Gå til innhold

Nikon 18-70 versus 18-135


Anbefalte innlegg

Kjøpte nettop et Nikon D80 kit med 18-135 objektiv. Var egentlig klar for 18-70 men etter en missforståelse mellom selgeren og meg trodde jeg det var mellomlegg for å få dette objektivet, og valgte derfor 18-135. Etterpå fikk jeg vite at prisen var det samme uansett objektiv. Jeg får bytte om jeg vil, og Japan Foto sier at objektivene er helt like fra 18-70, mens andre sier noe annet?

Skal bruke utstyret en del til litt action fotografering på laksefiske, og supplerer gjerne med et objektiv til dersom dette er mere hensiktsmessig enn et kompromissobjektiv (18-135)?

Jeg er på nivå 0+ på denne typen kamera og er takknemlig råd og vink.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18-70 har færre optiske feil enn 18-135, også i området 18-70. Skarphetsmessig er det omtrent det samme. Også lysstyrken hvis man kun tar dette området i betraktning.

 

18-70 er bedre bygget, og der 18-135 har plastfatning, har 18-70 metallfatning.

 

Synes også 18-70 er bedre å fokusere manuelt med.

 

Personlig ville jeg valgt 18-70, men ønsker du et objektiv med mye zoom, er heller ikke 18-135 et dårlig valg.

Lenke til kommentar
18-70 har færre optiske feil enn 18-135, også i området 18-70. Skarphetsmessig er det omtrent det samme. Også lysstyrken hvis man kun tar dette området i betraktning.

 

18-70 er bedre bygget, og der 18-135 har plastfatning, har 18-70 metallfatning.

 

Synes også 18-70 er bedre å fokusere manuelt med.

 

Personlig ville jeg valgt 18-70, men ønsker du et objektiv med mye zoom, er heller ikke 18-135 et dårlig valg.

8508337[/snapback]

 

Takk for svar. Kommer nok til å bytte. Da supplerer heller med et ekstra objektiv. Noen som har råd og vink. Kan strekke det til maks 6 - 7 000,- kr.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt en Nikon 80-200mm f2.8D uten tvil. Her er et godt tilbud i Norge til 6000: http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=98...593&pos=3&tot=3

 

Den går vanligvis for 6000 på foto.no-markedet også. På eBay får du den for to tusen kroner mindre også brukt. Sitter selv og venter på den riktige budrunden

 

Anbefaler deg forresten å lese mer om dette objektivet på nettet. Det veier tross alt litt over et kilo, og det er ikke sikkert det er det rette for deg. Det er uansett utvilsomt det beste du får for den prisen

Lenke til kommentar
Kjøpte nettop et Nikon D80 kit med 18-135 objektiv. Var egentlig klar for 18-70 men etter en missforståelse mellom selgeren og meg trodde jeg det var mellomlegg for å få dette objektivet, og valgte derfor 18-135. Etterpå fikk jeg vite at prisen var det samme uansett objektiv. Jeg får bytte om jeg vil, og Japan Foto sier at objektivene er helt like fra 18-70, mens andre sier noe annet?

Skal bruke utstyret en del til litt action fotografering på laksefiske, og supplerer gjerne med et objektiv til dersom dette er mere hensiktsmessig enn et kompromissobjektiv (18-135)?

Jeg er på nivå 0+ på denne typen kamera og er takknemlig råd og vink.

8507253[/snapback]

Jeg hadde samme dillemma når jeg skulle kjøp dette kameraet. Konkluderte til slutt med at jeg trengte en linse som dekket hele området, slik at bytting ikke var nødvendig så ofte. På tur hadde jeg da hatt bruk for to linser, og dette ser jeg på som stress.

 

Uansett, linsen er og følels god, og den tar gode bilder. Så, tenk over hvor du vil bruke kameraet. Er det aktuelt å drasse med seg en linse i tillegg til et stort kamera? Vil du i bruk ha tid/lyst til å bytte objektiv?

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme dillemma når jeg skulle kjøp dette kameraet. Konkluderte til slutt med at jeg trengte en linse som dekket hele området, slik at bytting ikke var nødvendig så ofte. På tur hadde jeg da hatt bruk for to linser, og dette ser jeg på som stress.

 

Uansett, linsen er og følels god, og den tar gode bilder. Så, tenk over hvor du vil bruke kameraet. Er det aktuelt å drasse med seg en linse i tillegg til et stort kamera? Vil du i bruk ha tid/lyst til å bytte objektiv?

8518394[/snapback]

 

Ja takk, begge deler....!! Ønsker et objektiv som dekker det grøvste av mitt behov famile/fritid/jakt/fiske, og da spesiellt på fisketurer der actionbilder både på nært og fjent hold er aktuelle. Fluesnører i luften, vannsprut fra fluesnører, landing av fisk osv. Samtidig er jeg kresen på kvalitet (selv om jeg er på nivå 0+), og ønsker ikke å inngå for store kompromisser angående billedkvalitet. Hadde vært fint om blinkskuddene hadde ditto kvalitet. Da legger jeg heller i noen lapper ekstra og får den beste løsningen, dersom den finnes da....

Forstår veldig godt at det blir kompromiss uansett, men er litt usikker på om jeg i praksis kommer til å se og merke forskjellen uansett da jeg ikke har særlig erfaring ennå men bare et (svært) kritisk øye?

Tar gjerne med et ekstra objektiv, men bare dersom jeg må...?

Lenke til kommentar
Ja takk, begge deler....!! Ønsker et objektiv som dekker det grøvste av mitt behov famile/fritid/jakt/fiske, og da spesiellt på fisketurer der actionbilder både på nært og fjent hold er aktuelle.  Fluesnører i luften, vannsprut fra fluesnører, landing av fisk osv.  Samtidig er jeg kresen på kvalitet (selv om jeg er på nivå 0+), og ønsker ikke å inngå for store kompromisser angående billedkvalitet. Hadde vært fint om blinkskuddene hadde ditto kvalitet. Da legger jeg heller i noen lapper ekstra og får den beste løsningen, dersom den finnes da....

Forstår veldig godt at det blir kompromiss uansett, men er litt usikker på om jeg  i praksis kommer til å se og merke forskjellen uansett da jeg ikke har særlig erfaring ennå men bare et (svært) kritisk øye?

Tar gjerne med et ekstra objektiv, men bare dersom jeg må...?

8523149[/snapback]

Det geniale objektivet for deg og andre i samme situasjon, må jo være Nikon 18-200 VR... hvis du er villig til å legge i noen ekstra lapper som du sier. Men om du er fornøyd med 18-135, så er det forsåvidt ingen grunn til å bytte.

Lenke til kommentar
Det geniale objektivet for deg og andre i samme situasjon, må jo være Nikon 18-200 VR... hvis du er villig til å legge i noen ekstra lapper som du sier. Men om du er fornøyd med 18-135, så er det forsåvidt ingen grunn til å bytte.

Enig, så kan han heller skaffe seg et lyssterkt fastobjektiv eller en god blitz til innendørsbruk, dersom han ikke blir fornøyd med 18-200 til det...

 

Det skal selvfølgelig sies at kompromissene absolutt er tilstede med 18-200, men de er ganske godt kontrollert. Ganske kraftig fortegning er vel kanskje det mest iøynefallende, men mye kan vel gjøres med DxO eller tilsvarende programvare.

Lenke til kommentar
Det geniale objektivet for deg og andre i samme situasjon, må jo være Nikon 18-200 VR... hvis du er villig til å legge i noen ekstra lapper som du sier. Men om du er fornøyd med 18-135, så er det forsåvidt ingen grunn til å bytte.

Enig, så kan han heller skaffe seg et lyssterkt fastobjektiv eller en god blitz til innendørsbruk, dersom han ikke blir fornøyd med 18-200 til det...

 

Det skal selvfølgelig sies at kompromissene absolutt er tilstede med 18-200, men de er ganske godt kontrollert. Ganske kraftig fortegning er vel kanskje det mest iøynefallende, men mye kan vel gjøres med DxO eller tilsvarende programvare.

8525929[/snapback]

 

Dersom jeg forstår dette riktig, betyr det da at 18-200 er minst like bra som 18-70 innenfor samme intervallet? I så tilfelle kunne jeg supplere med et 17-50 objektiv f.eks.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...