Gå til innhold

Nytt digital camera til 2000-2500kr max

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg er ute etter et digital camera til 2000kr, 2500 med en minnebrikke til 512mb(jeg trenger vell ikke mer enn det?)

Jeg har ikke peiling på digital camera. Jeg er interesert i et camera som gir mest for pengene. Har sett litt på casio cameraer. Men jeg vet ikke om det er noe bra valg!

Det er camera jeg har sett på!

Men lest litt rundt å hørt at batteriet er ganske svak...du kan lissom ta 180bilder før cameraet slår seg av!

-Er det noe som er vanlig eller?

-Har dere noen anbefallinger ?

Takker for alle svar! :):thumbup:

Endret av acemaster
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713
Skrevet

Jeg kjøpte Canon IXUS 750 til 1995,- på Elkjøp (tilbud) og en 1GB minnebrikke fra MPX til 300kr.

Er svært fornøyd med begge, og kan ta ca 400 bilder før jeg må lade batteriet. Brikken har plass til 2000 bilder på svært høy kvalitet.

Skrevet (endret)
Jeg kjøpte Canon IXUS 750 til 1995,- på Elkjøp (tilbud) og en 1GB minnebrikke fra MPX til 300kr.

Er svært fornøyd med begge, og kan ta ca 400 bilder før jeg må lade batteriet. Brikken har plass til 2000 bilder på svært høy kvalitet.

7355281[/snapback]

Men er det tilbud på cameraet der no!? Jeg har sett litt rundt på nette å cameraet der kosta 2500kr jeg må da ha et minnekort og, da kommer jeg opp i 3000kr+...

Endret av acemaster
Skrevet (endret)

Jeg kjøpte akkurat nå et Fuji FinePix F30 til 2500,- fra Japan Photo (scroll ned til bunn av forsiden, så ser du kameraet).

Etter litt research ser dette ut til å være det definitvt beste i den prisklassen du er i. Regn med en hundrelapp i frakt.

Edit: fikk ikke helt med meg at det var 2500,- inkludert minnekort, sorry. :blush:

Endret av el_cash
Gjest Slettet+9812398713
Skrevet

Du bør lese testene om Caplioen på HW.

Ellers er IXUS 60 som du linket til et godt alternativ. Det er lillebroren til 750 som jeg kjøpte.

Med IXUS har du kamera i flere år.

Skrevet

7355281[/snapback]

Du bør nok allikevel sjekke hva kvaliteten står på. På beste kvalitet tar dette kameraet bilder opp til 3,5 megabyte. Hvis du får 2000 bilder på 1GB, så er det en filstørrelse på 0,5 megabyte pr. bilde, altså en syvendedel av hva kameraet kan klare. Fint hvis det er bra nok oppløsning for deg, men sjekk at kameraet ikke står på for høy komprimering, så får du enda renere bilder (bør stå på fine/superfine hvis det er et av valgene).

Bare for å tipse deg om hvordan du får enda mer ut av kameraet ditt :)

Du bør lese testene om Caplioen på HW.

Ellers er IXUS 60 som du linket til et godt alternativ. Det er lillebroren til 750 som jeg kjøpte.

Med IXUS har du kamera i flere år.

Ricoh Caplio har fått mye kritikk for mye støy i bildene, og anbefales ikke om man faller for de andre egenskapene (7x zoom, rask oppstart og utløser).

Uansett om man kjøper et Ixus eller ikke så har man vel kamera i mange år, ihvertfall i denne klassen :) Ixus 60 er strengt tatt ikke i nøyaktig samme serie som din Ixus, og har dårligere optikk (ikke fullt så skarpe bilder), mindre bildesensor (noe mer støy i bildene) og ikke så mange funksjoner. Men til prisen man får det til nå, så er det et godt kamera.

Gjest Slettet+9812398713
Skrevet

Takk for heads-up Aftseth, ved nærmere ettersyn var det en 2GB brikke :)

Du har også gode poeng om optikk og bildesensor (slikt som vi vanlig dødelige glemmer/ikke vet hvordan sjekke), men jeg tror nok at "dagens" kameraer gir fremragende bilder til hverdagslig bruk.

Har et Canon IXUS (fra 1999) og etter min mening tar den fremdeles bedre bilder enn et vanlig 35mm kamera :)

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

For mange betyr stil og utseende litt mer enn selve bildekvaliteten, og dersom dette er tilfelle for deg også, er både Ixus 60 til 1995 på Elkjøp og Ixus 65 til 2195 på Lefdal gode valg. Personlig ville jeg gått for 60, som har optisk søker. Bildekvalitet er helt grei for vanlig bruk, men dersom du setter pris på høy skarphet i kantene, bør du velge et litt større kamera, hvor det er lagt mer vekt på kvaliteten i optikken. Dersom minst mulig støy i bildet ved vanskelige forhold er viktig for deg, finnes det bedre alternativer, men som et komprimiss mellom alle sider ved et kamerakjøp vil jeg anbefale Ixus 60.

Skrevet (endret)

hmmm no lurer jeg på om jeg skal gå for Canon IXUS 750 jeg vil da ha et bra camera som skal holde i minst 2-3år framover!

-Er Canon IXUS 750 verdt de ekstra pengene? :hmm:

-Jeg har sett testen på dinside.no og der fikk den terningkast 5! som er ganske bra!

Bør jeg gå for den ? Altså Canon IXUS 750?

takker for alle svar <3 :p

Edit : Får jeg usb kabel me cameraet?

Endret av acemaster
Skrevet

Det er lenge siden Ixus 750 gikk ut, så den blir nok vanskelig å finne annet enn på bruktmarkeder, men Ixus 800IS er det muligens fortsatt mulig å få tak i til rundt 3000 kroner. Den helt nye, Ixus 850IS, koster ca. 3500.

Fordelen med Ixus800IS fra Ixus 750 er optisk bildestabilisator, raskere utløser og muligens noe bedre batterilevetid.

Fordelen med Ixus 850IS fra Ixus 800IS er vidvinkel (tilsv. 28mm).

USB kabel, programvare, oppladbart batteri, lader, TV kabel og et bittelite minnekort følger med på alle disse tre modellene. Det anbefales altså at du kjøper med et større minnekort (Sandisk er det tryggeste og mest stabile valget) og en veske. Enten den overprisede originale, eller en solid Lowepro-veske :)

Skrevet

OK no lurer jeg på om jeg skal gå for Canon Ixus 800 IS lr Canon Digital Ixus 750!?

Ser at Canon Digital Ixus 750 har 7.1mpix og at Canon Digital Ixus 800 IS har 6 mpix! Er ikke da ixus 750 bedre ? :blush:

Gjest Slettet+9812398713
Skrevet (endret)

La merke til at IXUS 900 TI har kommet

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325941

Så hvis du vil ha det nyeste, er det bare å spy på :)

(Lurer på hvor bra ansiktsgjenkjenningsfunksjonen er.. Har jo vært litt her og der i verden, og hvem vet - kanskje naboen har vært i mylderet av mengden en gang :p)

Edit:

Var nok litt kjapp - kun en fokusfunksjon.. :(

Hentet fra:

http://www.canon.no/About_Us/News/Consumer...ePageID=25106#1

DIGIC III med Ansiktsgjenkjenning AF/AE

Canons tredje generasjons DIGIC-prosessor gir økt respons og bedre bildegjengivelse, i tillegg til en rekke nye funksjoner som for eksempel Ansiktsgjenkjenning AF/AE. Denne unike Canon-teknologien jobber sammen med 9-punkts AiAF for å registrere objektet og eksponere riktig. Systemet er raskt og presist og kan skille ut opptil ni ansikter i ett motiv. Hvis Ansiksgjenkjenning AF/AE registrerer at hovedobjektet ikke er et menneske, går kameraet tilbake til 9-punkts AiAF. DIGIC III har også avansert støyreduksjonsteknologi for opptak med ISO 1600 som gir redusert uskarphet ved lav belysning.

Endret av Slettet+9812398713
Skrevet
OK no lurer jeg på om jeg skal gå for Canon Ixus 800 IS lr Canon Digital Ixus 750!?

Ser at Canon Digital Ixus 750 har 7.1mpix og at Canon Digital Ixus 800 IS har 6 mpix! Er ikke da ixus 750 bedre ? :blush:

7358108[/snapback]

Megapiksler har ingenting å si på små lommekamera så fort du kommer over en 5 megapiksler. Du ville uansett ikke merket forskjellen på seks og syv selv om du printet ut bildene i A3 eller større.

Når en produsent kommer med 10 megapiksler på et lommekamera, så er det rett og slett bare lureri... intet annet.

Skrevet
La merke til at IXUS 900 TI har kommet

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325941

Så hvis du vil ha det nyeste, er det bare å spy på :)

(Lurer på hvor bra ansiktsgjenkjenningsfunksjonen er.. Har jo vært litt her og der i verden, og hvem vet - kanskje naboen har vært i mylderet av mengden en gang :p)

7358226[/snapback]

Ixus 900TI er et lavere spesifisert kamera enn Ixus 850IS. Ja, det har ti megapiksler, men se forrige innlegg. Ellers har ikke Ixus 900TI optisk bildestabilisator og vidvinkel slik Ixus 850IS har. Eneste fordelen med 900TI er et noe mer solid hus. Foresten så er Ixus 900TI og 850IS lansert samtidig, så ingen av dem er nyere enn det andre. Ixus 850IS har også ansiktsgjenkjenning.

Kanskje greit å sjekke ut litt fakta før du anbefaler et produkt? ;)

Gjest Slettet+9812398713
Skrevet (endret)
Når en produsent kommer med 10 megapiksler på et lommekamera, så er det rett og slett bare lureri... intet annet.

7358235[/snapback]

Definitivt enig i at det er salgspjatt - derfor jeg ble overrasket over å se IXUS 900 Ti med 10Mpix.

Har du fått testet denne enda Afseth?

Edit:

Ixus 900TI er et lavere spesifisert kamera enn Ixus 850IS. Ja, det har ti megapiksler, men se forrige innlegg. Ellers har ikke Ixus 900TI optisk bildestabilisator og vidvinkel slik Ixus 850IS har. Eneste fordelen med 900TI er et noe mer solid hus. Foresten så er Ixus 900TI og 850IS lansert samtidig, så ingen av dem er nyere enn det andre.

7358248[/snapback]

Bra med oppklaring - jeg tenkte utelukkende på modellnummeret som versjonsnummer denne gangen :nei:

Edit 2:

Kanskje greit å sjekke ut litt fakta før du anbefaler et produkt? ;)

7358248[/snapback]

Er derfor vi har deg her :whistle:

Endret av Slettet+9812398713
Skrevet

7358235[/snapback]

Definitivt enig i at det er salgspjatt - derfor jeg ble overrasket over å se IXUS 900 Ti med 10Mpix.

Har du fått testet denne enda Afseth?

7358251[/snapback]

Ikke fått testet den selv, men 10 mpix gir visst en del støy i følge andre. Ellers er optisk kvalitet den samme som Ixus 800IS... og optikken der er uansett ikke god nok til å kunne gjengi alle 10 megapikslene.

Skrevet

Jeg har endelig bestilt meg camera...

Og det er et Canon IXUS 65.

Bestilt på lefdal, og syntes det va ganske billig, bare 1995kr (koste egenltig 2400kr minst på andre butiker)

kjøpt et minnekort i tillegg. Det her!

Har egentli tenkt å bestile et casio exilim E600 fra pixmania.com men ble litt skremt etter at jeg hørte hva slags side det egentlig er. Pixmania er bare noe drit om dere spør meg...

Gleder meg til jeg skal få meg cameraet. :p

takker for alle svar btw! :love:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...