Gå til innhold

kort review om iPhone


Anbefalte innlegg

Da har jeg hatt iPhone i bruk i 2 uker her.

 

Kjøpt over E-bay, forsegla i esken med kjøps kvitering og iPhone handlebagg.

 

Salget gikk ok, sendingen enda raskere enn forventet og selv om det stod "Unlocked iPhone" i salget av den så var den forseglet, med AT&T SIM kort.

 

Så, en låst iPhone, hva kan den brukes til...

Vel...kort sakt....Brev vekt....

 

Jeg er ikke noen fan av Apple, og liker enda mindre at de får en sum av abonemangs avgiften i tillegg perr mnd, sleipt, og noe som kalles en ekstremt dyr telefon.

 

Pris messig så kan man nesten sammenligne prisen på iPhone med Finske Vertu (Nokia's luksus merke), vel nok om det.

 

Nå skal det være sakt at ved og låse opp en iPhone, så bryter du "Terms of use", samme gjelder om du installerer programmer som ikke er fra Apples sider, og Apple kan nekte deg service.

 

Opplåsingen:

genial guide: iPhone.Unlock.no

Denne brukte jeg, tok litt tid da videoen og guiden var noe missvisende med hennhold til at telefonen MÅ være docket når du booter den.

 

Min opperatørs SIM kort: Te***************

Satte inn kortet og vakre beskjeder kom i syne: Sim locked, press "Unlock" to activate SIM.

 

PLING !!

 

ok, telefonen funker som en drøm, ingen klager på linje og slikt, alle programmer fungerer som de skal.

 

iPhone kommer med mye...rare saker..

Programmer som jeg ikke liker som jeg slettet: YouTube (kan reinstalleres), Stock (slettet permanent).

 

Andre ting som følger med:

Kamera (Mangler zoom og "natt syn")

SMS (Om du ikke får sendt en SMS grunnet linje feil, så får du ikke skrevet ny SMS som skal kanskje sendes til andre, du må vente til første beskjed er sendt)

Kalender (viktig for dem som er på farten :-))

Klokke (stoppe klokke, verdens klokke, alarm og Timer)

Notes (om en har huskeliste en trenger, så kan den skrives på dette programmet)

Photos (Her kan en sjekke bilder som er tatt, samt bakgrunner og slikt er her)

Maps (Google maps på mobil, heftig)

Kalkulator (Nuff said)

Safari (Webleseren for iPhone, effektiv, og enkelt og skalere sider til din størrelse)

iPod funksjon, selvfølgelig.

Settings: instillinger for telefonen, noe begrenset, men ok.

 

Positivt:

Tynn, 8GB, touchscreen, lang batteri tid, bra skjerm kvalitet, bra avspillings mulighet for bruk av konverterte filer til høy definision, raske menyer.

 

Negativt:

Telefonen har "låst" seg 1 gang, virket som om den døde helt, men plutselig kom den til live igjen, uvist hvorfor den låste seg slikt, må etterforskes.

Lavt lydvolume på MP3, ringetoner og SMS toner som er custom lagt inn.

Får ikke fjerna/byttet det idiotiske kjedelige epple iconet i Boot sekvensen.

BT, problem med og koble til andre enheter, mulig dette bare gjelder SEP (Sony Ericsson Phone).

Mangler 3G og MMS mulighet.

 

Jeg har ettersom jeg har låst op "the sheit" også installert custom saker for modifisering av det en kan på telefonen, og bra er dette ellers hadde jeg gått på veggene, men synnes det er ekstremt negativt av Apple og låse telefonen med nye oppdateringer (ref. 1.1.1).

 

Jeg mener at iPhone er genial, selv om den mangler 3G og MMS, men seriøst, ikke alle sender MMS daglig heller, eller bruker video samtaler, selvsakt ville jeg likt billigere 3G avgifter mot GPRS..men, men..

 

Angrer jeg kjøpet av iPhone, nei

Jeg kommer muligens til og kjøpe en når den kommer for salg lokalt her, eventuelt, så venter jeg på iPhone 2.0.

 

Fremtiden for iPhone:

Jeg håper noen utvikler software for iPhone, så en feks kan utnytte "remote play" i PS3 for og kunne kontrollere musikk og slikt i huset, eventuelt software slikt at den kan brukes som vanlig fjern kontrol til PS3, feks ved DVD/BD avspilling.

 

**Regner med at en ulåst iPhone kommer til og ligge på 6000,- NOK når den kommer.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan oppgradere, men ikke annbefalt i skrivende stund, ettersom den blir en brev vekt, har hørt rykter om at noen har greid og låse opp alle programmer i 1.1.1, så varer ikke lenge før den er helt ulåst igjen.

 

Ja, jeg har lagt inn Norsk alfabet i telefonen, ganske enkel prossedyre.

 

**Edit: Jeg har faktisk i iTunes deaktivert autooppdateringen, så telefonen er og forblir 1.0.2 intil videre.

 

 

En ting som er tungvindt med iPhone: du må bruke eksternt verktøy for og konvertere filene H264 iPod format, så bruke iTunes for og importere det i Telefonen.

 

+iPhone kan ikke lese fra SIM kortet, så alle kontakter må via en anen telefon synkes med Office adresseboken feks, for så og synke med iPhone.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Koster ikke denne telefonen $ 299 + fakt + mva. = ca 2600 kroner. Stemmer ikke dette?

 

Nei telefonen koster vel $399 nå i butikkene og du får den til $499 + frakt på eBay. Dvs rett over 3000kr inkl frakt fra USA utenom mva.

Kjøpte en slik selv nå og den ble send med USPS Express så håper jeg har den før helga ;)

Lenke til kommentar
Telefonen har "låst" seg 1 gang, virket som om den døde helt, men plutselig kom den til live igjen, uvist hvorfor den låste seg slikt, må etterforskes.

 

Jeg kom til å tenke på noe da jeg leste det der. Jeg har jo opplevd noen ganger at mobilene låser seg (flere forskjellige merker), og det eneste som hjelper er å ta ut batteriet og sette det inn igjen. Men med iPhone så kan man ikke ta ut batteriet hvis jeg har forstått det rett? Hva gjør man da? Mulig det ikke er et problem for iPhone, har jo ikke hørt noen historier om at de kan låse seg. Men det er vel ikke utenkelig.

Lenke til kommentar

resetting av iPhone er enkelt:

 

Koble telefonen til docken, docken er tilkoblet PC-en, så holder du HOME og PÅ knappen nede samtidig, så vil telefonen resette seg til fabrikk instillinger.

 

Jeg har vert heldig, den har liksom bare pauset, ikke funnet noen logisk forklaring enda, men kommer nok.

 

Den virker heller ikke varm når dette skjer, så det er litt merkelig.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg gått til anskaffelse av en A2DP adapter da telefonen har noen problemer med dette.

 

1.0.2 (Min telefon) har ikke A2DP aktivert.

1.1.1 - A2DP er aktivert, men musikk kommer på både headset og speaker samtidig (dvs BUG)

 

Adapter of choice:

Jabra A125s - A2DP og AVRCP klart

A2DP = Mulighet for og spille musikk over BT.

AVRCP = Fjernkontrol muligheter over BT.

 

Installasjon:

Sett først headset i søke funksjon, så setter du BT adapter i søke funksjon, når den kobler opp automatiskt, så kobler du BT adapteren til din iPhone/iPod og du er klar til bruk.

 

Du behøver ikke aktivere noen ting overhode på iPhone/iPod, og om iPhone ber deg sette op aircraft mode, klikker du bare nei.

Kvaliteten er faktisk ganske bra, mye bass om en ønsker, klare toner og alt, bedre enn jeg hadde trudd.

 

Hvofor Dell BH200?

Jeg så på dette som det ideele headset for både iPhone og PS3 bruk, multimedia headset som greier det det skal, og bitte lit til.

 

 

Er jeg fornøyd over investeringene.

 

Linker:

Jabra A125s:

http://www.jabra.com/Sites/Jabra/NA-US/pro...JabraA125s.aspx

 

Dell BH200 headset A2DP klart:

http://blog.icalvyn.com/dell-bh200/

Lenke til kommentar

iPhone har A2DP, fleste Apple maskiner med BT har faktisk A2DP, men Apple sliter med og få den til og fungere skikkelig, som med iPhone så er A2DP avslått i 1.0.2 firmware, men i 1.1.1 er den på slått, men har en bug, om du spiller musikk så får du lyd på både speaker og headset.

Finnes noen klipp på Youtube hvor dem demonstrerer hvordan du får A2DP på iPhone.

 

**Sitrep angående min iPhone som kræsja i går:

Etter en hel dag med lesing på sider som skulle være lette og forstå, satte jeg idag på iBrickr, og den ga med EXTREMT lette instruksjoner på hvordan få den nedgradert.

 

Telefonen ligger hjemme i skrivende stund, jailbreaked, men ikke helt låst opp, men det fikses på en kvart når jeg kommer hjem idag.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Sitat nettavisen:

Apple prøver å komme videresalget av iPhone til livs, og har satt strengere krav ved kjøp av iPhone. Tidligere kunne hver kunde kjøpe fem telefoner, nå er antallet nede i to. I tillegg registreres det hvilket kredittkort du har betalt telefonene med, slik at du ikke kan kjøpe to her, to der og dermed samle opp store mengder som du deretter kan videreselge.

 

http://www.nettavisen.no/it/article1439634.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...