Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BIOS-flash hjelp til "Asus A8N32 SLI-Deluxe"


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har fulgt med på forumet her en stund nå, men siden jeg ikke har så stor greie på software-relaterte ting, så har jeg ikke deltatt så mye i debatter.

 

Nå har jeg derimot stort behov for hjelp. Jeg må flashe BIOS for å få maskinen til å fungere etter angrep av datavirus. Det begynte med mye av det samme som er skrevet om i disse trådene:

 

Lignende problem

 

Enda en som opplever det samme

 

Det begynte med at spill krasjet da jeg kom inn i menyene. Da fikk jeg "black-screen" og stod enten å hakket, eller re-bootet. Det var også STOR CPU-aktivitet ved oppstart, varte mye lenger enn vanlig.

 

Foreløpig antakelse: "Windows-update" som ikke er kompatibel med alt av komponenter fra diverse produsenter.

 

Noen dager etter, så begynte maskinen å henge seg opp ved oppstart, og kunne ikke gå videre med applikasjoner, eller musepeker låste seg på skjermen. Så stoppet det opp i loading, og krasjet oftere.

 

Før de siste tegnene viste seg, så kjørte jeg "NortonAntivirus-søk," (NortonAntiVirus2007, med lisens og oppdatert). Den fant ingenting. Etter at det kom flere problemer, så installerte jeg et annet renommert AntiVirus-program, og det fant noen virus. Da jeg skulle fjerne de, måtte jeg betale for programmet, og det var ikke mulig der og da. Så jeg lastet ned "SpyBot," som fant flere virus, og som forklarte litt om virusene. Endel "tracking-cookies," og FLERE virus som gikk på mer uønskede egenskaper, deriblant hadde ett disablet Norton.

 

Jeg surfer lite på nett, henger stort sett på "Battlefield.no" og "Hardware.no," laster ikke ned noe, og tar ikke imot spam. Så, hvordan jeg kan ha fått dette skjønner jeg ikke. Bruker maskinen til gaming-only, har ikke vært på IRC engang (som hadde blitt infisert av virusene, to stykker satt til noe på IRC-porter).

 

Fikk problemer med å formatere etterhvert, fordi noen av filene til viruset er lagt i "Windows-katalogen," under en slags "video-fil" som brukes når Windows loader (Tror det er denne som disablet Norton).

 

Nå trenger jeg virkelig gode råd, og sikre linker, til gode "boot-diskèr." For å "force formatering."

 

Så, siden det ser ut som det ligger i BIOS også, pga mye problemer med å la "Windows Installation-CD" formatere, må jeg flashe BIOS.

 

Jeg har ikke gjort dette før, og trenger hjelp om det. Det er mulig å gjøre via Hovedkortet, men vil ikke prøve dette nå (har prøvd, men fikk ikke til :/ ). Så, jeg trenger hjelp om anbefaling om siste og mest driftssikere BIOS-versjon.

 

Har lest mye her, men denne tråden er desverre vel mye informasjon i, til å finne det jeg leter etter : ASUS A8N32 SLI-Deluxe - tråden

 

Noen anbefalinger om hvilken versjon jeg bør velge, link?

Og, hvilken "BIOS Flash-Utility" fungerer med denne?

Hvordan får jeg til å kjøre denne flashen, hvordan legge rikitige filer i korrekt rekkefølge, og kan jeg kjøre flashen på CD?

 

Lurer også på hvilke programmer jeg kan kjøre for å teste hardware-komponenter. SiSoft-Sandra og lignende, helst freeware. For å kontrollere at det ikke er maskindeler som er ødelagt.

 

Tips om dette tas imot med takk. For jeg må ha en PC som fungerer :hrm:

 

Maskinvare, kjøres på "WindowsXP HE" m/lisens:

 

ASUS A8N32 SLI-Deluxe

AMD Athlon 3700+

WD 74gb raptor

2x512kb GEIL

2x512kb Twinmos

Sapphire, Radeon 850xt

 

Anbefaler også alle å kjøre en ny sjekk mot forskjellige AntiVirus-programmer, siden dette viruset disablet Norton AntiVirus - 2007. Det helt uten å laste ned filer fra nett, eller besøke sider jeg anser som sikre. Fant mye med virus med "SpyBot."

 

Mvh x-ith

Endret av x-ith
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...