Gå til innhold

Ny russisk trio skutt opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra artikkelen:

Når Galileo og Glanoss er i operasjon vil du få kjøpt mottakere som kan bruke GPS, Glanoss og Galileo. Dette vil sannsynligvis gjøre at mottakerne kan bli pinlig nøyaktige.

Jeg regner med at det betyr at vi vil få mottakere som bruker alle tre teknologiene.

Endret av sindreij
Lenke til kommentar
Kan disse tre satelitt-teknologiene kombineres? Det er ganske kjedelig hvis det blir slik at man må ha en duppeditt til hver av dem. Dersom alle kan kombineres i en duppeditt så blir det jo mye bedre :)

Kombiløsninger er allerede under utvikling hos flere leverandører av mikrobrikker. Sist jeg sjekket var det planer om å ha ferdig prototyper tidligere iår.

 

I tillegg mener jeg at en del landmålingsutstyr allerede bruker både GPS og Glonass. Har aldri sett dette i bruk men..

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar

Når alle disse navigasjonssatelittene kan brukes, blir det nesten ingen meter i feilmargin. Kanskje så lite som 1m eller mindre på det beste, og det er egentlig mer enn nødvendig å ha det så nøyaktig.

 

Husker fra en Macgyver-episode at 100 meter i feilmargin var luksus den gang. Kanskje litt off-topic dette her.

Lenke til kommentar

Etter at amerikanerne slo av Selective availability (system som la til tilfeldig feil på de fritt tilgjengelige signalene) har nøyaktigheten på håndholdte gps-mottakere vært mer enn god nok. Et par-tre meter er tilstrekkelig for bilnavigasjon, gå tur i fjellet osv.

 

Fordelen med Glonass derimot er at dekningsgraden øker. Satelittbanene brukt for Glonass passer bedre for oss som ligger langt nord, dette gjør at perioder med få tilgjengelige satelitter blir færre eller forsvinnner.

 

Og for de med anti-amerikanske holdninger er det sikkert et lyspunkt å slippe å være avhengig av deres signaler...men det er nok en stund igjen enda, selv med over 20 russisk-indiske satelitter i lufta er det på langt nær så mange operative. Galileo er sterkt forsinket...og blir kanskje slått av Kina ;)

Lenke til kommentar

For Ola Nordman er nok ikke nøyaktigheten så viktig nei. Jeg har selv sittet inne i et hus med GPS-en i mobiltelefonen (som ikke er like godt som vanlige GPS-er) og fått helt brukbare resultater. Den bommet faktisk bare med noen titals meter, og jeg satt inne!

 

I geografitimene på skolen lærer vi om platedrift nå, og at platene beveger seg. Der stod det at selv om disse platene bare beveger seg 1 cm i året så kan det måles takket være GPS-systemet. Er det virkelig så nøyaktig dersom man har riktig utstyr (og prioritering?) eller er det litt annerledes enn "vanlig" GPS? :)

Lenke til kommentar

Når noe kan måle endringer på cm-nivå, må måleutstyret være istand til å måle med enda finere nøyaktighet. Måten å oppnå dette på er å måle over lange perioder (fra et par timer til et par mnd avhengig av hvor nøyaktig man ønsker/trenger). Etterberegninger må så utføres for å bestemme posisjon og kvaliteten på denne. På denne måten kan man få posisjon beregnet med standardavvik under millimeteren.

 

Profesjonelt måleutstyr som brukes til dette koster femsiffrede beløp...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...