Gå til innhold

Bidrag til oktoberfest - joostein|D70 28/3.5


Anbefalte innlegg

Valgte Nikkor 28/3.5 som objektiv fordi det er en av mine absolutte favoritter, samt at utsnittet det gir meg på min D70 passer meg fint. Minste blender på f/3.5 kan bli utfordrende i høstmørket, men for de mørkeste kveldene har jeg både stativ og blits.

 

Jeg kommer garantert ikke til å legge ut et bilde hver dag, men skal prøve å få lagt ut minst ett hver uke. Har studier som må prioriteres.

Endret av joostein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kommentar! Jeg er forsåvidt enig, jeg kunne gjerne tenkt meg å sett det med alt i fokus, men jeg villle ikke gå så mye høyere enn iso400 på dette bildet da min hensikt med motivet var å fremheve form og farge. Det hører også med til historien at dette er et motiv jeg har tenkt på å fotografere en stund. De lime-grønne bladene mot den røde veggen opplyst av en gatelykt med kaldt lys som sto like ved syntes jeg gav en fin kontrast og fine farger. Når jeg i går kveld kom frem til stedet viste det seg at gatelampen var slukket. Uten gatelykten måtte jeg opp i 20sek for å få en brukbar eksponering og kontrast og farger ble følgelig helt forskjellige fra det jeg hadde sett tidligere. Jeg prøvde alikevel å fremheve kontrast og farger i etterbehandlingen og ble egentlig ganske fornøyd med resultatet. Det at det var så mørkt gjorde også at jeg måtte ta fokusen på øyemål, da det var umulig å se noe i søkeren:) Mulig jeg ser om gatelykten er tent senere i oktober og legger ut en versjon slik jeg først hadde sett det for meg. Men takk for kommentar ja

Lenke til kommentar

sakral - et enda mer abstrakt bilde fra meg. Bildet er tatt håndholdt ved Store Lungegårdsvann mot Haukeland. Lukkertiden var 15sekunnder, blender f8 og iso400. I etterbehandling valgte jeg å snu bildet slik at horisonten ble vertikal. Hensikten bak dette var å minske assosiasjoner til vannspeiling. Jeg brukte levels for å "svarte ut" det jeg hadde fått med av skyer og økte saturering en anelse. Jeg valgte også å croppe litt for å få horisonten rett da jeg mener det kler bildet bedre.

 

 

post-27536-1191535024_thumb.jpg

Endret av joostein
Lenke til kommentar

Litt sent ute med opplasting av bilde fra 6. oktober. Fortsatt litt abstrakt med vind og høst som tema. 15sekunder lukkertid, blender f8 (eller f11, litt usikker) og iso400. Hmmelen var ikke helt utbrent i raw-filen, men synes det passet bedre med en helt hvit bakgrunn så jeg "brant den ut" i etterbehandling. Ellers har jeg økt kontrast og fargemetning.

 

post-27536-1191940425_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...