Gå til innhold

Superglass fra Nikon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nikons nye objektiver er for store lommer og sterke rygger, men noen av dem er likevel i likhet med D3 og D300 rimeligere enn forventet.

 

Les mer

9343436[/snapback]

 

Det var vel på tide at Nikon fikk ut en tilsvarende modell til Canons 24-70mm f/2.8L, samt Canons superteler med IS. Men er ikke helt enig i hvor aggressivt priset det er. 24-70mm f/2.8 L fra Canon ligger vel på rundt 10k i prisguiden. Er det realistisk å tro at Nikons variant vil droppe 5k ned fra veiledende pris?

 

Er det forresten noen som kjenner til nettsider som sammeligner Nikkor-objektiver med Canon-objektiver? Tenker spesielt på Canons L-serie, som på meg virker meget forlokkende. Faktisk virker denne objektiv-serien så overbevisende på meg, at Nikons system med D300 virker mindre appelerende. Men jeg vet ikke så mye om Nikkor-objektivene, så det kan være at de er like gode, om enn kanskje dyrere. Men en sammenligning ville jo vært lærerikt å lese.

Lenke til kommentar
Tenker spesielt på Canons L-serie, som på meg virker meget forlokkende. Faktisk virker denne objektiv-serien så overbevisende på meg, at Nikons system med D300 virker mindre appelerende.
Selv om Nikons objektiver ikke har "L" i betegnelsen, betyr ikke at de er dårligere :) Stort sett får man det man betaler for, uansett hvilken produsent man går for. Det er derfor nærliggende å tro at et Nikon objektiv til 15k er bedre enn et Canon objektiv til 10k.

 

For eksempel var det en her inne som klaget over at Nikon 50/1,8 var 2-300 kroner dyrere enn Canon 50/1,8. Men har man tatt i de to objektivene, så føler man lett hvorfor. Canons utgave kjennes ganske så plastic-fantastic ut, mens Nikons utgave gir et større inntrykk av kvalitet.

Lenke til kommentar

Som EF 50/1,8 bruker må jeg fort innrømme at prisforskjellen mellom den og Nikons 50mm er passe i forhold til forskjellen i kvalitet. Jeg har aldri hatt en 50mm med så dårlig mekanisk utføring som denne. Jeg kan da opplyse om at jeg har hatt fire forskellige fra Nikon tidligere.

Så lenge den optiske kvaliteten fra ca f/2,5 er bra, så ser jeg bort fra den harske bokeh'en og den latterlige byggkvaliteten. Det eneste som plager meg skikkelig er egentlig at Canon ikke har spandert en avstandsskala på dette objektivet, og at de har begått kardinalsynden å bytte ut metallfatningen fra MkI-versjonen med en plastfatning i MkII-versjonen.

 

Edit: En annen faktor som gjør at Nikons er mer verdt enn Canons er at Canon kun har 5 blenderlameller, og Nikon har 7.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Er det gitt noe mer informasjon om når 24-70 slippes, eller følger den d300/d3 slipp-dato?

 

Ingen vet sikkert, i alle fall ikke om når det kommer til Norge. Men rundt slippdatoen til husene ja, så i månedsskiftet november/desember ventes nok den første leveransen.

I følge Nikon Japan er 30. november datoen, men noe pluss/minus må man alltids regne med.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...