Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har litt lyst til å forsøke å lære litt C++ og derfor har jeg noen spørsmål.

 

- Kan jeg bruke TCP/IP med C++ eller noe annet lignende som gjør at programmet kan være nettbasert?

- Hva er forskjellen mellom C#, Visual Basic og C++?

- Hva er fordelene ved å lære C++ fremfor Visual Basic eller C#?

- Hva mener dere jeg bør lære?

- Eventuelt hvor kan jeg lære C++?

 

Grunnen til at jeg vil lære med C++ (eller et av de andre) er for å lage et regnskapsprogram til min snartkommende ungdomsbedrift.

 

Takk for svar :)

Endret av Rinox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

- Du kan fint kommunisere med TCP/IP protokollene i C++.

- Noen som kan forklare dette veldig enkelt? :p Evt. les litt om de forskjellige språkene på Wikipedia ellernoe.

- I dette tilfellet ville je satsa på C# hvis jeg var deg, da det ikke er noen spesiell grunn til å bruke C++.

- Hvis du går for C++ bør du strengt tatt lese en bok. Jeg vil anbefale Accelerated C++, men hvis du vil ha en gratis bok kan du Google etter "Thinking in C++".

 

Uansett, hvis du ikke kan noe programmering og vil lære deg det for å lage et regnskapsprogram vil jeg heller anbefale deg å kjøpe et. Å lære seg programmering krever mye tid, og du kan fort regne med at det tar flere år før du mestrer språket.

Lenke til kommentar
- I dette tilfellet ville je satsa på C# hvis jeg var deg, da det ikke er noen spesiell grunn til å bruke C++.

Å skulle lære seg C++ for å lage ett regnskapsprogram når man ikke har programmert før ville være litt som å skyte spurv med kanon. Da er det bedre å bruke C#, eller kanskje enda bedre med VB... Disse språkene er mer "høynivå" språk som gjør at du slipper å bekymre deg om mye du ellers måtte mestre i C++...

 

Veldig simpel og kort sammenligning av C++, C# og VB.

C++ er det raskeste språket, men også det vanskligste. Det lar deg gjøre stort sett hva som helst, men krever at du holder styr på minne (som er vanskelig) og det er veldig mye du må gjøre selv (eller finne andre biblioteker*).

C# er mer høynivå, koden blir ikke kompilert til maskinkode, noe som gjør at det er litt tregere enn C++. Det har mange innebygde funksjoner som gjør at det er mye lettere å lage kode uten å gjenoppdage hjulet ett par ganger. Den har også en garbage collector som gjør at du ikke trenger å bry deg med minnehåndtering, som gjør din jobb mye enklere.

VB er det svakeste språket med de største begrensningene /som nok ikke vil hindre deg mye) på hva du kan gjøre (kjenner ikke VB.NET, så dette kan være utdatert). Men det er også veldig enkelt å bruke. Du lager det grafiske brukergrensesnittet med point 'n' click som gjør det kjempe lett. Mye av koden blir generert for deg av IDE'et, og det er lett å bruke det opp mot andre MS produkter (F.eks. Access som kan være back-end for regnskapsprogrammet ditt).

 

Dette var en ekstremt simplifisert sammenligning av de forskjellige språkene, men tror det gir ett greit bilde for deg som helt nybegynner.

 

*Ja, jeg vet det er mye funskjonalitet i STL, men det er ikke på langt nær like tilgjengelig som biblioteket i C#.

Lenke til kommentar

Jeg kan deler av Python og C# og mestrer HTML, CSS og PHP ;)

 

Regnskapsprogrammet er bare målet jeg setter meg. Jeg har lyst til å gå for C# siden jeg allerede kan litt fra før av, men da dukker det opp noen spørsmål til...

 

- Er C# bare en nyere versjon av C++?

- Vil det ikke være greiere å begynne med C++ siden flere folk driver med det og man derfor enklere kan få hjelp?

- Brukes C++ og C# hovedsaklig til å lage konsollapplikasjoner eller kan jeg lage "ordentlige" programmer med knapper og input-skjemaer?

Lenke til kommentar
Jeg kan deler av Python og C# og mestrer HTML, CSS og PHP ;)

 

Regnskapsprogrammet er bare målet jeg setter meg. Jeg har lyst til å gå for C# siden jeg allerede kan litt fra før av, men da dukker det opp noen spørsmål til...

 

- Er C# bare en nyere versjon av C++?

- Vil det ikke være greiere å begynne med C++ siden flere folk driver med det og man derfor enklere kan få hjelp?

- Brukes C++ og C# hovedsaklig til å lage konsollapplikasjoner eller kan jeg lage "ordentlige" programmer med knapper og input-skjemaer?

 

Ah, det endrer jo selvsagt situasjonen litt..

 

C# er en "nyere" versjon av java, med en del av C++ funksjoner i tillegg...

C++ er mye vanskeligere å mestre enn C#, men gir deg ett raskere program som har førre begrensninger. C# er "semi-multiplattform" i at .net er tilgjengelig under mono for linux, noe som gjør at du bare trenger å lage koden en gang og likevel kan kjøre det på flere plattformer. C++ vil i det minste kreve at du rekompilerer for den nye plattofrm, og ofte at du endrer deler av koden.

 

C++ kan brukes til nesten alt. Vil du har ett gui, så lager du ett gui (men som regel vha. ett vindusbibliotek, da det er "litt" vanskelig å gjøre det selv fra scratch). Vil du ha 3d grafikk, så bruker du OpenGL, DX eller ett annet 3d api.

C# kan også brukes til det samme, men jeg mener at IDE'et fra MS også har en innebygget point 'n' click GUI editor som gjør det veldig enkelt.

 

Grunnen til at du finner veldig mange eksempler på C++ og C# konsoll-applikasjoner er at de er enklere å komme igang med, og dermed bedre egnet for tutorials fremfor ett GUI basert program...

Lenke til kommentar
Så hva synes du jeg skal begynne på? Er det ikke greiest å lære C# så slipper jeg å holde styr på minne? Men kan jeg ikke ha 3D ting i C#? Så jeg kan f.eks. ikke lage spill?

 

Jeg ville brukt C# hvis du har startet med det allerede. Det vil spare deg for en del hodepiner du ellers ville fått med C++...

Og jo, du kan bruke 3D med C# (XNA er basert på C#, og der kan du lage spill for PC og Xbox 360!).

 

Det er mange firmaer som bruker C# og .NET så du vil ikke tape mye på å begynne der, og når du mestrer C# (eller i det minste forstår det og objekt orientering mm.), så blir det enklere å lære seg C/C++ (selv om du må "avlære" noen ting du har lært)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...