Gå til innhold

CPU Temperaturproblem - Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz [LØST]


akarno

Anbefalte innlegg

Hei! Som man kan se her har jeg et problem med CPU'en min. (Ikke nødvendig)

 

Som en slags introduksjon drev jeg med overklokking av min helt nye hardware. (Kun skjermkort, har ikke rørt cpu overklokking. Skjermkortet har vært helt stabilt under klokkingen). Jeg har opplevd i 3d mark veldig dårlige resultater, og skjønte etter hvert at det var noe som ikke stemte med CPU'en min. Jeg fikk installert en måler og viftestyring til min Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz og fikk alarm-beskjed med en gang! Da jeg bootet var CPU'en min 82 grader varm. Ellers er den 77 idle.

 

Etter å ha googlet litt (har ikke så mye peiling) fant jeg ut at dette er latterlig høyt og nærmest farlig for en cpu i forhold til det som er standard.

 

CPU'en sitter fint, men har ikke fjernet for å sjekke om den sitter som den skal. (Som sagt, har veldig liten erfaring med det selv og fikk en kompis til å hjelpe meg). Kabinettet mitt er skikkelig oldschool, og jeg må faktisk ha hele kabinettveggen halveis av for å ikke overopphete under spilling (får reboot). Treig som jeg er har ikke jeg tenkt så mye over det før nå.

 

Jeg lider virkelig under spilling og 3dmark. Spørsmålet mitt er, hvordan kan jeg ordne dette? Hva kan være problemet? Kjølebelegg/pasta fulgte jo med cpu'en, og viften er stillt på fullt og går tilsynelatende som den skal. Hva annet kan være nødvendig å rette opp i for å fikse det?

ld

 

------------------------------

 

Min maskinvare:

Gainward GeForce 8800GTS 320MB GDDR3

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

Kingston HyperX 2GB 900MHz DDR II DIMM

Corsair strømforsyning 520W

MSI P35 NEO-F, P35, Socket-775

 

Tok med screen av cpu-z

post-47511-1193170522_thumb.jpg

Endret av akarno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaringsmessig kan jeg si at den pastaen/tapen som følger med er ganske dårlig (i forhold til andre merker). Det jeg tror det er, er at pastaen ikke er smørt god nok utover, og dermed ikke gir god nok kontakt mellom kjøler og CPU (noe som fører til høyere temperaturer)

Regner med at du/kompisen din satte på kjøleren uten å smøre pastaen ordentlig ut?

Uansett, kjøp deg en bedre pasta og før på ordentlig, og se til at kjøleren er skikkelig festa :thumbup:

 

Edit: hadde et ganske likt problem i begynnelsen når jeg satte sammen maskinen min selv, bare ikke med så ekstreme temperaturer.

Endret av raid2
Lenke til kommentar

Vi smørte ikke en dritt utover vi. Det skal visst ikke være nødvendig å legge til noe utover den tapen som følger med / var allerede festet. (kanskje den var møkk i utgangspunktet). Så vi klasket den på og bootet :p Har kjørt i 2 uker nå med en halveis fungerende pc og har skjønt at det var noe gale hele tiden, men ikke tatt det seriøst før jeg så 3dmark scores på 6000. (grunnet CPU scores)

 

Skal ta og gjøre det du sier (stor tro på at du har rett :p), så ser vi! Har hørt at prosessoren skal være ... kraftig, men har liksom aldri sett noe til det. Takk skal du ha :)

Endret av akarno
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kutt nå ut disse kommentarene om AS / kjølepasta! :mad:

 

Anser meg som godt over snittet mtp klokking/montering av kjølere (av alle typer) og pasta har så godt som ingen betydning. Så her har jeg en helt annen erfaring enn noen bidragsytere uten at jeg har gjort "vitenskapelige" tester.

(I skrivende stund kjører jeg begge mine Quads med "simple" Silicon paste).

Det er høyst marginelle forskjeller fra "grei" pasta til typ AS5 (eller bedre/like bra).

Det betyr ikke at jeg er uenig i at AS5 er ett bra valg mtp kjølepasta.

 

Noen hk / bios versjoner rapporterer helt "ville" temperaturer.

Mulig dette MSI P35 Neo hk'et er ett slikt eksemplar.

 

Ellers er det skjev/dårlig montering som i alle hovedsak er årsak til høye temperaturer.

Lenke til kommentar
Ok, takker. :) Skal ta og oppdatere BIOS og sjekke montering i tillegg! Så får vi håpe det ordner seg. (Gikk rundt og fryktet det var fabrikkfeil)

 

Hva slags "måler" bruker du når du leser av CPU temperaturen?

 

Last ned siste versjon av CoreTemp, den vil vise korrekt temperatur for de fire kjernene til CPUen din. CPU temperaturen (tcase) som en del "overvåkningsprogram" (SpeedFan, Everest etc etc) rapporterer skal vise ca 15 grader lavere enn høyeste kjernetemperatur (tjunction). Dette forholdet gjelder sånn ca både under "idle" og under "load".

 

For min QX6850 så er forskjellen mellom "CPU temperatur" som SpeedFan rapporterer og den temperaturen CoreTemp viser for varmeste kjerne eksakt 14 grader. Det forholdet er rimelig konstant uavhengig av load.

 

Merk at enkelte BIOSer lar deg "kalibrere" CPU temperaturen som vises med en offset verdi. Enkelte "overvåkningsverktøy", eksempelvis SpeedFan, lar deg også sette en offset verdi for det som vises i tilfelle du ikke kan gjøre det i BIOS.

 

Jeg kan bare slutte meg til de som sier at kjølepasta sannsynligvis har lite/ingenting å si her. Det er kun marginale forskjeller (som oftest ikke mer enn 2-3 grader) på "ekstrempasta" og "normal silikonpasta" (jeg har prøvd det meste - inkludert "flytende metal"). Sjekk imidlertid at kjøleren din er korrekt montert. *Det* vil nemlig kunne utgjøre enorme temperaturforskjeller.

Lenke til kommentar

Sånn, da var Coretemp anskaffet! :) Skal prøve meg på å flashe biosen nå for å få inn det nyeste innen drivere (BIOSen jeg har nå er fra 2004 tror jeg).

 

2 vedlegg: Ene (lavest temperatur) er ved boot fra kald tilstand (ca 1 min etter windows start) og andre bildet er etter 5 min idle.

 

Rebootet så etter å ha tatt bildene, bios kunne meddele at CPU og hoppet mellom 83 og 84 grader

 

 

 

 

----

 

 

Oppdatering:

 

BIOS flashet uten problemer! :) Temperatur ligger for så vidt på det samme.

post-47511-1193235817_thumb.jpg

post-47511-1193235821_thumb.jpg

Endret av akarno
Lenke til kommentar

Hmm dette var altfor høye temperaturer. CoreTemp viser nok korrekte kjernetemperaturer men "CPU temperatur" som BIOS rapporterer og som "Dual Core Center" raporterer (bruker nok samme verdi) er garantert feil. Som jeg skriver ovenfor så skal "CPU temperatur" være ca 15 grader lavere enn varmeste kjerne og den er *aldri aldri* høyere enn varmeste kjerne slik som i ditt tilfelle.

 

Men som sagt, temperaturene dine er altfor høye. Jeg mistenker at kjøleribben din av en eller annen grunn ikke har skikkelig kontakt med CPU.

 

Var jeg deg så ville jeg demontert kjøleribba og renset både den og CPU for kjølepasta. Isopropanol (kondensfjærner som alle bensinstasjoner har) er det beste/billigste rensemiddelet. Bruk i alle fall ikke noe som inneholder olje (rødsprit, whitesprit) da det leger igjen ett tynt lag på flatene du renser og disse isolerer slik at varme ikke overføres like godt. Ta heller ikke på de rensede flatene da dette også legger igjen fett/olje som isolerer.

 

Legg så på et nytt *tynt* lag med kjølepasta. Så tynt at det nesten er gjennomsiktig men pass på å få det så jevnt som bare mulig. Selv bruker jeg som oftest et kredittkort til forsiktig å jevne kjølepastaen utover. "Billigste sort" kjølepaste går helt greit, grunnen til at jeg anbefaler å bytte kjølepasta er fordi du alltid må/bør gjøre det når du har tatt av og skal sette på kjøleribba igjen.

 

 

Gjør du dette riktig og nøyaktig så bør du få langt lavere temperaturer, du bør da få minst 20 grader lavere temperaturer i CoreTemp.

 

Edit: Du skriver det ikke men jeg antar at du bruker kjøleribba/vifta som fulgte med CPUen.

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Herlig! Takk for god hjelp. Har snakket med en annen fyr idag og han mistenker samme problemet. Tar og gjør inngrep på barnet mitt i morgen ettermiddag, og følger din lille guide, så kommer jeg tilbake med resultat etterpå.

 

Takker igjen !

 

Edit:

Edit: Du skriver det ikke men jeg antar at du bruker kjøleribba/vifta som fulgte med CPUen.

Jepp, det gjør jeg.

Endret av akarno
Lenke til kommentar

Problemet her er ikke kjølepasta, men feilmontert kjøler eller rett og slett ubrukelig luftflyt i kabinett. Kan du fortelle mer om kabinettet, og verifisere at kjøleren har blitt montert skikkelig? (Må bruke endel makt for å få dytta "pinnene" helt inn på kjøleren).

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Ok, kabinettet kan jeg ikke skaffe navn eller screenshot av her og nå, men kan nå alltids slenge med et bilde senere i dag når jeg får sjansen. Ellers er det langt fra bra(lite og blir kanonvarmt på en to tre), og jeg skal uansett skaffe meg nytt før eller senere.

 

Jeg har brukt pc-en med kabinettdøren åpen så langt (Samler vel seg støv veldig fort på den måten =\) for å unngå overoppheting.

 

Husker det var skikkelig stress å få viften fast, og fikk det til (trodde vi) etter 15 minutter. Den sitter sikkert ikke godt nok nedpå eller noe slikt, men den sitter fast. Det sjekket jeg i går.

 

Oppdatering kommer i kveld :)

Endret av akarno
Lenke til kommentar

Da kan jeg meddele at problemet er løst! Det var akuratt som dere har sagt at det var. Hev på kjølepasta og fikk remontert viften, og nå går alt som en drøm! Fikk nettop 12000 (edit: rettelse: det var ønsketenkning. Var ikke 12k, men noe over 10. Etter videre overklokking nå har jeg 1160) i d3mark score! :)

 

Takk for meget god hjelp! :) Hadde surret rundt og ikke visst hva jeg skulle gjort uten - eventuelt sendt den inn :s

 

Som dere ser har jeg hevet på en overklokk allerede. :)

post-47511-1193333709_thumb.jpg

Endret av akarno
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ble bra dette! Flott at du fannt ut av problemet, jeg mistenker å ha noe av det samme men ikke i like kraftig kaliber. Jeg kom borti cpu-kjøleren her endag, dette resulterte i temperatur hopp fra 23 til 31 *C (bios-verdier) Så jeg og skal ta en titt på remontering av kjøler.

 

Jeg fannt også en smøreguide fra Arctic Silver folka, den gjelder vel ved bruk av deres pasta da kanskje men..

 

Arctic Silver smøreguide

 

Begir meg snart ut på klokking jeg og nå, så du finner meg nok i "Post dine 8800 GTS OC her!" -tråden snart!

 

Tenker du å klokke cpu noe mer, (dette gjelder hvis du kjører med orginalkjøleren som fulgte med cpu'en) så vil jeg anbefale deg å bytte kjøler. En av disse er garantert et godt valg:

 

Thermalright ULTRA120 Extreme (jeg anbefaler denne da den hjelper mer på luftsirkulasjon i kabinettet en den andre.)

Thermaltake Big Typhoon (jeg har denne, den kjøler meget bra, det er ikke noe med det. Men jeg er litt misfornøyd med hvordan den "hindrer" litt luftflyten i kabinettet mitt.)

 

Dog legg merke til at begge er ganske store, så spør i forumet om kjøleren vil passe i kabinettet ditt

På den ultra120 Extreme må du muligens kjøpe vifte til separat.

-Men vil du gå for kanonbra kjøling samtidig som det ikke bråker så allverden, anbefaler jeg deg å kjøpe en Noctua 120mm vifte. Kombinerer du den med en av de to kjølerne jeg nevnte så har du killer kjøleoppsett.

 

Lykke til videre med klokkingen!

 

M.v.h

restify

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...