Gå til innhold

Musikk: Retningslinjer for Egenprodusert musikk


Anbefalte innlegg

Meningen med kategorien

 

Denne kategorien er ment for at brukere kan gi ut egenproduserte låter og album, og motta konstruktiv kritikk. Det er ikke lov å komme med latterliggjørende utsagn eller liknende. Spørsmål om tekniske sider ved komposisjonen hører hjemme i Musikkskaping og instrumenter.

 

Det er mest optimalt om man linker direkte til låtene eller albumet i tråden, framfor å linke til f.eks. NRK Urørt, hvor man har flere låter. Bruker du MySpace, påpek hvilken låt du vil ha tilbakemelding på.

 

Har du ikke noe sted å laste opp musikken, ta kontakt med meg på PM, så kan jeg hoste fila for deg :)

 

Informasjon i tråden

 

Det er greit å komme med litt informasjon, så vi kan bli mer kjent med artisten osv:

 

-Hva heter låta? (Eventuelt arbeidsnavn)

-Hva er ditt artistnavn?

-Hva er sjangeren på musikken?

-Hva har du lagd musikken med?

-Du kan gjerne fortelle litt om bakgrunnen til låta.

-Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

 

Bruk av emnefelt

 

Fordi det er lett for å opprette tråder med titler som "Ny trance låt!", "Min nye låt" osv i en kategori som dette, er det viktig å komme med en så godt beskrivende emnetittel som mulig.

 

Eksempler på dårlige emnefelt:

-Ny sang!

-Min nye låt

-Last ned ny låt

-Trenger kritikk

-Hva synes folka om den nye låta mi?

-Låt med futt i!

-Ny metall låt!

-Har laget en sang

 

Disse emnefeltene er for lite beskrivende om hva din tråd handler om og gjør det vanskelig å skille mellom trådene.

 

Et godt emnefelt bør/må si noe om sjanger, hva artisten evt heter og hva låta heter. Har du ikke artistnavn, benytt gjerne brukernavn. Har du ikke låtnavn, kom opp med en arbeidstittel. Kommer du med et helt album, kan du ha sjanger, artistnavn og albumnavn (gjerne med "album" i parentes) i emnefeltet. Det er bare å bruke skjønn i henhold til disse reglene.

 

Eksempler på gode emnefelt:

-Country: Kentucky Chickenpickers - Gunman Sayam

-Drone: Reverend Jim - Klassifikasjonssystemet

-Rock: Mads Kymre - Heal You

-Electronica: Coax - Cinematica (album)

-Svartmetall: Prosjekt Angst - X

 

Malen blir altså: [sjanger]: [Navn på artist] - [Navn på verk]

 

Du er alltid tjent med et informativt emnefelt slik at brukerne lettest mulig kan navigere mellom de ulike trådene. Det kan bli problematisk med lengde på artistnavn, låtnavn osv, men da er det bare å bruke fantasien og forkortelser!

 

Disse reglene har ikke tilbakevirkende kraft, dermed er trådene som ble opprettet før unntatt.

Endret av cun
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...