Gå til innhold

Stallman roser OLPC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Fri" bios? Menes det med dette gratis bios?

 

det er vel begrepet fri-programvare, som ikke bare omhandler at programvaren er gratis men også at kildekoden er åpen og at man har muligheten til å gjør hva enn man vil med den.

Endret av Krabba
Lenke til kommentar
"Fri" bios? Menes det med dette gratis bios?

 

det er vel begrepet fri-programvare, som ikke bare omhandler at programvaren er gratis men også at kildekoden er åpen og at man har muligheten til å gjør hva enn man vil med den.

Free as in free speech, not as in free beer. Du kan fint selge fri programvare.

Lenke til kommentar
"Fri" bios? Menes det med dette gratis bios?

 

det er vel begrepet fri-programvare, som ikke bare omhandler at programvaren er gratis men også at kildekoden er åpen og at man har muligheten til å gjør hva enn man vil med den.

Free as in free speech, not as in free beer. Du kan fint selge fri programvare.

 

joa sant nok, men det er vel heller sjeldent at folk selger programvaren sin som fri programvare ;)

 

siden komentaren min faktisk blei litt feil så siterer jeg heller wiki:

 

Fri programvare er ifølge Free Software Foundation (FSF), som har utarbeidet de tre frie lisensene GPL, LGPL og GFDL, programvare som gir brukeren følgende friheter:

 

1. Friheten til å kjøre programmet uansett hensikt

2. Friheten til å studere hvordan programmet virker og tilpasse det til sine behov

3. Friheten til å distribuere kopier for å hjelpe andre

4. Friheten til å forbedre programmet og gi det ut med sine forbedringer til offentlig eie, slik at hele samfunnet kan få utbytte

 

For punktene 2 og 4 kreves det at kildekoden er tilgjengelig eller «åpen».

 

kilde

 

med nærmere etter tanke så er det kanskje mer vanlig når man bruker bsd lisensen ? ang firmaer som bruker programvaren i propritære løsninger, noen som vet noe mer om dette `?

Endret av Krabba
Lenke til kommentar
joa sant nok, men det er vel heller sjeldent at folk selger programvaren sin som fri programvare ;)
Hva med Limewire (Gnutella-klient) eller Xen?

 

jeg redigerte posten min mens du holdt på å skrive denne..

 

jeg har fryktelig lite peiling på dette med friprogramvare som blir lagt ut for salg. et virker som du vet mer om dette, vet du hvilken lisens som er mest vanlig å bruke i slike tilfeller ?

 

kanskje du kan svare på spørsmålet mitt i komentaren over som jeg redigerte =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...