Gå til innhold

Hvordan teste Tamron SP AF 17-50mm F2.8 er skarp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan jeg best teste at min Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di ll LD Aspherical (IF) for Canon på Canon 400D er så skarp som den bør være. Jeg har stativ. Er det noen bra måter å gjøre dette på ?

8916417[/snapback]

Prøv å fotografer et ruteark for eksempel, med forskjellige blendere.

Bruk selvfølgelig stativ ;)

Lenke til kommentar

RAW-formatet er jo ubehandlet, og sannsynligvis ikke så skarpt. Jeg ville tatt bilder av et eller annet objekt, eller flere oppstilt i et noenlunde samme fokusplan, med mange detaljer, og som fyller mye av bilderammen, slik at du kan sjekke skarpheten også i hjørnene. Det er ingen dum idé å sjekke skarpheten på forskjellige brennvidder. Noen fotoguruer kommer nok med bedre svar om ikke lenge.

Lenke til kommentar

Skarpt er det uansett(omtrent), det som er faren er at autofokusen ikke treffer skikkelig. Dette løser du med å fokusere på en bestemt plass på et ark feks, med en ca 45 graders vinkel. Så sjekker du om autofokusen treffer akkurat det du sikter!

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

...men skarphet er vel et relativt begrep. man bør vel ha et annet objektiv eller en form for referanse å sammenlikne med ? Selv pleier jeg ofte å ta bilde av f.eks veiskilt og bilskilt på litt avstand og forstørre opp. Da er jeg imidlertid avhengig av noe å sammenlike med for når man zoomer inn blir det før eller siden uskarpt....

Lenke til kommentar

Bruk forskjellige blenderverdier, for skarpheten varierer med forskjellig blenderåpning. Bruk et utstnitt på 100 % som refereanseverdi. Og ja, det er vanskelig å fastslå noe som helst uten noe å sammenlikne med. Har du ikke flere objektiver å sammenlikne med, kan du likevel ta en egen vurdering på "skarpheten". Detaljer skal være tydelige, og en liten, kontrastfull tekst skal være fint mulig å lese, selv når du zoomer inn på bildet 100 %. Trenger du eksempelbilder?

 

Fokuseringstesten Litejk nevner, er noe annet.

Lenke til kommentar

Dette bildet er 1:1 som er klippet for få lastet det opp. Dette bilde er for å vise hvor skarpt det kan være. Det eneste er at jeg har til nå tatt flere hundre bilder og dette ene bildet tatt med automode, håndholdt, innendørs, med blits er faktisk det eneste bilde som jeg har fått skarpt. Kommer med mer testbilder på stativ senere. f/4.0 1/60sec ISO400

post-32216-1182879942_thumb.jpg

Endret av Neotetra
Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at det ble lukker på 1/60 og ISO 400 på bildet med blitz i Automodus?

 

Synes det var litt rart..., så testa med mitt 400D og det ga samme valg av innstillinger med f/2,8...

 

Kanskje du bør prøve å bruke Av og stille inn blender til 2,8 for å se hvilke valg kameraet da tar? Jeg gjorde det nå og da ble det lukker 1/200 og ISO 100. Mye lettere å få skarpe bilder med lukker på 1/200s.

Lenke til kommentar

Her er et eksempel bilde - noen heller jeg fant på jobben. Ignorer komposisjonen, da jeg kun var ute etter å teste skarphet...

 

Først et utsnitt (100%):

 

 

 

Så hele bildet, skalert ned:

 

 

 

Noen raske data: ISO 200, 1/320s f9.0, 31mm

 

Tom

 

Edit: La inn mindre versjoner av bildene

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Takk for bildene.

Har du skarpet opp bildet via software ?

Det at du får så skarpe bilder helt ned i f2.8 og 1/50 får meg til å lure på om det er noe galt med utstyret. Det eneste er at du har høy ISO 400 min står fast på ISO 100. Jeg får skarpe bilder i feks Av modus men da utendørs med f8 og mye høyere lukkertid som 1/125 eller raskere. Testet i dag på min datter. Må vel prøve mer stativ seinere når jeg får

tid til det.

Endret av Neotetra
Lenke til kommentar
Takk for bildene.

Har du skarpet opp bildet via software ?

Det at du får så skarpe bilder helt ned i f2.8 og 1/50 får meg til å lure på om det er noe galt med utstyret. Det eneste er at du har høy ISO 400 min står fast på ISO 100. Jeg får skarpe bilder i feks Av modus men da utendørs med f8 og mye høyere lukkertid som 1/125 eller raskere. Testet i dag på min datter. Må vel prøve mer stativ seinere når jeg får 

tid til det.

8957223[/snapback]

 

Fast ISO 100 - hvorfor det ? Du skal få skarpe bilder bare lukkerhastigheten er kort nok så jeg ser ikke helt poenget med stativ. På kvelden og innendørs må du jo gjerne opp i 400 ISO eller mer uten at det skal gi det store problemer med skarphet selv om du kan få mer støy.

 

Ellers fant jeg en ny tråd hos "proffene". Kanskje det dukker opp noe interessant der: http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadH...d=285890&kat=80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...