Gå til innhold

Ny LCD-skjerm for FPS-spilling


Norm74

Anbefalte innlegg

Heisann

Skal ha meg en ny LCD skjerm til FPS-spilling men jo mer jeg leser om emnet jo mer usikker blir jeg :) Sitter på en Dell 2005 20" ws (IPS panel mener jeg) og den er moden for utskifting.

 

Er det noen som kan dele erfaringer og/eller komme med tips på hva man skal gå for?

 

- Størrelse 19-22"

- Widescreen eller 4:3 uvesentlig

- Pris: opp til 5k

- Lavest mulig forsinkelse

 

Slik jeg forstår det kan man lett se seg blind på oppgitt responstid. Den totale forsinkelsen kan være langt mye mer da det er flere faktorer som spiller inn.

 

Denne tråden hos AnandTech gav nå i hvertfall meg noen (forhåpentligvis) gode kunnskaper på området:

http://forums.anandtech.com/messageview.as...6&enterthread=y

 

Er det slik at kanskje Nec's 20WMGX2 er et av de gode valgene om man skal gå for en 20" widescreen?

 

BenQ's FP93GX har også fått en god vurdering for spill. Kanskje det beste valget selv om jeg sitter med relativt kraftig hardware og tåler en høyere oppløsning på de fleste spill enn denne 19" har som anbefalt.

 

Hvorfor er Samsungs 22" så populære i forumet her forresten? :) Ut fra det jeg forstår har de fleste 22" skjermer en nokså høy forsinkelse på bildet (15-30 ms). Vil ikke dette få negative konsekvenser i online fps-spill (mutiplayer) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har lest den tråden har du sikkert fått med deg at 20WMGX2 får mye ros, så den er sikkert et trygt kjøp så lenge du ikke har noe imot "glossy" (reflekterende) overflate på skjermen. Selv hater jeg det, og syns du burde få prøvd det i en butikk hvis du ikke har vært borti det før. Mange bærbare har glossy skjermer nå til dags så det burde ikke være vanskelig å finne.

 

Samsung 226CW (som vel er regnet som en av de bedre 22"-skjermene) har blitt målt til å ha ganske høy "input lag" av digitalversus.com, 38 ms gjennomsnittlig. Tror ikke dette har all verden å si med mindre du tar poengsummen din veldig seriøst. Men spør du en "gamer" får du vel høre at det er forferdelig alvårlig :)

Lenke til kommentar

Samsung 226CW (som vel er regnet som en av de bedre 22"-skjermene) har blitt målt til å ha ganske høy "input lag" av digitalversus.com, 38 ms gjennomsnittlig. Tror ikke dette har all verden å si med mindre du tar poengsummen din veldig seriøst. Men spør du en "gamer" får du vel høre at det er forferdelig alvårlig :)

9325238[/snapback]

 

 

link?

Lenke til kommentar

Samsung 226CW (som vel er regnet som en av de bedre 22"-skjermene) har blitt målt til å ha ganske høy "input lag" av digitalversus.com, 38 ms gjennomsnittlig. Tror ikke dette har all verden å si med mindre du tar poengsummen din veldig seriøst. Men spør du en "gamer" får du vel høre at det er forferdelig alvårlig :)

9325238[/snapback]

 

 

link?

9326701[/snapback]

 

http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=...=95&p2=969&ph=1

 

Mange forskjellige tester man kan velge fra scroll-down menyen der.

Lenke til kommentar
Siden du har lest den tråden har du sikkert fått med deg at 20WMGX2 får mye ros, så den er sikkert et trygt kjøp så lenge du ikke har noe imot "glossy" (reflekterende) overflate på skjermen. Selv hater jeg det, og syns du burde få prøvd det i en butikk hvis du ikke har vært borti det før. Mange bærbare har glossy skjermer nå til dags så det burde ikke være vanskelig å finne.

 

Samsung 226CW (som vel er regnet som en av de bedre 22"-skjermene) har blitt målt til å ha ganske høy "input lag" av digitalversus.com, 38 ms gjennomsnittlig. Tror ikke dette har all verden å si med mindre du tar poengsummen din veldig seriøst. Men spør du en "gamer" får du vel høre at det er forferdelig alvårlig :)

9325238[/snapback]

 

Takk for tipset. Har seriøst vurdert Nec'en men er noe usikker omkring den 'glossy' overflaten.

Lenke til kommentar

Samsung 226CW (som vel er regnet som en av de bedre 22"-skjermene) har blitt målt til å ha ganske høy "input lag" av digitalversus.com, 38 ms gjennomsnittlig. Tror ikke dette har all verden å si med mindre du tar poengsummen din veldig seriøst. Men spør du en "gamer" får du vel høre at det er forferdelig alvårlig :)

9325238[/snapback]

 

 

link?

9326701[/snapback]

 

Takker for link og forklaring. Eg trudde TN-panel var for fps-gaming :hmm:

 

Samsungen har både betydeleg etterslep og fargane e ikkje som dei skal (colors after calibration) På den sista virker det som om at Samsungen nesten e en dritt skjerm :(

Endret av knutaas
Lenke til kommentar

knutaas: TN-skjermer har vel alltid vært (og det vel enda) nederst på kvalitetsstigen for LCD-skjermer. Samsung sine TN-baserte 22"-skjermer er noen av de beste 22", men det er kun fordi det ikke finnes noen *VA eller S-IPS baserte 22"-skjermer. Skjermene blir vel populære siden de er relativt billige og kan skilte med ganske god responstid (pga. "overdrive", men det fører til høyere input lag og artifacts i bildet).

 

Edit: LG L226WTQ-WF har blitt testet av xbitlabs, og den har visst nok veldig ille effekter pga. overdrive (såkalte RTC Artifacts). Xbitlabs liker samsung sine skjermer bedre. Det kan forresten være en ide å lese hele testen til xbitlabs hvis man tenker på å kjøpe en 22".

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Lurer på om det kan være noe feil med målingene til digitalversus på enten 226BW eller CW. Merkelig at de skal ha så forskjellig input lag syns jeg. Jeg mener det er en trend at skjermer med overdrive ofte har høyere input lag (kanskje pga. mer elektronikk i signalveien), så egentlig slår de lave målingene for 226BW meg som mest rart. Men jeg skal ikke si noe sikkert altså.

 

Litt merkelig at det ikke blir anbefalt noen 22" ja. Aner ikke hvorfor det er slik.

Lenke til kommentar
Hvis man presser budsjettet litt, har jo eizo sluppet en skjerm so ser veldig bra ut:

 

Eizo s2111w

 

http://www.eizo.no/eizo/smpage.fwx?smlangu...89&PRODUCT=1519

 

Personlig skifter jeg ikke skjerm så ofte, og legger da til noen kroner ekstra for å få noe som ser ut til å være bra.

9335791[/snapback]

 

 

16ms respons tid (8ma grå til grå), e vel ikkje akkurat en gaming skjerm :ermm:

Og den e godt over budsjettet mitt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

8 ms er vel ikke så galt, og i tester har den kommet helt greit ut til spilling, helt uten ghosting og lignende.

 

Se for eksempel disse testene:

 

http://it-wire.nu/capere.jsp?content=/pres...d=1646&hlh=&hl=

 

http://www.pcmag.com/article2/0,1895,2155120,00.asp

 

Prisen er relativ høy (noe høyere enn de billigste) men jeg tror det kan være verdt det.

 

En pris på 5500,- er ikke så ille hvis kvaliteten er bra.

 

 

https://prisguiden.no/fritekst_sok....&searchPg=S%F8k

Lenke til kommentar
Er ikkje 20" wide litt lite? Er det då betre å gå for 19" 5:4 (eller 4:3. kva no enn som er riktig) ?

9348561[/snapback]

 

Sitter på en 20 wide fra før av (dell 2005fpw). Ok størrelse det og bedre enn en 19" 5:4 skjerm for film/video. Man har dessuten vent seg til widescreen i løpet av de siste 2 årene og det er tøft å gå tilbake :)

 

Hadde luktet på 22" wide men kvaliteten er ut fra det jeg forstår heller dårlig på disse (bildekvalitet opp mot forsinkelse) som postene i denne tråden hentyder. En større skjerm (24"+) som igjen krever høyere oppløsning vil igjen kreve noe kraftigere hardware om man skal ha max på det meste i spill (Har en core duo2 e6850 / evga gf8800 gtx ko og overklokker ikke (stillegående system er tingen :)).

 

Vanskelig å finne seg en dugelig skjerm ser det ut til. Virker som om man får det man betaler for og det koster å være kar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...