Gå til innhold

Får ikke 5.1 lyd


Anbefalte innlegg

Er ikke her ofte så beklager om dette er et ofte spurt spørsmål.

 

Det jeg har er:

 

Creative Sound Blaster X-Fi Platinum

Logitech Z-5500 5.1

ar9on coax kabler (kjøpt på Hi-Fi klubben)

 

Alt av innstillinger og slikt, både i kontroll panelet og i X-Fi konsollen, er stillt til 5.1 surround lyd.

 

Problemet er at jeg ikke får 5.1 lyd i filmer og spill. Og når jeg tester kanalene så spilles bakhøytalerne på front høytalerne. Left rear høres i left front f.eks. Når jeg spiller musikk så kommer det lyd fra alle høytalerne. Er det noe galt med innstillingene mine eller skal det være slik?

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke 5.1 surround fra digital utgang med Creative lydkort i spill.

 

Det blir stereo, så må Logitechen lage fake surround av det igjen.

 

Men du burte få fra film, hvis det er DVD plate du spiller, hvis det er nedlastet så er det samme problem som med spill.

 

Dette har en billig løsning, og en dyr. Den dyre er å kjøpe ett azurtech lydkort som enkoder surround i realtime, eller bruke analoge kabler.

 

Her selv samme logitech system, og X-FI extreme music, og har prøvd med både digital og analog, og analogt er mye bedre enn digitalt.

 

Den enkle grunn, foruten at man får surround, er at Creative har bedre Digital-til-Analog konvertere enn Logitech systemet. Så selv om digitalt høres best ut på papiret, så er det ikke alltid slik i virkeligheten. Alt blir analogt ett sted uansett, det er bare å velge rett sted å omgjøre signalet, hos det er det i selve lydkortet.

 

 

Edit:

 

Ett annet tips, er hvis du kjører stereo, så kan Logitechen velge mellom å dekode signalet til surround i enten Pro Logic II Movie eller Music. Movie henter stemmer osv til senter kanal, mens music fordeler stemmene på alle frontene, noe som jeg personlig syntes låter best hvis man ikke skal kjøre ren stereo.

 

 

Husk også å sett i lyddriveren i windows at du har 5.1 system (kontrolpanel, og lyd og lydrivere)

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Det at jeg ikke får 5.1 i film er muligens litt løgn i og med at jeg egentlig ikke har prøvd det ut men jeg bare gikk ut ifra at jeg ikke fikk det til der heller. :)

 

Heldigvis har jeg analoge kabler også så det er bare et tastetrykk på fjernkontrollen til logitech. Men jeg er litt skuffa at jeg ikke kan få i pose og sekk. :cry:

Lenke til kommentar

Hvis filmen du skal se er en normal DVD plate, eller en direkte rip av denne (full størrelse) så vil du få ekte 5.1 lyd via digital.

 

Skal du ha ekte surround fra digital kontakt uansett så er DETTE beste løsningen i dag.

 

Men som jeg evnte før, jeg fikk bedre lyd fra den analoge fra Creative enn digitale.

 

Prøv å lytt litt på musikk eller film som du kjenner godt, så vil du kunne høre at lydbildet er større med analogt. Og det er klarere og bedre. Det er i hvertfall min opplevelse av det.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du ikke får 5.1-lyd i spill er at spillene ikke enkoder lyden til flerkanalslyd (f.eks DTS eller Dolby Digital) i sanntid. Om du vil ha digital surround fra spill må du enten ha et program slik at CPUen din kan gjøre denne enkodingen, eller du kan kjøpe et lydkort med integrert DTS/DD-enkoder.

 

I motsetning til spill hvor lyden 'renders' der og da (sanntid) er lydsporet på filmer forhåndsenkodet av filmselskapet, slik at DVD-programmet ditt kun må videreformidle denne ferdig enkodede lyd-dataen, noe som kalles AC3-passthrough. Men mange misforstår betydningen av digitale utganger, og tror dette er synonymt med digital surround - noe det ikke er! Man har altså bare mulighet for surround, og dette avhengiger av materialet du spiller av og hvorvidt du har muligheter til å enkode DTS/DD i sanntid.

 

Lydkort som har integrerte prosessorer laget for sanntidsenkoding er bl.a Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect og Club3Ds Theatron serie, og Auzentech har et nytt lydkort kalt Prelude på vei. :)

Lenke til kommentar
Men du burte få fra film, hvis det er DVD plate du spiller, hvis det er nedlastet så er det samme problem som med spill.

9160206[/snapback]

Du hadde jo lite peiling da... De fleste filmer som kommer som dvdrip i dag, så sant de har 5.1 lyd, har 5.1 lyd på rippet også... (Kun AC3, aldri DTS)

 

Er lyden bare AC3 2CH, så er det normalt at den er konvertert til 2CH MP3...

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar
Men du burte få fra film, hvis det er DVD plate du spiller, hvis det er nedlastet så er det samme problem som med spill.

9160206[/snapback]

Hvis filmen du skal se er en normal DVD plate, eller en direkte rip av denne (full størrelse) så vil du få ekte 5.1 lyd via digital.

9174096[/snapback]

På DVD-platene er Dolby Digital surround-lyden lagret som ei .AC3-lydfil. Dersom de som har rippet DVD-filmen har kopiert over denne AC3-lydfila vil man få nøyaktig samme lyd som på en ekte, original DVD-film. Dette gjelder alle nedlastede DVD-ripper som ikke er .ISO-filer o.l., men slik som f.eks 2-CDers XviD-rip med AC3-lyd.

 

Så man vil få samme surroundlyd med nedlastede filmer så lenge rippen inneholder AC3-fila fra den originale DVD-plata. Man kan velge selv om man vil bruke AC3 pass-though dersom man har en forsterker som kan dekode Dolby Digital, eller dekode dette via programvare på PCen om man bare har f.eks 2.1-system eller bruker analog tilkobling mot forsterkeren.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Hei! jeg har et lignende problem!

 

har Creative SB X-Fi Xtreme Audio! med Creative SB X-Fi Digital I/O Modul

Logitech 5500

og coxial kabel!

 

Men jeg får ikke lyd i det hele tatt, har prøvd med optisk også! Er det noe jeg har glemt og aktivert eller noe i den dur?

 

takk for alle svar :)

Endret av rhoydal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...