Gå til innhold

Fujifilm S5 Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette ser ut som et interessant kamera for alle som ikke trenger ”maskingevær hastighet”, men verdsetter gode farger med rike tonekurver og stor, dynamisk kontrast.

Utvalget av svært god kvalitets optikk er også meget bra (takket være Nikon fatning).

 

Bla. Nikon har vist at antall megapixler er forholdsvis lite interessant for et godt resultat (m/ bl.a. D40, D50 og D70) Mye viktigere for resultatet er størrelsen på pixlene og hvilke iboende egenskaper disse har.

Fujifilm er kanskje den viktigste aktøren på markedet i dag vedrørende ekspertise i så vel produksjon av optikk som film. Dette synes jeg virker tillitsvekkende.

 

Jeg tipper at fotojournalisten som fortsatt prioriterer hurtighet under takning vil fortsette med sin Nikon eller Canon, men for entusiasten som tar seg bedre tid, og virkelig søker det beste kvalitative og kreative resultat innen for en anstendig økonomiskramme, vil S5 virke attraktiv.

S2 og S3 ga særdeles gode resultat for sin tid.

Lenke til kommentar

Dette virker veldig interresant for meg. 6 megapiksler skremmer ikke meg, for jeg vet hva sensoren i gamle D70 klarte å levere med sine 6 med kvalitetsoptikk, og riktig bearbeiding. Rett og slett ikke noe problem å levere fra seg profesjonelt arbeid med den.

 

Nå var jeg en av de som hev meg på bølgen etter "bedre kamera" da Nikon lanserte D200, og var vel om mulig en av de første som bestilte et, før jeg i det hele tatt hadde sett spesifikasjonene på den. Meget godt kamera er det, til et visst punkt. For når det kommer til dynamikk, så syns jeg rett og slett D200 er et rævva kamera. Jeg hadde ventet at den skulle ta et sprang opp fra D70 i dynamisk omfang, men der tok jeg feil.

 

Jeg klarer rett og slett å få ut like mye fra D70 som D200, og når jeg må begynne med HDR for å øke det dynamiske omfanget i bildet, så blir det feil.

 

Da hjelper ikke de andre positive egenskapene som D200 rett nok har.

 

I de analoge gamle dager, var det bare å bytte film for å få det ønskede resultatet, men billedfilene fra D200 krever så mye etterarbeid at det gidder jeg ikke mer. Jeg skal selge min D200, og har allerede gjort en halvveisbestilling av Fujifilm S5 Pro.

 

Om S5 klarer å yte like godt som gamle S3, er jeg ikke redd for å bytte bort min D200. Fujifilm S3 overkjører D200 i dynamikk, og regner med at nye S5 vil bli et kvantesprang i så måte. At det blir det aller - aller beste dSLR kameraet på markedet. Det tror jeg når det også får med seg de positive egenskapene fra D200 huset.

 

Jeg har ikke behov for 10 middelmådige bilder fra hastigheten til D200, jeg vil ha ET godt bilde fra S5, og det regner jeg med den vil levere.

 

Jeg vil tilbake til Velvia, og Kodakcrome. Jeg vil ikke drasse med meg stativ for å få flere eksponeringer for å lage et HDR bildet.

Jeg vil at sensoren klarer å få med seg fargene jeg ser, eller ønsker.

Jeg er ikke spesialist med PS, så derfor venter jeg på Fujifilm S5 Pro.

 

Gi gjerne bud på min Nikon D200, og gjerne sammen med VR 18-200. I mellomtiden kan jeg hygge meg med D70 og fastoptikk :cool:

Lenke til kommentar

Fujifilm S5 er enda ikke sluppet på markedet. Det er ikke sikkert at det blir tilgjengelig for salg før april, mai eller juni en gang. Da forgjengeren S3ble sluppet på markedet for ca. to år siden lå prisen på ca. 27.000,- Jeg tipper nye S5 vil koste omtrent det samme som Canon 5D, rundt 20.000,- +/-.

Huset vil være det samme som Nikon bruker i D200, men innmaten er Fujifilm 100%.

Blant digitalkameraprodusentene i dag er det kun Fujifilm som har ekspertise innen områdene bildebrikke, elektronikk, programvare og optikk samlet.

Det strides om bilde resultatet fra S5 vil være så mye annerledes enn hva S3 er i stand til, men huset og søkeren er en klar forbedring. Det eneste tapet vil kanskje være AA batteriene og det integrerte vertikal grepet.

S5 blir nok fortsatt en sinke å regne sammenlignet med tilsvarende produkter fra Canon og Nikon, men har du tiden på din side og virkelig ønsker å fordype deg i den fotografiske kvaliteten, tror jeg neppe du finner et bedre produkt i dette prissegmentet.

Fujifilm er kjent for utmerkede JPEG rett fra kamera, men tilbyr også unike RAW muligheter.

Her kan du få en lenke til brosjyren:

http://www.fujifilmusa.com/JSP/fuji/epartn...ure_Jan2007.pdf

Lenke til kommentar

Dette er det kameraet jeg har ventet på helt siden det ble offisielt annonsert. Spennende at det nå er en brosyre ute og går, og som flere andre er inne på her, dette er et kamera for de som liker kvalitetsbilder i stedet for kvantitet...

Jeg gikk lenge og funderte på en D200, men dette er nok en bedre løsning for meg. Savner fryktelig dynamikken og omfanget film ga meg. I tillegg er film simulation mode spennende og ikke minst nyttig. (Jada, jeg vet man kan gjøre det i PS også)

Så et spørsmål til de som er bedre bevandret med Fujis pro kameraer:

Fungerer vertikalgrepet til D200 på S5pro, eller går det ikke? Det står ikke noe om at dette er optional utstyr i brosjyren, men så er dette heller ikke Fujis eget grep. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Vedrørende vertikalgrepet til D200. Om dette passer eller ikke finnes det ikke noe svar på i dag. Mest sansynlig lager vel Fujifilm sin egen variant for å tjene litt ekstra penger, men dumt er det ettersom mange Fujifilm tilhengere har en Nikon som back-up!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Prisen på kameraet er uviss enda, men jeg fant en tråd her til noen som har "lagt kameraet ut for salg" for en pris på 1.200 £ inc. VAT = NOK x 12,530 = 15 036

http://www.camerabox.co.uk/product.asp?Pro...&ProductID=2268

Det igjen burde tilsi en pris på ca. Kr 16/17K ( -> min gjettning)

 

Tror den gjettningen er ganske riktig ;-)

 

1. EOS 5D koster nå fra litt over 20K

2. D200 koster fra like under 13K

 

De er nødt til å skule på de 2 kameraene når de prissetter Fuji S5 Pro. Noe annet vil være lik døden, og noe midt i mellom tror jeg prisen blir på det kameraet.

 

Kameraet blir prensentert for engelske bryllupsfotografer i helga, men jeg klarte ikke å finne tilbake til linken.

Den blir forøvrig også prensentert flere andre steder, og ikke overraskende i Japan.

Her endel om det, og annet "snaks" fra en Japansk side, som er oversatt;

http://translate.google.com/translate?hl=e...6lr%3D%26sa%3DG

 

:love: Er spent på hvilket av tilleggsutstyret til D200 som vil fungere med S5 Pro, og da tenker jeg batterier, vertikalgrep, wi-fi, gps løsninger osv.

Om de skal kapre eksisterende D200 brukere, så vil det være lurt, for da kan man bruke D200 som et back-up kamera.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...