Gå til innhold

Testing Crucial Ballistix PC6400CL4


Nassuz

Anbefalte innlegg

Så, da skal jeg prøve å få til en liten minitest av disse Crucialbrikkene.

 

Etter mye styr med testing og lottohandling av Valueram i håp om å få tak på billig D9GMH så er jeg gått lei. Disse brikkene har gode D9GMH chip.

 

Jeg bestillte meg et sett med overstående ram for å se om de er/var like gode som mine Crucial 10th Anniversary PC5300. Det er samme type heatspredere som Anni brikkene, men en litt annen form, og sort pcb. Kvalitetsfølelsen er som på det meste av Crucial høy mener jeg.

 

CrucialBallistixPC6400CL4.jpg

 

Alle vet vel nå at Crucial er eid av Micron som igjen leverer Micronchip til alle Crucialbrikker, gjelder iallefall DDR2. Og Micron chip/icèr trenger vel ingen lengre presantasjon nå, de er simpelthen de beste chip du kan få hva gjelder overklokking i dag....punktum.

 

Populære chip fra micron er D9GMH- fåes i flere varianter og kvaliteter

D9GKX- Highend chip som som regel kun er og finne i de beste Minnebrikkene, bla CellShock PC8000CL4 :dribble: ol.....

Det finnes også varianter av D9DQX av ymse slag.

 

Micronchip kjennetegnes som regel ved en høyere standardspenning enn normalt, de er vel den chippen som skalerer absolutt best med volt av alle chip pr. i dag. Noe som igjen betyr at ved DDR2 standardspenning som er 1.8-1.9v så vil ikke micronchip skille seg ut noe særlig i forhold til andre fabrikanter. Men, gi de litt volt og da er det Micron viser styrke.

 

Denne testen blir todelt, jeg tester litt nå, har litt dårlig tid om dagen, og håper dere også vil være med og dele deres erfaringer her. Post deres resultater av disse brikkene her også.

 

Av diverse tester jeg leste før jeg kjøpte så var det ikke så oppløftende, mange klarte ikke 1000mhz 4-4-4-12 ved 2.3v, som på en måte har blitt en slags standard for meg, jeg ser gjerne at de klarer minimumskravet, ellers er det fort ut døra :)

 

Men tester på internett og virkligheten er gjerne to vidt forskjellige ting, tenk på det når dere leser og det gjelder mine tester også. Hw`n som jeg tester vil ikke yte likt hos dere og motsatt. Variablene er der.

 

Men første test var oppløftene, 1000mhz [email protected] var ikke noe problem. Testet Superpi1M-32M.

 

th_1000mhzpi1M.jpg

 

 

Maxklokk på minnet får jeg ikke gjort da jeg for øyeblikket kun har et Abit AB9 Pro og QuadGT kort her, QuadGT kortet er fullmodda og jeg får ikke testet det før jeg hiver på minimum en heftig vannkjøling på cpu og nb, det er moddet for tørris og det som værre er. Så vi venter med maxklokk litt,skal få lånt et P5B kort til det.

 

Neste test blir litt sandra og latency i forhold til 10th Annibrikkene, skulle ikke forundre meg om det blir ganske likt, karnsje et ørlite overtak til 10th Anni, testen er ikke klar ennå.

 

HER er også noen linker til div tester av Ballistix

 

HER er Crucial Ballistix PC6400CL4 i prisguiden

 

Bruker denne post til å editere etterhvert, post også deres erfaringer og kommentarer.

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for test, har selv planer om å kjøpe dette minnet. Men PC8000 versjonen, det er ikke noe annet chipset i den?

 

Så jeg selger nå de "gamle" TWIN2X brikkene mine på QXL i dette øyeblikk siden de ikke var så gode å clocke med (PC5400).

Lenke til kommentar

Fin test Nassuz.

Har selv 4gb av disse.

 

Kjører greit 1000mzh [email protected]

1200mzh [email protected]

På 2gb test.

 

680i trenger mindere volt for og kjøre høy mzh.

680i liker ikke høy volt,blir ustabil.

2,4v kan ødlegge brikkene fort noe mange dominator eiere(rate 2.4v)

har erfart med 680i.

 

4gb var også var veldig bra,hadde regnet med og gå

ned på mzh med 4gb.

 

Men neida fikk det memtest stablit på 1200mzh [email protected]

Har ikke sett mange som har kjørt 1200mzh på 4gb 680i.

 

Skal teste litt mere senere kjører nå på 1066mz [email protected]

Det er dønn stabilt(4gb)

 

Har lyst og prøve og se om de kan nærme seg 1300mzh.

Tror nok dem kan komme nærme,over hadde vel vært

for mye av det gode.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Fin test Nassuz.

Har selv 4gb av disse.

 

Kjører greit 1000mzh [email protected]

1200mzh [email protected]

På 2gb test.

 

680i trenger mindere volt for og kjøre høy mzh.

680i liker ikke høy volt,blir ustabil.

2,4v kan ødlegge brikkene fort noe mange dominator eiere(rate 2.4v)

har erfart med 680i.

 

4gb var også var veldig bra,hadde regnet med og gå

ned på mzh med 4gb.

 

Men neida fikk det memtest stablit på 1200mzh [email protected]

Har ikke sett mange som har kjørt 1200mzh på 4gb 680i.

 

Skal teste litt mere senere kjører nå på 1066mz [email protected]

Det er dønn stabilt(4gb)

 

Har lyst  og prøve og se om de kan nærme seg 1300mzh.

Tror nok dem kan komme nærme,over hadde vel vært

for mye av det gode.

8533428[/snapback]

 

Hadde ikke blitt sjokkert om du klarte 1300 Mhz nei, men du må nok litt opp i volt vel da, selv på CL5. Dvs. ikke noe til 24/7 bruk ;) Likte å se 1200 Mhz 5-5-5-15 på 2.2 volt :D

Lenke til kommentar

God test Nassuz :thumbup:

 

Hvor langt kommer du på 2.1V med disse brikkene?

Jeg vurderer å kjøpe disse selv, men siden mitt Asus P5B kort kun kan fore minnet med 2.1 V så blir det vel litt lite juice til DDR2 1000+++?

Endret av mattjin
Lenke til kommentar
God test Nassuz :thumbup:

 

Hvor langt kommer du på 2.1V med disse brikkene?

Jeg vurderer å kjøpe disse selv, men siden mitt Asus P5B kort kun kan fore minnet med 2.1 V så blir det vel litt lite juice til DDR2 1000+++?

8537343[/snapback]

 

 

2.1v @ 1000mhz 5-5-5-15... :)

 

th_2-1.jpg

th_2.jpg

 

 

Kan dra igang en orthos der og etterhvert, men det virker fjellstøtt på 5-5-5-15 og 2.1v testa litt Fear Combat også på den klokken...no problem

 

Skulle hatt en validering med her også, men jeg må visst laste ned cpuz 1.40 først :whistle:

 

Her er`n

 

th_valid1000mhz2.jpg

 

EDIT: Flere testønsker tas imot, kan prøve litt forskjellig hvis det er noe dere lurer på

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Riktig det, husk bare på at både Abit AB9 Pro og QuadGT begge kjører 1066 strap hele veien over 400fsb, så når jeg skal teste over der så får minnet virkelig vist hva det går for, det er ikke som på et ex P5B kort som legger til 1333 strap over 400fsb, det hjelper minnet og avlaster både hk/ram, som igjen betyr at maxklokk vil være høyere på et P5B kort i forhold til Abit AB9 serie.

 

Har ikke vannkjølinga rigga opp nå så jeg får vente litt til den er klar, mulig en gang i helga. Må ha den når jeg forer på med masse vmch :)

 

REDIGER:

 

Jeg ser det er stor forskjell på de forskjellige benchmarkprogrammene også, her er et latency shot fra Everest Ultimate 2006 @ 1000mhz @ 2.1v

 

th_lateverest.jpg

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
Jeg antar at 5300CL3-brikkene er de samme?

8538458[/snapback]

 

Ja, det skal være eksakt samme gode D9GMH som sitter på de, jeg skulle få et par til test, men tror det kokte bort i kålen :whistle:

 

Jeg har prøvd de, men ikke testet de ordentlig.

 

Når det er sakt, disse PC6400 liker ikke CL3 så godt som mine 10th Anniversary brikker, mulig på et 680i chipsett eller 975x det hadde vært annerledes.

 

Har nok litt å gjøre med at 10th Anni brikkene er D9GMH av en litt bedre kvalitet.

De som har de igjen, hold godt på de, de er knallgode og jeg ser bruktprisen på de er helt syk ennå. Beste brikkene jeg har testa av D9GMH....punktum....

 

 

EDIT:

Bare se her, jeg gliser godt hver gang jeg ser dette bildet :)

 

th_memtest1302mhz.jpg

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar
10th Anniversary.. :love:  Får man ikke kjøpt dem lenger?:O

 

 

Nei, 10th Anniversarybrikkene er ikke å få kjøpt over disk lengre, de var som navnet sier Crucial sine 10 års jubileumsbrikker 1996-2006 og ble vel kun lagd i en begrenset utgave/anntall desverre.

 

HER er en link til Crucial 10th Anni testen jeg gjorde for et par måneder siden. Les og glis :!:

Lenke til kommentar
10th Anniversary.. :love:  Får man ikke kjøpt dem lenger?:O

 

 

Nei, 10th Anniversarybrikkene er ikke å få kjøpt over disk lengre, de var som navnet sier Crucial sine 10 års jubileumsbrikker 1996-2006 og ble vel kun lagd i en begrenset utgave/anntall desverre.

 

HER er en link til Crucial 10th Anni testen jeg gjorde for et par måneder siden. Les og glis :!:

8539446[/snapback]

 

Komplett hadde i hvertfall en 1Gb brikke på lager. Vet ikke om noen andre, men de er nok mulig å få tak i.

Lenke til kommentar

De 10th Annibrikkene som finnes i butikkene i dag er "rester" og returer, det er noen måneder siden de sluttet og produsere de.

 

Er kun enkelte eksemplarer av ex 1gb, ikke komplette sett. Let opp et par til meg hvis du tror de er og få kjøpt, jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...