Gå til innhold

Worklog! Skibsplast 15vs


Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte at når jeg driver på og pusser opp båten, kan jeg jo like godt lage en worklog ut av det!

 

Båten er altså en skibsplast 15 vs 1984 mod med en evinrude 40hk 2-syl 2-takt 1984mod den og.

 

Båten ble innkjøpt forrige sommer, men da var jeg bare 15 år så da kunne jeg ikke kjøre den, men nå har jeg endelig fylt 16 og til sommeren er det denne båten jeg skal kjøre.

 

Det som skal gjøres med båten er:

-Sette inn innebygd tank/m utstyr til den (enda ikke ferdig sveist :( )

 

Ting som er ferdig vil bli flyttet til denne listen:

-Musikkanlegg

-dashboardet

-Olja alt av treverk

-Stiftet opp igjen alle stifter som var rustet vekk

-Nye pullere

-Nytt ratt

-Nytt teppe

-Sette inn vindusvisker og vinduspyler

-Stoffe den

-Lakke motoren

-Fikset kalesjen, men må nok ha ny neste sesong

-Polere den opp og rubbe den røde stripen på båten opp igjen så den blir fin

-Lanterner

-Ta service på motoren (bytte girolje, tennplugger og litt oppsmøring)

 

Skal prøve og oppdatere ofte og ta mye bilder men jeg har en tendens til og glemme slikt :innocent:

 

Bilder av tingene som allerede er gjort kommer snart :) Og første-posten vil bli oppdatert fortløpende....

 

Kommentartråd HER

 

Edit: fant et bilde fra prøvestartingen av motoren her for noen dager siden :thumbup: På bilde nr.2 sitter katten klar til å ut og kjøre en tur, han liker det faktisk :)

post-93460-1177275911_thumb.jpg

post-93460-1177276245_thumb.jpg

Endret av csViRuS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update!

 

Har de siste dagene jobbet mye på båten men har verken hatt tid eller mulighet til å legge ut update, da internett ble borte :ermm: Men det er fiksa nå og hadde litt tid i kveld :)

Dessuten er det en annen herlighet som har stjelt noe av tiden min :love: :

DSC00412b8b.JPG

 

Jeg har fått skjært hull til instrumentene og bryterpanelet og vaske av alt limet som var der fra tre-imitasjonen som tidligere var der...

Har også kjøpt nytt ratt og satt det på....

 

Dashboardet før jeg gjorde noe med det:

DSC0040373a.JPG

Holder på og vaske vekk limet:

DSC004043cc.JPG

Ferdig vasket, og styresnekka er satt på plass igjen. Før var det en list som ikke gikk helt bort til enden av dashboardet, men bak i båten, under baksetet var det en lik list som var akuratt passe lang så jeg byttet om på de jeg, da man ikke ser den bak.

DSC004112fe.JPG

Borret hull til instrumentene og satt de løst inn føreløpig, og også begynt kuttingen til bryterpanelet på andre siden.

DSC00430348.JPG

Blir litt støv og spon av skjeringen.. legg merke til den store styreklokka, den er grunnen til at ikke jeg kan ha flere instrumenter :ermm:

DSC00432945.JPG

Ferdig installert, må bare koble det bak, har også fått på det nye rattet :) (det lille hullet som er igjen fra skai-rammen som var der kommer det en bryter eller lysdisode i)

DSC00436867.JPG

Et godt råd: Mens du holder på med båten, legg orginalplasten over tingen du har installert så den beskyttes mens du jobber med andre ting:

DSC00437cc2.JPG

 

Her har jeg begynt og installere vindus-spyleren, veldig praktisk så man får vekk saltstrekene etter vindusviskeren... Kjøpte den på biltema, 100 kr. Vindusviskeren blir snart installert, må bare tenke litt på hvordan jeg skal plassere den....

 

Utrolig enkel og feste, et lite metall-beslag og så er du ferdig :thumbup:

Den passet perferkt nedi det lille rommet under l-sofaen ;)

DSC004385ca.JPG

DSC00439221.JPG

 

Har fått strekt kabler fra batteriet til dashboardet, det er ofte sånne fine trekkrør i sidene på disse båtene :) Bruker 2,5mm fortinnet kabel, og kabelsko med krympeplast for at det ikke skal irre...

DSC00440387.JPG

 

Teppe er også kjøpt inn, fikk en billig rest, men jeg ser nå at jeg må ha en bit til, til teppene på sidene, men finner sikkert en billig rest til det også. Men husk vis noen av dere skal legge teppe i båten selv, spør i butikken om det tåler vann, det jeg hadde fra før var et vanlig inneteppe og det lukta ikke spesielt bra.....

 

Det gamle teppe:

DSC0039081d.JPG

Det nye teppet, har ikke fått kuttet det til enda, blir gjort snart...

DSC00393892.JPG

Trenger en del teppe bare til småbitene som ligger rundt om i båten:

DSC00444323.JPG

 

Annlegget ble montert i fothvileren foran, da jeg så det som den beste løsningen, for det hadde blitt litt trangt og montere spilleren oppe i dashboardet, og dessuten kan jeg da ta det ut før jeg evnt. selger den og bare sette inn en ny treplate :)

Kappet først hull og satt det inn en gang men bestemte meg for og pusse og lakke platen så tok det ut igjen, lakka den og skrudde den inn igjen. Venter litt med og skru plata inn i båten igjen, da jeg holder en del på under der...

Skal forøvrig ha to stk. hjemmekinosubber bak, prøvde det i den andre båten i fjor og det funka fint det :thumbup:

 

Før plata ble pusset og lakkert:

DSC00327c4b.JPG

Ferdig pusset og lakkert (beklager dårlig bilde)

DSC0036686b.JPG

 

Legger til slutt ved noen bilder jeg har av båten og ting som må gjøres noe med:

post-93460-1177620847_thumb.jpg

post-93460-1177620873_thumb.jpg

post-93460-1177620889_thumb.jpg

post-93460-1177620919_thumb.jpg

post-93460-1177620936_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

mini Update

Hadde nesten helt glemt worklogen, så det har blitt gjort mye siden sist!

 

Båten er nå nesten så godt som ferdig med unntak av noen småting, og den innebygde tanken som jeg enda ikke har fått sveiset ferdig.

 

Bilder av det hele kommer i morgen, da det er litt bedre lys og ta bilder i...

 

Holder nå forøvrig på og rubbe og polere båten, den røde stripen blir jo som ny :w00t:

 

Jeg har også fått solgt den andre båten og lot anlegget følge med der, da det ikke var helt 100% og kjøpte meg nytt betsående av akuratt det samme da.... :thumbup:

Lenke til kommentar

BILDE UPDATE

Har ikke fått gjort så veldig mye i dag, men har tatt noen bilder, og vasket litt i brønnen, noe som trengtes.....

 

I hullet bak i brønnen var det noe hardt, sparkel lignende greier, og en del sika-flex, så ikke ut som om det hadde noen hensikt, så jeg fjernet det.

Før:

B_tbilder2_091566.jpg

Etter:

B_tbilder2_092e43.jpg

 

Båten er nå så godt som helt ferdig innvendig, bortsett fra den innebygde tanken.

B_tbilder2_07831f.jpg

 

B_tbilder2_100172.jpg

Vindusvisker og spyleranlegg er installert:

 

B_tbilder2_086f72.jpg

 

Har fått satt på den ene kalesjeknappen som manglet :tease: Nei det var faktisk litt jobb, den hadde ikke feste så jeg måtte skru av sidepanelet igjen, legge en liten kloss på baksiden, for så og skru på igjen sidepanelet....

B_tbilder2_1049b0.jpg

 

Foreløpig har jeg et voltmeter stående der bensinmåleren skal komme... jeg hadde allerede lagt opp ledninger til bensinmåleren, så letteste måten var og koble voltmeteret på tenningen, men da viser den 12 volt nesten uansett, samme om jeg setter på lading eller starter motoren så står den på 12volt....

Er det en spenningsregulator i motoren eller?

Det har ingenting og si men kjekt og vite liksom.

 

Båten har også blitt rubbet og polert på alle glatte flater over lista, ser jo nesten nye ut :dribble: under lista venter jeg med til jeg har prøvd og få av bunstoffet....

B_tbilder2_075a3b.jpg

 

B_tbilder2_082011.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

UPDATE

 

Da var det alt for lenge siden jeg har kommet med en update, men bedre sent enn aldri eller hva? :innocent:

 

Siden sist gang er båten blitt gjort så godt som ferdig, og også satt ut, mangler egentlig bare og ta service på motoren og få i den innebygde tanken....

 

Som sagt er båten altså satt ut, klarte rett og slett ikke og vente lengre :whistle:

 

Men her kommer noen bilder, først av motoren før og etter lakkering....

Før:

B_tbilder_36_ca2.JPG

B_tbilder_37_782.JPG

Etter:

B_tbilder_101_961.JPG

B_tbilder_107_6da.JPG

Her mens båten er på vannet:

B_tbilder_124_ebe.JPG

Motoren var mye mer grå-aktig før den ble lakket, det kommer ikke så godt fram på bildene men i virkeligheten synes det utrolig godt!

 

Har også fått lagt på hvitt bunstoff, prøvde først og fjerne det gamle blå og senke vannlinja litt, men det viste seg og være en ganske så vanskelig jobb, så jeg ga opp

og kjøpte heller en boks med hvitt bunstoff, enkelt, og nesten like fint...

Før fjerning:

B_tbilder_40_ffb.JPG

B_tbilderf12.jpg

Prøvde og fjerne bunstoffet, ikke så veldig vellykket, prøver mer til vinteren :thumbup:

B_tbilder_88_120.JPG

Her har jeg stoffet opp til der vannlinja skulle ha vært, ganske så mye for høy som dere ser:

B_tbilder_85_8ad.JPG

Ferdig stoffet, 1 strøk under, 2 på sidene så ikke det blå skulle skinne så gjennom:

B_tbilder_90_5d6.JPG

B_tbilder_93_cb2.JPG

 

Så var det sjøsetting da.... båten hadde hengt seg skikkelig fast i midrulla bak på hengeren, og det endte med at vi måtte dykke hengeren, bakke hardt med motoren, og så ga rullen seg etter hvert..... Lagrene på hengeren var ødelagt likevel, så det gjorde ingenting om vi dyppet den.... Det viste seg etterpå at rulla var blitt bøyd.

*Stemningsbilde*

B_tbilder_109_5f2.JPG

 

Båten på vannet:

B_tbilder_119_d7e.JPG

Måtte kjøre båten hjem fra hytta i regnvær, takk og pris for kalesje og vindusvisker :thumbup:

B_tbilder_120_eca.JPG

Kommer kanskje en ren bilde-update, med noen flere bilder av båten på vannet, mens den kjører, interiøret, og installasjonen av noen småting, og ikke minst installasjonen av tanken når jeg får tak i den.

Men nå skal det kjøres :w00t:

 

Bruk gjerne Kommentartråden

Endret av csViRuS
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, en stund siden sist jeg klarte og sose meg til og lage en update, men her er det endelig en igjen :)

 

Har ikke fått gjort så veldig mye siden sist men noe smått har det jo blitt.

 

Har fått satt på kombilanternen foran, den dekket akuratt ett av de fæle merkene fra haifinnen som sto der før ;)

Har også kjøpt meg ny propell, stål faktisk :dribble: Merket at båten gikk litt bedre og at den hadde bedre tak i svingene ;)

Ellers har jeg byttet ut spylerdysen foran da den gamle ikke tålte å bli tråkket på, og den gjorde den stadig :innocent: Den ble byttet ut til fordel for en dobbeldyse fra biltema som både ser bedre ut og virker bedre :yes:

 

DSC00678806.JPG

 

DSC00679c61.JPG

 

DSC00681778.JPG

 

DSC00682586.JPG

 

DSC00683d54.JPG

 

DSC00684277.JPG

 

DSC006850f1.JPG

 

DSC00686161.JPG

 

DSC00687089.JPG

 

DSC00776e5a.JPG

 

DSC007795e9.JPG

 

Det var en liten bilde-update, nå blir det ikke noen update før jeg evnt får tanken, eller hvis jeg kommer på noe mer og gjøre, For nå er det sommerferie folkens, god sommer! :w00t:

 

Bruk gjerne Kommentartråden

Endret av csViRuS
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...