Gå til innhold

Hvordan ser du på Israel? Som en terrorstat eller en stat som kjemper mot terrorisme? (Oppdatert åpningsinnlegg)


Anbefalte innlegg

Feil det er Palestina som diskriminerer Jøder og Israelske ikke-muslimer i ekte muslimsk ånd.

 

Islam i Norge diskriminerer dessuten ikke-muslimer. i Dag har ikke ikke-muslimske menn lov til å gifte seg med muslimske kvinner. Det er hva jeg kaller diskriminering.

 

Jeg har kommet med flere forskjellige linker til israelsk rasisme mot palestinerne så du for bare lete litt rundt i tråden.

 

At muslimske kvinner bosatt i Norge ikke ønsker å gifte seg med norske menn som ikke er muslimer kan ikke sammenlignes med Israel-Palestinakonflikten!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Glimti: Jeg ser at du fortsatt liker å gjennta de samme usannhetene. Hvordan er det mulig å påstå at Israelerne nærmest prøver å utrydde Palestinerne? Hadde Israelerne villet dette hadde Palestinerne som folkeslag vert utryddet for lenge siden. Isralerne har styrken og midlene til å utrydde Palesatinerne men ønsker ikke dette som vi klart kan se. I steden blir det litt som å sloss mot en dverg som du kan holde på en armlengdes avstand men som alikevell ikke vil slutte og prøver å bite deg i leggen. Påstanden henger rett og slett ikke på greip og det tror jeg du vet, men mangler man argumenter så spyr man gjerne ut de samme usannhetene gang etter gang. Det er sørgelig.

 

Det er en ting som hindrer Israel i å utrydde den palestinske befolkningen og det er redsel for hva resten av verden ville gjort!

 

Ikke engang USA ville forsvart Israel dersom Israel utryddet palestinerne i et fatalt holocaust, men istede ville det internasjonale verdenssamfunnet gått inn og Israel ville bli stilt til annsvar og måtte omsider svare for seg!

 

Det er altså hinderet for israelsk utyddelse av den palestinske befolkningen!

 

Og du kan droppe slike useriøsheter som du kom med på slutten. La meg legge til at INGEN av proisraelerne her i tråden har klart å svare på hva de mener om at Golda Meir erklærte at det ikke finnes et palestinsk folkeslag!

Lenke til kommentar
Palestinere ER ingen egen rase selv om det passer bedre inn i rasismeargumentet deres at de hadde vært det. :)

 

FEIL!

 

Og hvordan vil du definere jødene som rase? Enkelte mener jo at man er jøde bare man har konvertert til jødedommen, mens andre mener man må ha jødisk mamma.

 

Og hvordan kan du få deg til å kalle andres argumenter for rasistiske når du selv kommer med rasisme mot palestinerne? :roll:

Lenke til kommentar
Palestinere ER ingen egen rase selv om det passer bedre inn i rasismeargumentet deres at de hadde vært det. :)

 

FEIL!

 

Og hvordan vil du definere jødene som rase? Enkelte mener jo at man er jøde bare man har konvertert til jødedommen, mens andre mener man må ha jødisk mamma.

 

Og hvordan kan du få deg til å kalle andres argumenter for rasistiske når du selv kommer med rasisme mot palestinerne? :roll:

 

HAHA.

 

Jeg definerer ikke jødene som en rase. Jeg bare påpeker at palestinere ikke er en egen rase. :) Hvordan man definerer hvem som er jøde er irrelevant ettersom det ikke er religiøs tilhørighet vi diskuterer, men rase. :)

 

Jeg kaller ikke andres argumenter for rasistiske. Når jeg sa "rasismeargumentet" mente jeg ikke at det var et rasistisk argument, men heller at argumentet om at palestinerne blir utsatt for rasisme av israelerne. Samtidig er jeg veldig interessert i at du skal vise meg hvor jeg har selv har kommet med rasisme mot palestinerne. :)

Lenke til kommentar
En kan jo se for seg at palestinere fikk makt over Norge, og undertrykte nordmennene. Så kunne man argumentere at nei, det kan umulig være rasisme, for nordmennene er jo ingen egen rase.

 

Da tror jeg du har misforstått litt. :)

 

Jeg sier ikke at de ikke kan bli utsatt for rasisme, men da måtte de isåfall bli diskriminert fordi de var arabere. Arabere blir ikke diskriminert i Israel. Palestinere blir diskriminert. Ikke fordi de er palestinere, men på grunn av handlingene palestinerne utfører. Ergo ingen rasisme, men heller forskjellsbehandling som har sin begrunnelse i sikkerhetstiltak, og det faktum at palestinere og israelere strengt tatt er fiender. :)

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

"I Negev-ørkenen lever titusener av israelere uten tilgang på vann, strøm og offentlige tjenester. Hvorfor? Fordi landsbyene de bor i aldri ble tegnet inn på kartet da staten Israel ble opprettet.

 

Abu Afash er lederen for landsbyen Wadi al-Naam, som ligger rundt halvannen mil sør for Beer Sheva, den viktigste byen i Negev-ørkenen, sør i Israel. Landsbyen har 6000 innbyggere, likevel finnes den ikke på noe offisielt israelsk kart. Innbyggerne er israelske borgere, men myndighetene legger ikke til rette for noen offentlige tjenester, verken vann, strøm, kloakk, skole, veier eller helsetjenester.

 

Wadi al-Naam er en av 45 såkalte «ikke-anerkjente» landsbyer i Negev. Til sammen lever 76.000 beduiner uten tilgang på grunnleggende rettigheter, som israelske myndigheter er forpliktet til å gi alle landets innbyggere.

 

Beduinene er arabere som har bodd i Negev-ørkenen lenge før opprettelsen av staten Israel i 1948. Israelske myndigheter har hele tiden sett på den arabiske folkegruppen på israelsk jord som en trussel og drevet en systematisk undertrykkelse og kontroll av beduinene.

 

- Mitt folk er ikke interessert i konflikten mellom Israel og Palestina. Vi lever gjerne side om side med jødene, så lenge vi får rettigheter som israelere og får lov til å bestemme over våre egne liv, sier Abu Afash." "

 

http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/BF4A86...125745D0044D95C

Lenke til kommentar
Arabere blir ikke diskriminert i Israel.

 

Alt du vet. :)

 

Vet du hva? Jeg skal innrømme at det utsagnet ble litt vagt. Jeg omformulerer meg: Arabere blir ikke diskriminert av Israel som stat.

 

Israel's Declaration of Independence called for the establishment of a Jewish state with equality of social and political rights, irrespective of religion, race or sex.[93]

 

The website for the Israeli government's Ministry of Foreign Affairs states that "Arab Israelis are citizens of the Israel with equal rights" and states that "The only legal distinction between Arab and Jewish citizens is not one of rights, but rather of civic duty. Since Israel's establishment, Arab citizens have been exempted from compulsory service in the Israel Defense Forces (IDF)." [98] Druze and Circassians are drafted into the Israeli army, while other Arabs may serve voluntarily; however, only a very small number of Arab Christians, and among Muslims, solely the Bedouin, have been permitted to volunteer for the Israeli army.

 

There are three mainstream Arab parties in Israel: Hadash (a joint Arab-Jewish party with a large Arab presence), Balad and the United Arab List, which is a coalition of several different political organizations including the Islamic Movement. In addition to these, Ahmed Tibi's Ta'al faction has been elected to the last two Knessets as part of alliances with Hadash and the United Arab List. Two Arab parties contested Israel's first election in 1949, with one, the Democratic List of Nazareth, winning two seats. Until the 1960s all Arab parties in the Knesset were affiliated with Mapai, the ruling party.

 

A minority of Arabs join and vote for Zionist parties; in the 2006 elections 30% of the Arab vote went to such parties, up from 25% in 2003,[128] though down on the 1999 (30.5%) and 1996 elections (33.4%).[129] Left-wing parties (i.e. Labor Party and Meretz-Yachad, and previously One Nation) are the most popular parties amongst Arabs, though some Druze have also voted for right-wing parties such as Likud and Yisrael Beitenu, as well as the centrist Kadima.

 

Arab participation in Israeli government

 

Palestinian Arabs sat in the state's first parliamentary assembly; currently, 12 of the 120 members of the Israeli Parliament are Arab citizens, most representing Arab political parties and one of Israel's Supreme Court judges is a Palestinian Arab.[137]

 

In the public employment sphere, by the end of 2002, 6.1% of 56,362 Israeli civil servants were Arab.[138] In January 2004, Prime Minister Ariel Sharon declared that every state-run company must have at least one Arab citizen of Israel on its board of directors.[139]

 

[edit] Arab figures in political, judicial and military positions

 

Cabinet: Nawaf Massalha, an Arab Muslim, has served in various junior ministerial roles, including Deputy Minister of Foreign Affairs, since 1999.[140] Until 2001, no Arab had been included in a Prime Minister's cabinet, or invited to join any political coalition. In 2001, this changed, when Salah Tarif, a Druze Arab citizen of Israel, was appointed a member of Sharon's cabinet without a portfolio. Tarif was later ejected after being convicted of corruption.[141] In 2007 the first non-Druze Arab minister in Israel's history, Raleb Majadele, was appointed a minister without portfolio, and a month later appointed minister for Science, Culture and Sport.[142][41] The appointment of Majadele was criticized by far-right Israelis, some of whom are also within the Cabinet, but this drew condemnation across the mainstream Israeli political spectrum.[42][143] Meanwhile Arab lawmakers called the appointment an attempt to "whitewash Israel's discriminatory policies against its Arab minority".[144][145]

 

Knesset: Arab citizens of Israel have been elected to every Knesset, and currently hold 12 of its 120 seats. The first female Arab MP was Hussniya Jabara, a Muslim Arab from central Israel, who was elected in 1999.[146]

 

Supreme Court: Abdel Rahman Zuabi, a secular Muslim from northern Israel, was the first Arab on the Israeli Supreme Court, serving a 9-month term in 1999. In 2004, Salim Jubran, a Christian Arab from Haifa descended from Lebanese Maronites, became the first Arab to hold a permanent appointment on the Court. Jubran's expertise lies in the field of criminal law.[147]

 

Foreign Service: Ali Yahya, an Arab Muslim, became the first Arab ambassador for Israel in 1995 when he was appointed ambassador to Finland. He served until 1999, and in 2006 was appointed ambassador to Greece. Other Arab ambassadors include Walid Mansour, a Druze, appointed ambassador to Vietnam in 1999, and Reda Mansour, also a Druze, a former ambassador to Ecuador. Mohammed Masarwa, an Arab Muslim, was Consul-General in Atlanta. In 2006, Ismail Khaldi was appointed Israeli consul in San Francisco, becoming the first Bedouin consul of the State of Israel.[148]

 

Israel Defense Forces: Arab Generals in the IDF include Major General Hussain Fares, commander of Israel's border police, and Major General Yosef Mishlav, head of the Israeli Home Front Command and current Coordinator of Government Activities in the Territories.[149] Both are members of the Druze community.

 

Jewish National Fund: In 2007, Ra'adi Sfori became the first Arab citizen of Israel to be elected as a JNF director, over a petition against his appointment. The court upheld the JNF's appointment, explaining, "As this is one director among a large number, there is no chance he will have the opportunity to cancel the organization's goals." [150]

 

:)

 

Edit: Dobbelpost.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Det var mye reklame. Tror du på den?

 

( Fikk du med meg mitt forrige innlegg? ( To på rappen. ) )

 

Jeg ser ingen grunn til å la være å tro på den. :)

 

Ja, jeg leste ditt forrige innlegg. Jeg må innrømme at jeg ikke forsto hva som var tilfellet. Bor de i Israel eller ikke? Det virker som en veldig spesiell sak...

Lenke til kommentar
Ja, jeg leste ditt forrige innlegg. Jeg må innrømme at jeg ikke forsto hva som var tilfellet. Bor de i Israel eller ikke? Det virker som en veldig spesiell sak...

 

Javisst bor de i Israel. Og det er snakk om omkring 76 tusen :

 

"Wadi al-Naam er en av 45 såkalte «ikke-anerkjente» landsbyer i Negev. Til sammen lever 76.000 beduiner uten tilgang på grunnleggende rettigheter, som israelske myndigheter er forpliktet til å gi alle landets innbyggere."

 

http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/BF4A86...125745D0044D95C

 

Edit : Går det ann å si at serbernes behandling av kossovo-albanerne slett ikke var rasistisk. Det var bare det at kossovo-albanerne var fiendene deres?

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Ja, jeg leste ditt forrige innlegg. Jeg må innrømme at jeg ikke forsto hva som var tilfellet. Bor de i Israel eller ikke? Det virker som en veldig spesiell sak...

Edit : Går det ann å si at serbernes behandling av kossovo-albanerne slett ikke var rasistisk. Det var bare det at kossovo-albanerne var fiendene deres?

 

Nå har jeg ikke satt meg noe inn i Kosovokrigen, så jeg skal ikke påberope meg noe ekspertstempel. Jeg trodde derimot at kosovoalbanerne ble drept bare fordi de var kosovoalbanere. Hvis det hadde vært slik at kosovoalbanere satt i regjering i Serbia og var respekterte borgere innad i Serbia ville jo årsaken for drapene vært noe annet enn rasisme. Da hadde ikke serberne noe imot kosovoalbanere, men en spesiell grupperingen av kosovoalbanere på grunn av noe den gruppering hadde gjort/ikke gjort.

 

Selvfølgelig en hypotese, men jeg håper du forstår mitt budskap. :)

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Selvfølgelig en hypotese, men jeg håper du forstår mitt budskap. :)

 

Jo, men hvis vi spør : Hvilken rase tilhører Kossovo-albanerne?

 

Og hvis vi så kan vise at folk av samme rase som kossovo-albanerne faktisk bodde i Serbia, og ble ikke diskriminert, så vil jo det ifølge samme logikk vise at serberne ikke var rasistisk motivert, det var bare at kossovo-albanere var fienden.

Lenke til kommentar

På siden av diskusjonen, men veldig interessant :

 

"Jugoslavia ble okkupert av nazistene i april 1941. Mens kroatene, bosnierne og kosovoalbanere støttet nazistene, stod serberne på de alliertes side. Nazistene, som så på serberne som en trussel mot nazismens fremgang på Balkan, klassifiserte serberne som en ”lavere rase” som skulle utryddes på linje med jøder og sigøynere. Islamske ”imperialister” gikk inn i muslimske Waffen SS-styrker – som f.eks. den overveiende bosniske Handschar Division i Bosnia og den hovedsaklig kosovoalbanske Skenderbeg Division i Kosovo. De massakrerte serbere uten å bli straffet for det.

 

Nazistene opprettet et "nytt" eller "Stor-Albania" ved å annektere land fra Montenegro og Serbia, inkludert Kosovo og de vestre delene av Sør-Serbia, som i dag er en del av Makedonia. Det foregikk en etnisk rensning i stor skala, der målet var å skape et etnisk rent albansk Kosovo, eller "Kosova". "

 

http://www.opendoors.no/sider/tekst.asp?side=922

Lenke til kommentar
Selvfølgelig en hypotese, men jeg håper du forstår mitt budskap. :)

 

Jo, men hvis vi spør : Hvilken rase tilhører Kossovo-albanerne?

 

Og hvis vi så kan vise at folk av samme rase som kossovo-albanerne faktisk bodde i Serbia, og ble ikke diskriminert, så vil jo det ifølge samme logikk vise at serberne ikke var rasistisk motivert, det var bare at kossovo-albanere var fienden.

 

Nei, fordi kosovoalbanerne var fienden på grunn av at de var kosovoalbanere. Ikke fordi de var slavere (er de det?). Palestinere er fienden på grunn av at de utfører krigshandlinger og liknende mot Israel :) Ikke fordi de er arabere.

Lenke til kommentar
Nei, fordi kosovoalbanerne var fienden på grunn av at de var kosovoalbanere.

 

Og hvis jeg nå sier at nei, de var ikke fienden fordi de var kossovo-albanere, de var fienden fordi de ville ta landområdet Kossovo fra Serbia... så sier du : "neida, for de var rasister, så det så!" ?? :)

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Palestinere ER ingen egen rase selv om det passer bedre inn i rasismeargumentet deres at de hadde vært det. :)

 

FEIL!

 

Og hvordan vil du definere jødene som rase? Enkelte mener jo at man er jøde bare man har konvertert til jødedommen, mens andre mener man må ha jødisk mamma.

 

Og hvordan kan du få deg til å kalle andres argumenter for rasistiske når du selv kommer med rasisme mot palestinerne? :roll:

 

Ehm, palestinerne er en egen rase?

 

Forklar!!

 

Palestinerne er da helt vanlige arabere.

Lenke til kommentar
Palestinere ER ingen egen rase selv om det passer bedre inn i rasismeargumentet deres at de hadde vært det. :)

 

FEIL!

 

Og hvordan vil du definere jødene som rase? Enkelte mener jo at man er jøde bare man har konvertert til jødedommen, mens andre mener man må ha jødisk mamma.

 

Og hvordan kan du få deg til å kalle andres argumenter for rasistiske når du selv kommer med rasisme mot palestinerne? :roll:

 

HAHA.

 

Jeg definerer ikke jødene som en rase. Jeg bare påpeker at palestinere ikke er en egen rase. :) Hvordan man definerer hvem som er jøde er irrelevant ettersom det ikke er religiøs tilhørighet vi diskuterer, men rase. :)

 

Jeg kaller ikke andres argumenter for rasistiske. Når jeg sa "rasismeargumentet" mente jeg ikke at det var et rasistisk argument, men heller at argumentet om at palestinerne blir utsatt for rasisme av israelerne. Samtidig er jeg veldig interessert i at du skal vise meg hvor jeg har selv har kommet med rasisme mot palestinerne. :)

 

Haha ja... :roll:

 

Kan du begrunne og/ eller komme med kilder til at palestinerne ikke er et eget folkeslag? Ettersom det stadig snakkes om en palestinsk stat og det finnes en palestinsk selvstyremyndighet bare for å nevne noe så virker det jo som palestinerne er ansett som et eget folkelsag.

 

Hvem som er jøder og hvem som ikke er jøder er et langt mer komplisert spørsmål enn hvem som er palestinere og hvem som ikke er palestinere og det var derfor jeg nevnte det.

 

Palestinerne blir utsatt for rasisme av Israel og dette har jeg servert flere linker til. Hvis du nekter å ta til deg noe av det som står i disse linkene så kan jeg ikke forklare deg det på noen annen måte.

 

Du sier at palestinerne ikke er et eget folkslag (eller rase som du sier) og det er i seg selv rasistisk! Mener du samtidig at det ikke finnes et kurdisk folkeslag siden det ikke finnes en kurdisk stat? (Og nei, det finnes ingen kurdisk stat selvom tre provinser i Irak er under kurdisk selvstyre).

 

Ehm, palestinerne er en egen rase?

 

Forklar!!

 

Palestinerne er da helt vanlige arabere.

 

Palestinerne er et eget folkelsag. Men jeg skal innrømme at "folkeslag" er en bedre beskrivelse enn "rase".

Lenke til kommentar
Palestinere ER ingen egen rase selv om det passer bedre inn i rasismeargumentet deres at de hadde vært det. :)

 

FEIL!

 

Og hvordan vil du definere jødene som rase? Enkelte mener jo at man er jøde bare man har konvertert til jødedommen, mens andre mener man må ha jødisk mamma.

 

Og hvordan kan du få deg til å kalle andres argumenter for rasistiske når du selv kommer med rasisme mot palestinerne? :roll:

 

HAHA.

 

Jeg definerer ikke jødene som en rase. Jeg bare påpeker at palestinere ikke er en egen rase. :) Hvordan man definerer hvem som er jøde er irrelevant ettersom det ikke er religiøs tilhørighet vi diskuterer, men rase. :)

 

Jeg kaller ikke andres argumenter for rasistiske. Når jeg sa "rasismeargumentet" mente jeg ikke at det var et rasistisk argument, men heller at argumentet om at palestinerne blir utsatt for rasisme av israelerne. Samtidig er jeg veldig interessert i at du skal vise meg hvor jeg har selv har kommet med rasisme mot palestinerne. :)

 

Haha ja... :roll:

 

Kan du begrunne og/ eller komme med kilder til at palestinerne ikke er et eget folkeslag? Ettersom det stadig snakkes om en palestinsk stat og det finnes en palestinsk selvstyremyndighet bare for å nevne noe så virker det jo som palestinerne er ansett som et eget folkelsag.

 

Hvem som er jøder og hvem som ikke er jøder er et langt mer komplisert spørsmål enn hvem som er palestinere og hvem som ikke er palestinere og det var derfor jeg nevnte det.

 

Lille venn. Folkeslag og rase er to helt forskjellige ting. :)

 

Jeg har aldri benektet at palestinerne er et eget folkeslag, kun at de ikke er en egen rase.

 

Palestinerne blir utsatt for rasisme av Israel og dette har jeg servert flere linker til. Hvis du nekter å ta til deg noe av det som står i disse linkene så kan jeg ikke forklare deg det på noen annen måte.

 

Du sier at palestinerne ikke er et eget folkslag (eller rase som du sier) og det er i seg selv rasistisk! Mener du samtidig at det ikke finnes et kurdisk folkeslag siden det ikke finnes en kurdisk stat? (Og nei, det finnes ingen kurdisk stat selvom tre provinser i Irak er under kurdisk selvstyre).

 

Så istedenfor å diskutere med deg om ting jeg er uenige med deg om burde jeg heller bare "ta det til meg"? Alt du sier er ikke fasit, min venn. :) Før du kaller meg rasist synes jeg nesten du skal undersøke litt nærmere hva jeg faktisk skriver. :thumbup:

 

Det finnes vel forresten ikke en kurdisk rase heller. Jeg tror de er arabere de også, men her er jeg usikker.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...