Gå til innhold

Test av strekkodelsere for mobil


Anbefalte innlegg

Jeg har testet 6 forskjellige strekkodelserere for kameramobiler. Skal skrive en "review" om hver. Først ute er testvinneren. Les mer om den her. Til de av dere som har postet angående nokia barcode reader anbefaler jeg virkelig å teste ut dette programmet i stedet. Det er så uendelig mye bedre enn nokia barcode reader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så litt på vinneren din og det funka fint, visste ikke engang at det fantes noe sånt. :p

morsomt, men kanskje litt unyttig?

måtte laste ned på mobilen for det funka ikke å sende over fra pc, men det er vel det eneste å utsette på programmet.

 

konklusjon: morsomt. ;)

 

(har du noen konkret dette kan brukes til? :hmm: )

Lenke til kommentar

Dette fenomenet har tatt helt av i asia. Vi i vesten er litt treige med å kaste oss på ;-)

 

Mange eksempler:

1) Laste ned ringetoner, logoer og lignende. Et band skal spille på puben. På posteren deres som henger på veggen så er det en strekkode. Man skanner den, og vips så har man ringetonen på mobilen.

 

2) Kampanjer. Dette har blitt brukt (litt andre strekkodesystem men) i kampanjer i (sør?)amerika. Hver flaske brus hadde en egen strekkode, og når man skannet den fikk man laste ned en gratis mp3. Hver kode fungerte bare en gang.

 

3) Generelt på reklameplakater. Skann koden for mer info.

 

4) Visittkort. Skann koden for mer info

 

5) På websider. Her er det genialt. F. eks. websider som tilbyr nedlasting av mobile programmer eller andre ting. (Siden man kan lese kodene direkte fra en lcd skjerm). I stedet for å skrive inn url manuelt på mobilen eller sende en sms for å laste ned et program skanner man bare strekkoden på skjermen, og vips laster man ned programmet.

 

Det er så utrolig mange ulike scenarior hvor dette kan brukes at jeg på langt nær orker å skrive ned alle sammen.

 

Et annet eksempel. En skole eller lignende instutisjon som har masse masse rom. Hver dør har en strekkode, og man skanner strekkoden for å gå til en wap side for å se når rommet er ledig og evt. reservere rommet.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Intressant. Tror jeg skal teste Kaiwa i stedet for Nokia sin. Nokia sin strekkode leser fungerer egentlig veldig dårlig har jeg funnet.

 

Edit:

En annen ting forresten, moderator bør flytte dette temaet til rett kategori, som er "Programmer, spill og operativsystem." :)

Endret av tulling03
Lenke til kommentar
tulling03: Gjør det. Jeg hadde egentelig gitt opp slike strekkodelsesere da alle jeg hadde prøvd var så dårlige, men denne overrasket meg virkelig

8440426[/snapback]

Kaywa var helt genialt. Dette fungerer mye bedre enn Nokia sin egen. Under ett sekund for å skanne koden på bloggen min. Fantastisk.

Lenke til kommentar

tulling03 og hernil:

 

Vet ikke om det finnes, men jeg tviler sterkt på det. Slike strekkoder (som forøvrig kalles 1D strekkoder) er egentlig ikke så interesante for den vanlige mannen i gata da de som regel bare enkoder en streng med tall, evt. noen standarder som også kan encode US ASCII tegn. Om disse skal være av noen interesse så må man ha en backend database som knytter kodene opp mot informasjon, og om man først skal være så avansert så kjøper man heller en strekkodelser (slik som jeg har). Den jeg har kjøpt (og som var forholdsvis rimelig) er en skanner som både kan brukes via seriell, usb og bluetooth. Om man bruker bluetooth (slik som meg) får du programvare både til windows, windows mobile og symbian. Så jeg får brukt den både på ipaqen, pcen og telefonen.

 

Det finnes forøvrig api-er til 1D strekkoder som kan dekode fra bilder, f. eks fra et webkamera, fax, mm. Men om noen har portet til symbian vet jeg ikke.

 

Et annet problem er at det finnes en haug med forskjellige 1D strekkoder. Jeg har kjøpt en pakke med fonter, api, programmer, mm. En pakke for 1D koder og en pakke for 2D koder. Og jeg kan nevne at pakken for 1D fonter inneholder 16 strekkodefonter (og 8 sikkerhetsfonter) hvorav hver type brukes til flere ulike enkodinger. Det vil si at man sikkert har nærmere 50 forskjellige standarder som man kan komme borti, og det er ikke gjort i en fei å lage programvare som takler det.

Lenke til kommentar

Ny test av strekkodelseren QuickMark ute. Les testen her.. Denne strekkodeleseren er jevnt over faktisk bedre enn testvinneren Kaywa, men trekkes ned siden den ikke støtter Symbian 3rd edition. Har du en telefon som ikke er symbian 3rd edition (de støtter tidligere symbian, samt en haug med andre telefoner), anbefaler jeg virkelig at du tester ut dette programmet. Dette hadde vært førstevalget mitt hadde den fungert på N80.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...