhone N78. Interface, så knuser iPhone N78 igjen. Softwaremessig, og støtte for 3-partsprogrammer, så er nok N78 overlegen.

Designmessig så syntes jeg faktisk N78 er penest. Iphone er større og mindre lommevennlig. Det er så altfor mange mobiler der ute som hermer etter iphone at den har på en måte mistet sin storhetstid som sjef på design.

Interfacemessig så er nok Iphone best ja, men jeg har hatt Nokia siden tidenes morgen og misliker alt annet... (Vel, vel, Iphone har deilig interface... 1.14 er tøft med ikonflytting etc.)

 

Du kan jo nevne hva du er ute etter! ;)

Tidligere mobiler:

Nokia 3210 (åååååh det var tider!!)

Nokia 3410 (3d spill!! :^)

Nokia 6230i (nåværende)

 

Jeg har nok låst meg fast litt, men jeg liker det finnene lager veldig godt :)

 

Viktig for meg, i ca prioritert rekkefølge:

design (jeg skal ha deiligst mobil ;^)

lagringsplass (8GB SDHC = 250,-)

film (serier til bussen)

masse 3.parts programmer (spill,msn,kalender etc)

surfing (mail,nyheter)

rask

 

Egentlig tror jeg jeg lurer på om det er noen store grunner til å kjøpe iphone nå eller å vente på N78. Jeg har egentlig ikke noe hastverk :p

Lenke til kommentar

Digg SMS skriving på iPhone?

 

Vel... Nå har jeg hatt iPhone selv i en periode på nesten 2 måneder, og en av hovedgrunnene til at jeg byttet til en Nokia N95 8GB var at den IKKE var digg og skrive SMS med, siden du;

 

MÅ se på skjermen hele tiden

Ikke kan føle deg fram til tastene

Har du store hender, vil du stort sett skrive relativt mye feil.

Ordboken i iPhone er IKKE bra (dog, det er ikke en Apple offisiell ordbok som er i norsk iPhone som er hacket)

Umulig og skrive/svare på SMS mens man gjør noe annet (kjører bil, har på handsker, er litt aktiv) siden du MÅ bruke to hender.

 

Spørr du meg, er iPhone en utrolig dårlig SMS-mobil. Men den duger fint til SMS bruk hvis man stort sett er i ro.

 

Angående MP3 spilleren i iPhone, så får jeg bedre lyd fra min Nokia N95 8GB enn jeg fikk fra iPhone. Bruker man en S60 telefon i "Mediaavspiller" modus når man syncer med PC så synces alt fra Windows Media Player 11 på en ordentlig måte. Man får med musikken og playlist og alt, på samme måte som iTunes->iPod sync. Man kan heller ikke bruke vanlige headphone jacks i iPhone siden den har en super-teit design-feil - porten er nemlig nedsenket i telefonen, så du må begynne og beskjære alle headphone jacks du vil bruke til iPhone. Dette har allerede ført til at en 10 meters kabel til en verdi av 700kr har begynt og svikte i den høyre kanalen hos meg...

Lenke til kommentar
Sjefen av MP3-mobilene

+ Digg sms-skriving

 

Dette er bare tull, Iphone er design først og fremst, er det det du er ute etter ok..

Ser også at du ikke har hatt S60 før, trenger du dette?

Av S40 ville jeg sjekket ut 6500C/S evt S60 N73, 82, 95 II(8GB), evt ventet på N78 eller G900 (SE)

Lenke til kommentar
Designmessig, så knuser iPhone N78. Interface, så knuser iPhone N78 igjen. Softwaremessig, og støtte for 3-partsprogrammer, så er nok N78 overlegen.

Designmessig så syntes jeg faktisk N78 er penest. Iphone er større og mindre lommevennlig. Det er så altfor mange mobiler der ute som hermer etter iphone at den har på en måte mistet sin storhetstid som sjef på design.

Interfacemessig så er nok Iphone best ja, men jeg har hatt Nokia siden tidenes morgen og misliker alt annet... (Vel, vel, Iphone har deilig interface... 1.14 er tøft med ikonflytting etc.)

 

Du kan jo nevne hva du er ute etter! ;)

Tidligere mobiler:

Nokia 3210 (åååååh det var tider!!)

Nokia 3410 (3d spill!! :^)

Nokia 6230i (nåværende)

 

Jeg har nok låst meg fast litt, men jeg liker det finnene lager veldig godt :)

 

Viktig for meg, i ca prioritert rekkefølge:

design (jeg skal ha deiligst mobil ;^)

lagringsplass (8GB SDHC = 250,-)

film (serier til bussen)

masse 3.parts programmer (spill,msn,kalender etc)

surfing (mail,nyheter)

rask

 

Egentlig tror jeg jeg lurer på om det er noen store grunner til å kjøpe iphone nå eller å vente på N78. Jeg har egentlig ikke noe hastverk :p

 

Ser nå ut som at det blir en Nokia på deg ja.

Lenke til kommentar

Ja. Det bikker veldig mod Nokia.

 

Ang SMS/mail-skriving:

Jeg prøvde iphone, og den var utrolig deilig å skrive på. På den annen siden så satt jeg helt stille uten hansker.... Det er jo et ekstremt godt poeng at den ikke har noen forhøydde taster eller noen feedback. Hvis man går og skriver sms med en hånd så .... eller det går vel nesten ikke en gang..

Lenke til kommentar
Mente MP3-spiller funksjonene. Dvs det er jo en ipod inni der liksom...? Men som sagt så er ikke mp3 den viktigste delen for min del...

 

hva er denne magiske ipoden inni en iphone? jeg trodde det var snakk om en helt vanlig mp3-spiller?

Endret av elefant med bukser
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

-SMS går greit på iPhone. Ikkje supert, men greit.

-Den er fantastisk til å sjå film på. Her gruser den sjølvsagt n78 lett.

-Surfing i Wifi er også deilig. Enkelt å navigere seg fram og tilbake på nettsidene.

-Spel fungerar vel på iPhone. Nokre av emulatorane køyrer per i dag glattare på n78, men eg vil tru at iPhone vil ta igjen forspranget med tida. I f.eks. GBA hakkar min telefon litt på nokre spel, men fungerar godt på andre. Det er også laga ein ScummVM funksjon som gjer at ein kan spele gamle klassikarar. Dette har eg endå ikkje fått prøve.

-Menyane er over all forventing. Apple scorar full score på brukargrensesnitt.

-Riper har eg endå ikkje opplevd. Har (klønete, slika at det blei bobler) lagt utanpå eit beskyttelseslag som hindrar riper. Trur heller ikkje at eg ville fått noko særleg riper uansett.

 

Ting ein må tenkje på ved kjøp av iPhone:

-Ingen knappar

-1 års garanti frå apple, som blir brutt ved jailbreaking.

-Tryggare å gå for andre mobilar mtp reparasjon

 

Sjølv angrar eg ikkje på at eg valgte iPhone. Telefonen er herlig og tilfredstillar dei fleste krav eg har til ein mobil. Har aldri vore ein superaktiv mobilbrukar, men har no byrja å bruke den mykje meir pga mobilbruk er blitt morosamt igjen :) N78 kan eg dessverre ikkje uttale meg noko om då eg veit for lite om denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...