Gå til innhold

Liten innføring i Pro Tools


Distressor

Anbefalte innlegg

Dette er ment som en kort innføring i de viktigste tingene man må kunne for å bruke Pro Tools. Shortcuts til de ulike funksjonene, finnes under "help"-menyen i Pro Tools. Dette er kun en innføring i det aller nødvendigste, og de fleste tingene jeg beskriver her kan gjøres mye fortere ved å bruke shortcuts. Pro Tools er ekstremt raskt å redigere i når man har shortcuts under fingrene.

 

Pro Tools er det rådende systemet i nær sagt alle store, profesjonelle studioer - det være seg musikk eller post-produksjon og kommer i tre varianter:

- Pro Tools HD (heretter kalt PTHD), som er de store proffe systemene med dedikerte DSP-kort til plugins og miks. Inngangspris - cirka 100.000 for interface og ett DSP-kort.

 

- Pro Tools LE (heretter kalt PTLE), en slanket variant av PTHD som kun bruker datamaskinens CPU, og som kjører på bestemte Digidesign lydinterfacer (i praksis Digi002/003 og de forskjellige Mbox'ene). Skal du ha Pro Tools LE, kjøper du et av Digidesigns interfacer, og da får du med programmet på kjøpet. Inngangspris - cirka 3.000 for en Mbox 2 Mini og PTLE

 

- Pro Tools M-Powered, i praksis PTLE (med noen flere begrensninger) som kan kjøre på M-Audio lydkort. Her kjøper du lydkort og programvare separat. Inngangspris - 800 for et billig M-Audio lydkort, cirka 3000 for ProTools M-Powered.

 

For vanlige dødelige, er det PTLE og M-Powered som gjelder.

 

Foruten plugin-vinduene som spretter opp når du klikker på en plugin, har du i all hovedsak kun to vinduer å forholde deg til i ProTools når du jobber - editvinduet og mixvinduet:

 

post-119110-1188645773_thumb.jpg

 

post-119110-1188645793_thumb.jpg

 

 

 

I praksis trenger du strengt tatt ikke å bruke mix-vinduet, da alle funksjoner og informasjon her også er tilgjengelig i editvinduet.

 

 

 

I editvinduet har du flere felt med informasjon:

 

post-119110-1188645810_thumb.jpg

 

 

1 - Redigeringsmodus - her velger du hvordan lydfilene i redigeringsvinduet skal oppføre seg når du redigerer.

 

I Shuffle-modus vil filene legge seg inntil hverandre, slik at du bare kan rokere om på rekkefølgen (nyttig når man jobber med arrangering etter at alt materialet er spilt inn, f.eks.)

I Slip-modus redigerer du helt fritt uten grid

I Spot-modus skriver du inn verdiene i et vindu som popper opp når du trykker på en region, eller drar den ut i editvinduet fra regionlista.

I Grid-modus redigerer du fritt innenfor den grid'en du selv bestemmer.

2 - Størrelsesinnstillinger horisontalt og vertikalt, individuelt for midi og audio. Forholdsvis selvforklarende. Disse påvirker bare utseendet til regioner i timeline.

 

3 - Redigeringsverktøyene, som begynner med zoom. Selvforklarende. Deretter følger trim-verktøyet, hvor du trimmer inn lydregioner. Neste her er selekteringsverktøyet hvor du kan selektere biter i timelinen. Neste er grabber, hvor du tar tak i og flytter regioner. Så kommer scrub, hvor du kan spille av regioner i timelinen ved å holde musen på de, klikke og dra. Dette skal etterligne et jog-hjul på en analog båndspiller. Neste og siste er da tegneverktøyet, som du bruker til å tegne automasjon og til å tegne rett på waveformen (for å ta bort klikk i lyden, for eksempel).

 

Trykker du på det lille avlange feltet under selekteringsverktøyet, blir markøren din en "smart-tool" som utifra hvor du holder markøren over en region, oppfører seg som grabber, innfader, utfader og crossfader.

 

4 - Posisjonsinformasjon og tellere

 

5 - Transport

 

6 - Liste over synlige spor. Her kan du klikke bort spor for å gjøre edit-vinduet mer oversiktlig, for eksempel hvis du vil konsentrere deg om å jobbe med trommesporene og ikke trenger å se de andre sporene. Spor som ikke er synlige, vil fortsatt spille og ta CPU som vanlig. Under denne igjen, har du en liste over redigeringsgrupper. Her kan du gruppere spor, slik at endringer du gjør i ett av dem, gjenspeiles hos de andre sporene i gruppen. Du kan skjule disse listene ved å trykke på dobbeltpilen nederst, og det samme for å vise den igjen.

 

7 - Sporinformasjon, som navn, record enable, solo, mute, inserts (plugins), sends og I/O.

 

8 - I midten har du timeline-vinduet. Her ligger alle lydfilene og automasjon, og det er her du redigerer. Ganske likt som i Cubase, Nuendo, Sonar og Logic. Redigering består hovedsak i å dele opp regioner, flytte de, lage inn- ut og crossfades, samt å skrive automasjon. Redigering går lynkjapt når man kan shortcuts for å klippe, lime og fade.

 

9 - Helt til høyre har du en liste over alle lydfiler og regioner (både audio og midi) som er lastet inn i prosjektet ditt. Denne listen kan du skjule på samme måte som med listen over synlige spor.

 

Når man starter et nytt prosjekt i ProTools, legger prosjektfila seg i en egen mappe, med undermapper for audio-filer og fader.Nye spor lager man ved å velge track -> new track, og så velge type spor. Viderekomne bruker shortcuts til dette.

 

En av sidene Pro Tools skiller seg fra eksempelvis Cubase, er hvordan det behandler sends og busser. Hvis jeg for eksempel vil legge samme romklang på de to komp-gitarsporene, kan jeg enten legge en reverbplugin rett på insert på de to sporene, eller jeg kan lage et AUX-spor, legge klangen på her, og så busse begge sporene til denne AUX'en (en AUX er et spor hvor man ikke kan spille inn lyd eller legge regioner, men man kan busse andre spor til den, legge plugins og automasjon på den som på et vanlig audio-spor). Vi skal nå gjøre sistnevnte - jeg går da inn i I/O-setup i menylinja, velger en ubrukt bus, navngir den for eksempel "gitarklang bus". Så går jeg på "sends"-feltet på begge gitarene, klikker her så jeg får en ny send og velger "gitarklang bus". Jeg får da opp en fader for hvor mye av gitaren jeg vil sende ut på denne bussen. Så går jeg på AUX-sporet jeg satte opp med en klang på insert, går til I/O-feltet og velger "gitarklang bus" som input. Nå bestemmer jeg mengden av klang på gitarene ved å justere send-faderne deres.

 

 

 

PTLE kan i utgangspunktet kun benytte RTAS-plugins, men det finnes wrappere som også gjør VST tilgjengelig. I tillegg vet Digidesign utmerket godt at de er markedsledere, og benytter seg greit av dette til å tjene penger. Et eksempel er at PTLE i utgangspunktet er begrenset til 32 mono- eller 16 stereospor, mens man kan utvide dette til 48 stereospor ved å kjøpe "Music Production Toolkit". Litt tullete, siden konkurrentene stort sett kan ha mange flere spor i sine programmer.

 

PTHD bruker RTAS og TDM-plugins, hvorav RTAS bruker CPU'en, mens TDM bruker DSP-kortene.

 

 

Om noen har noen konkrete spørsmål, så fyr løs.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

en flott start, men må si jeg liker designet til cubase mye mer, men det er jo også en vane sak,

det du nevner om AUX høres ut som en anner versjon av FX-track i Cubase.

 

ved første øyekast kan det se ut som en som driver med cubase kan slite litt i starten med og komme inn i dette, da det er forskjellige bruk av ord, på samme ting... men det hadde vært morro og lært seg litt mer av PT

Lenke til kommentar
en flott start, men må si jeg liker designet til cubase mye mer, men det er jo også en vane sak,

det du nevner om AUX høres ut som en anner versjon av FX-track i Cubase.

 

ved første øyekast kan det se ut som en som driver med cubase kan slite litt i starten med og komme inn i dette, da det er forskjellige bruk av ord, på samme ting... men det hadde vært morro og lært seg litt mer av PT

9406359[/snapback]

 

Personlig synes jeg designet til Cubase er horribelt rotete, så der er jeg uenig. Men som du sier, er dette en smaks-/vanesak. Jeg liker ting enkelt og oversiktlig.

 

For en tekniker som er vant til å jobbe i et vanlig analogstudio med mikser, effektrack og opptaksenhet, er Pro Tools veldig logisk bygd opp.

Lenke til kommentar
hvis man bruker MIDI mye er nok Cubase valget...

9415206[/snapback]

 

Jepp. Pro Tools er littegranne knotete å komponere MIDI i, så der er nok Cubase bedre. Du har ikke noe eget MIDI-vindu med piano-roll som spretter opp i Pro Tools når du redigerer midi, du gjør det rett i sporet på timelinen. Det kan bli litt knuslete, pluss at du må bytte til velocity view i PT for å redigere velocity. Det er endringer på vei i PT når det gjelder MIDI, men foreløpig er Cubase et bedre valg der.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tar for eks. opp en vanlig gitar, med èn mic. Da velger jeg jo å ta opp i et monospor sant? Jeg finner faktisk ikke ut hvordan jeg panorerer de forskjellige spora i ProTools. I Cubase er det jo en strek du flytter på.

 

EDIT: Sett at Inputen må stå på to innganger for at jeg kan få panorere, men det må da gå ann å panorere mange monospor også da? Syns det virker snålt...

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar

Pan i edit-vinduet:

 

 

pan1.jpg

 

pan2.jpg

 

Pan i mix-vinduet:

 

pan3.jpg

 

Sporet må ende opp i en stereoutgang for at du skal kunne panne. Busser du et monospor til en monoaux som er satt til bruke kun én utgang på interfacet, får du ikke pannet. Busser du monosporet til en monoaux med to utganger, må du bruke pankontrollen på auxen for å panne (logisk nok, siden det ikke ligger noe left/right-informasjon i lyden som går i auxen før det passer punktet hvor det forlater auxen). Går monosporet ditt utenom en aux og rett til analogutgangene på interfacet, må det gå til 2 utganger, dvs. at utgangene i I/O-delen på sporet skal stå til "analog 1/2", slik det gjør i eksempelbildene over.

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja du må ha utgangen (som du hører) være en stereo kanal, slik at den kan sende stereo lyd.

hvis f.eks du adder et spor, må du adde stereo ikke mono.

en monokanal kan ikke sende stereo, derfor ikke pannes...

ganske logisk egentlig

Lenke til kommentar
ja du må ha utgangen (som du hører) være en stereo kanal, slik at den kan sende stereo lyd.

hvis f.eks du adder et spor, må du adde stereo ikke mono.

en monokanal kan ikke sende stereo, derfor ikke pannes...

ganske logisk egentlig

9599369[/snapback]

 

Det er litt feil. Sporet du adder på tidslinje skal være i mono, såfremt du ikke bruker to mikrofoner eller en stereomic. Fant ut at inputen skal være mono, tracket skal være mono, mens outputen skal være i stereo, da tar den opp i mono og spiller av i stereo :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

var det ikke det jeg sa?, eller mente å si..

 

jeg snakket bare om utgangs kanalen som legges til som stereo.

 

på tidslinjen kan du adde mono.. og så sende det til en stereo bus, på utgangen..

 

ble bare litt kluss der.. men for og pirke du kan adde stereo spor og bruke den som mono, kilden er uansett mono så det har ikke så mye og si...

Lenke til kommentar
var det ikke det jeg sa?, eller mente å si..

 

jeg snakket bare om utgangs kanalen som legges til som stereo.

 

på tidslinjen kan du adde mono.. og så sende det til en stereo bus, på utgangen..

 

ble bare litt kluss der.. men for og pirke du kan adde stereo spor og bruke den som mono, kilden er uansett mono så det har ikke så mye og si...

9599981[/snapback]

 

Da er vi enige :) Trodde du sa at tracket måtte være stereo.

Lenke til kommentar
Når jeg prøver å imortere lydfiler står det bare at jeg ikke får lov siden quicktime ikke er installert, men jeg har det på PC-en fra før. Må jeg legge det inn fra et spesielt sted?

9611732[/snapback]

 

Ikke meg bekjent. Har aldri vært borti det problemet. Du kan jo kanskje prøve å reinstallere QT?

 

Hvilken versjon av PT kjører du, forresten?

Endret av Zabulon
Lenke til kommentar
Når jeg prøver å imortere lydfiler står det bare at jeg ikke får lov siden quicktime ikke er installert, men jeg har det på PC-en fra før. Må jeg legge det inn fra et spesielt sted?

9611732[/snapback]

 

Ikke meg bekjent. Har aldri vært borti det problemet. Du kan jo kanskje prøve å reinstallere QT?

 

Hvilken versjon av PT kjører du, forresten?

9613029[/snapback]

 

Jeg kjører 7.3, skal snart oppgradere til 7.3.1 når jeg gidder. Men fant ut at det bare gjaldt for den ene filen, kan være av noe ukjent format eller no. Funka ihvertfall med alt annet :thumbup:

 

EDIT: Mens jeg er her, uten at jeg trenger å spole gjennom guide-videoen. Hvordan exporterer jeg mixdowns? Valget er gråa ut når jeg prøver.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...