Gå til innhold

Pushmail. Hvilke løsninger finnes (+syncml 2.0)


Anbefalte innlegg

Har kikket litt på forskjellige løsninger for pushmail, både fra norske leverandører og utenlandske. Men det som slår meg er at slike løsninger er så utrolig dyre? Det er greit nok at de har pakkeløsninger for store firma med mange ansatte, men hvorfor er det så utrolig dyrt for en enkelt konto som man trenger som privatperson?

 

Edit: Har omdøpt denne tråden fra "Hvorfor er pushmail så dyrt?" til "Pushmail. Hvilke løsninger finnes", da det stemmer bedre med hvordan denne tråden har utviklet seg.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk et meget bra poeng som jeg ikke tenkte på.

Er det noen som har tips om en bra pushmail tjeneste som er operatøruavhengig og som støtter symbian 3rd edition.

 

Edit: Drev og forsket litt på den opensource pushmail server tingen (husker ikke hva den het) og kjørte opp min egen pushmail sever, for deretter å oppdage at 3rd edition klienten ikke var klar enda :/

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Har teste mange av de komersielle og _dyre_ løsningene, og inntrykket mitt er at de rett og slett er utrolig dårlige. Har nå funnet en gratis løsning, med mye bedre klient enn disse dyre. Kommer tilbake med mer etter at jeg får testet litt mer.

 

Har også fått tips om å bruke imap, uten noen egen klient. Skal teste dette så fort jeg får kjørt opp en imap daemon på serveren min ;-)

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg du prøver ut Emoze sin gratisløsning?

 

Imap fungerer veldig bra på min Nokia E65, det tar rundt 5 sekunder fra jeg trykker send i Outlook til mobilen gir beskjed om ny epost.

 

Jeg bruker på dagtid synkronisering mot arbeidsgivers exchange-server, og dette bruker en del mer batterikapasitet enn å imap, men samtidig inkluderer ikke imap det samme sikkerthetsnivået som exchange. Og muligheten for å synkronisere kontakter og kalender er greit med exchange.

Lenke til kommentar

Stemmer at det er emoze. Jeg synes klienten deres er veldig bra, men er jeg tror den generer litt mer trafikk enn nødvendig i pushmode. Dessuten er det litt unødvendig å ha en windows boks stående på hele tiden for å synke.

 

Skal prøve med en imap server som støtter IDLE kommandoen, for å få push funksjonalitet. Men også her vil jeg gjerne sjekke hvor mye trafikk den faktisk genererer før jeg tar det i bruk.

Kalender, kontakter, notater og sms skal jeg synkronisere mot funambol. (Har kjørt funambol lenge, men har ikke fått konfigurert den ferdig enda)

Lenke til kommentar
Desverre. Hjelper me ikke. Deres klient støttes ikke av nokia (noe f. eks. mobyson sin gjør). I tillegg sa jeg at det måtte være operatøruavhengig. Jeg er nødt til å beholde operatøren jeg har i dag grunnet mobil ip.

Så med andre ord trenger jeg en løsning som:

1) Støtter symbian 3rd edition

2) Er operatøruavhengig

3) Ikke koster skjorta

8378925[/snapback]

Nokia har en god stund støttet IMAP IDLE i S60 som i praksis gir deg push-mail, så lenge gprs/3g-forbindelsen holder seg opp. Du trenger bare en tilbyder med en skikkelig imap-server (dvs. MS Exchange er utelukket). Nokia E65 funker f.eks helt strålende mot Cyrus Imapd, både med og uten SSL, telefonen min sier pling like kjapt som Outlook eller Thunderbird, akkurat som i Telenor-reklamen. Og det uten at jeg har vært nødt å installere noen ekstra 3parts applikasjon på mobilen, slik Telenor sin løsning krever (så vidt jeg har skjønt).

 

http://www.ietf.org/rfc/rfc2177.txt

http://cyrusimap.web.cmu.edu/imapd/

8379800[/snapback]

 

Har nå funnet en gratis (ja tro det eller ei) pushmail sak, som faktisk fungerer my e bedre enn de fleste komersielle løsningene. Skal komme tilbake med mer når jeg får testet den.

 

Takk Kluh. Jeg skal prøve den løsningen også når jeg får tid. Det hørtes jo faktisk rett og slett genialt ut. Og alt jeg trenger å gjøre er å kjøre opp cyrus imap på serveren min? Har forresten kjørt den tidligere, før jeg skiftet hardware. Men jeg har 2 spørsmål til deg:

1) Hvordan varsler telefonen ny mail?

2) Hvor mye trafikk genereres i "listning mode"?

8384837[/snapback]

Lenke til kommentar

Hva angår imap idle på nokia: Jeg har funnet en del informasjon på nettet at denne tjenesten er svært dårlig implementert på Nokia E65. Den pinger ikke minimum hver 29 minutter slik standarden krever. Dermed vil man få problemmer med budd på nettet (både klient og server tror de fortsatt har kontakt selv om de ikke har det). Den har visst også en utrolig overhead på synkronisering av mapper. Målinger på mappe med 500 mail gav 5.5Kb på E65 mot 1Kb på andre bedre mobile klienter.

Nå er det sånn at jeg skal bruke det på en N80, så jeg håper at Nokias implementasjon ikke er like dårlig på denne. Nuvell. Uansett så skal dette prøves, sjekkes og måles grundig. Og jeg kommer tilbake med en rapport (og evt. howto om jeg gidder).

 

Etter dette er testet skal jeg få min funambol server opp og kjøre. Jeg ser nå at det er kommet en unstable versjon 6. Lurer på om jeg skal fortsette med versjon 3 eller hoppe over på 6. Er det noen som har testet versjon 6, og kan si noe om hvordan den kjører?

Lenke til kommentar

Neste skritt på veien var å få exim til å levere kopi til cyrus. Er en ganske grei sak, men legger ved her også

 

router:

local_user_cyrus:
 debug_print = "R: local_user_cyrus for $local_part@$domain"
 driver = accept
 domains = +local_domains
 unseen
 check_local_user
 transport = local_delivery_cyrus

 

transport:

local_delivery_cyrus:
 driver = pipe
 command = /usr/sbin/cyrdeliver -m ${substr_1:$local_part_suffix} -- $local_part
 user = cyrus
 group = mail
 return_output
 log_output
 message_prefix =
 message_suffix =

Lenke til kommentar

Og så var systemet oppe og kjører. "Pushmail" svært enkelt. Dette funker ganske så bra ja :) Men det kan virke som om det er litt ustabilt via gprs? Sjekker mer etterhvert....

Første trafikkmålingene er også lovende.

ca 2k for å koble til og 2k for å motta en header. Altså mye mindre enn emoze sin løsning. Så den er forkastet (selv om klienten deres var meget bra)

 

Neste skritt på veien blir funambol. Kommer med mer.

Lenke til kommentar

Ny update: Det virker som om dette ikke fungerer særlig bra med gprs. Jeg mister alltid kontakt med serveren etter få minutter. Med wlan derimot fungerer det glimrende. Er det noen andre som har lignende erfaringer, altså at gprs er såpass ustabilt.

Har lest endel erfaringer fra større firma i usa som har brukt samme løsning som meg via gprs uten problemer. Kanskje dette er et problem bare hos telenor?

Lenke til kommentar

Er det noen som overhode har fått IMAP IDLE til å fungere via gprs/3g? Jeg får det rett og slett ikke til å fungere med pakkedata i det hele tatt. Den kobler seg opp, henter mail og thats it. Mister tydeligvis forbindelse nesten med en gang.

Via wlan fungerer det derimot glimrende.

Lenke til kommentar
Er det noen som overhode har fått IMAP IDLE til å fungere via gprs/3g? Jeg får det rett og slett ikke til å fungere med pakkedata i det hele tatt. Den kobler seg opp, henter mail og thats it. Mister tydeligvis forbindelse nesten med en gang.

Via wlan fungerer det derimot glimrende.

8389127[/snapback]

Det er ikke helt stabilt på 3g/gprs når jeg er i bevegelse, men i møter eller på kontoret med bra dekning fungerer det ganske greit. Men jeg må legge til at verken jeg eller noen av brukerne våre (de med telefon som støtter det) har stort behov for dette så vi har ikke testet veldig grundig. NB! Jeg bruker internet.public som tilgangspunkt hos Telenor, da går man utenom NAT-routingen som kanskje innfører timeout-problematikk.

 

Edit: Sjekk også at du har satt "idled cmd="idled"" i cyrus.conf.

 

Jeg så også for en tid tilbake noe om at mailklienten ikke helt følger standarden med å oppdatere seg hvert 29. minutt, så håper dette er noe de fikser i kommende firmware. Planlegger også å kjøpe inn en E61i nå som en "roadwarrior" hos oss skal teste og skal prøve å gi en tilbakemelding her på hvordan det går.

 

Foreløpig løser jeg dette bare ved å sette klienten til automatisk henting av topptekst hvert kvarter e.l. de gangene jeg absolutt på ha en pling for ny mail.

 

Vi har forøvrig kjørt Funambol på 8-10 brukere i drøyt et år, først på v2.3 og på 3.0 siden den kom, men jeg har ikke sett på push-funksjonaliteten der, rett og slett fordi jeg ikke helt har skjønt hvordan SyncML-klienten i Nokia skal settes opp i forhold til dette :) Har virkelig sansen for Funambol, men syns det har vært litt for lite "buzz" rundt det slik at det er vrient å finne info. Jeg tror jeg ville ventet med å kjøre inn v6 på server i produksjon, men anbefaller den nye Outlook-klienten som støtter Outlook 2007 og er omsider laget for flere bruker på samme maskin (lagrer oppsett i current_user i registry, og dermed ikke krever admin-rettigheter). Dog, en stor fordel med v6-server er at man kan lagre kalender/kontakter-data i en database i stedet for XML-filer slik eneste muligheten er nå. Det gjør det enklere for andre systemer å lese/skrive data hvis man har behov for dette (les: Exchange-killer) :)

 

Edit: For de som vil teste så la jeg for en tid tilbake inn en liten oppskrift på hvordan man kan få opp Funambol 3.0 på en linux-server:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=669809

Gi meg gjerne en tilbakemelding der på om oppskriften er gjennomførbar så kan jeg evt. oppdatere mangler eller komme med tilleggsopplysninger.

 

1) Hvordan varsler telefonen ny mail?

2) Hvor mye trafikk genereres i "listning mode"?

8384837[/snapback]

1) Den plinger med samme lyd som vanlig, men viser dessverre ingenting på skjermen i ventemodus.

2) Det har jeg ikke testet. Hva er beste metoden for dette?

Endret av kluh
Lenke til kommentar
Det er ikke helt stabilt på 3g/gprs når jeg er i bevegelse, men i møter eller på kontoret med bra dekning fungerer det ganske greit. Men jeg må legge til at verken jeg eller noen av brukerne våre (de med telefon som støtter det) har stort behov for dette så vi har ikke testet veldig grundig. NB! Jeg bruker internet.public som tilgangspunkt hos Telenor, da går man utenom NAT-routingen som kanskje innfører timeout-problematikk.

 

Har nå endelig fått det til å fungere. Og nå fungerer det som bare det. Problemet var nat adressen fra telenor. Når jeg fikk endret tilgangspunkt til internet.public så fungerte det over all forventning. Så nå er det 100% både via wlan og via gprs.

 

Vi har forøvrig kjørt Funambol på 8-10 brukere i drøyt et år, først på v2.3 og på 3.0 siden den kom, men jeg har ikke sett på push-funksjonaliteten der, rett og slett fordi jeg ikke helt har skjønt hvordan SyncML-klienten i Nokia skal settes opp i forhold til dette :) Har virkelig sansen for Funambol, men syns det har vært litt for lite "buzz" rundt det slik at det er vrient å finne info. Jeg tror jeg ville ventet med å kjøre inn v6 på server i produksjon, men anbefaller den nye Outlook-klienten som støtter Outlook 2007 og er omsider laget for flere bruker på samme maskin (lagrer oppsett i current_user i registry, og dermed ikke krever admin-rettigheter). Dog, en stor fordel med v6-server er at man kan lagre kalender/kontakter-data i en database i stedet for XML-filer slik eneste muligheten er nå. Det gjør det enklere for andre systemer å lese/skrive data hvis man har behov for dette (les: Exchange-killer) :)

Har nå testet begge serverene, uten noe særlig formening om hvilken versjon som er best. Havnet for øyeblikket på v3. Mulig jeg tester v6 igjen etterhvert for å ha mulighet for lagring i database. Det ville jo vært fantastisk. Det som hadde vært like kjekt var om de fikk ut fingern og implementerte støtte for sms og bookmark synkronisering.

 

Edit: For de som vil teste så la jeg for en tid tilbake inn en liten oppskrift på hvordan man kan få opp Funambol 3.0 på en linux-server:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=669809

Gi meg gjerne en tilbakemelding der på om oppskriften er gjennomførbar så kan jeg evt. oppdatere mangler eller komme med tilleggsopplysninger.

Det var faktisk den jeg brukte i går :) Den fungerer utmerket. Men trinnet med å endre com/funambol/server/engine/pipeline/PipelineManagerGeneric.xml er unødvendig.

Selv la jeg til oppstartsscript slik at funambol starter med maskinen. Gidder ikke legge det ut her siden det er ganske enkelt, men om noen trenger det, si fra så poster jeg.

1) Den plinger med samme lyd som vanlig, men viser dessverre ingenting på skjermen i ventemodus.

Hos meg (N80ie) så plinger den, og viser "Ny epost" i standbymodus (på samme måte som ved mottak av sms).

Dett kan man forøvrig skru av og på under E-post-innstillinger->Brukerinnstillinger->Nye e-postvarsler av/på

 

Forøvrig tror jeg det skal være mulig å lagre i database i v3, men det er sinnsykt komplisert.

 

Og til slutt. Jeg tror email push tingen i funambol ikke fungerer default på Symbian. Tror at noen må skrive en plugin til den først.

Lenke til kommentar

Jeg vet at dette blir litt utenfor slik diskusjonen deres har tatt veien, men spør likevel.

 

Jeg har brukt både Sony Ericssons UIQ-telefoner og Nokia N-series telefoner med roadsync og altså exchange. Dette synes jeg fungerer fint for mail, og grunnen til at jeg ønsker exchange er fordi jeg også vil synkronisere kontakter og kalender.

 

Det er imidlertid ett problem, spesielt på N-series. (Nå skal det nevnes at jeg ikke har prøvd med nyeste versjon av roadsync...)

Jeg sliter nemlig med å få invitert flere medlemmer til avtaler. Det fungerer halvveis i UIQ, men her måtte jeg faktisk sette opp en annen konto for å sende slike forespørsler fordi Roadsync påstod at exchange-serveren ikke støttet dette.

Dette fungerer mye bedre på Windows Mobile-dingsen til samboeren min.

 

Så mitt spørsmål blir om noen har prøvd den nye versjonen av roadsync og kan fortelle meg om det fungerer bedre i N-series, eller om implementasjonen (mail for exchange?) i E-series fungerer bedre?

Vil jeg både kunne bekrefte andre invitasjoner og invitere andre direkte fra mobilen? Eller må jeg over på WM-telefoner?

 

Det siste åpne spørsmålet blir da om N95 har samme støtte som E-series... Mail for exchange fikk jeg nemlig ikke installert på N73

Lenke til kommentar

Ikke så mye jeg kan hjelpe deg med. Jeg får jo det same via imap og funambol, som funker fint. (orker ikke klusse med exchange og open source er jo fin fint). Men jeg vil tippe at svaret på det siste spørsmålet ditt er nei. Ettersom jeg har skjønnt så er mail for exchange forbehold nokias E serie, og droppet på hele N serien (arrester meg om jeg tar feil).

 

Lykke til med resten

Lenke til kommentar
Har nå laget en guide for å installere en funambol server, konfigurere den og bruke den sammen med N80 og outlook. Guiden finner du her. Den finnes også på engelsk. Kom gjerne med tilbakemelding.

8402602[/snapback]

 

Jeg er fersk på dette?

Jeg har N80 - gmail - og bruker outlook

Kan jeg få min mail direkte til mobilen? Alstå at den piper slik som en melding uten at jeg må koble meg til for å sjekke?

Lenke til kommentar

Det kommer ann på om serveren du laster ned mailen din fra til outlook. Dersom det er en imap server som støtter imap idle kan du det. Dersom det ikke er det så får du ikke pushmail uten å installere en 3dje parts plugin på telefonen din. Emoze er en gratis slik plugin, men den genererer sykt mye trafikk (mao. du vil få svært høye gprs regninger). Andre løsninger finnes, men de koster ganske mye i abbonement.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...