Gå til innhold

Hva er dine negative sider?


M1710

Anbefalte innlegg

Spør om dette for å få tips til jobbintervju..

 

Ikke fordi jeg ikke har noen dårlige sider, men fordi dette er et meget vansklig spørsmål (synes jeg hvertfall) .

 

Hvordan svare best på dette med tanke på et jobbintervju..

er selvsagt stillings avhengig, men bare rems opp noe som kan regnes som negative sider.. takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er ikke lett, men det står noen tips på denne siden hos DinSide.

 

Noe som jeg husker jeg sa var at jeg måtte jobbe med å bli mer strukturert, samt bruke mer tid på de riktige kundene.

 

Når de spør om du har noen dårlige/negative sider, svarer du selvsagt: "De områdene jeg kan forbedre meg på...", og ikke "de dårlige sidene mine er..."

Endret av GEman
Lenke til kommentar

pleier å gjenta spørsmål og snakke rundt grøten på sånt.

 

hmm Når bryter jeg loven. Personlig har jeg ikke noe vane for å bryte loven, dette er jo veldig situasjonsbestemt. Jeg kunne f.eks kjørt for fort eller

kjørt på rødt lys om jeg hadde noen i bilen som måtte på akutten. Jeg ville selvfølgelig tatt mine forholdsregler, og gjort dette på en kontrollert måte. Man vil ikke utsette seg selv og den skadde personer for mer fare.

 

Det er ikke alltid svaret de er ute etter, de er ute å vite om du kan snakke for deg selv.

Intevjuere liker når "motstanders" kommunikasjonsevner er gode. Og når du svarer med litt lengre svar, da går jo tiden fortere også.

Endret av skromt
Lenke til kommentar

eller du kan si:

 

Når jeg var 16 år fikk jeg forenklet forelegg pga at jeg lånte en trimmet moped av en kamerat. Visste ikke om dette da. Siden den gang har jeg vært livredd for å bryte loven. hehe kan du si i en spøkefull tone.

 

Deretter kan du avslutte med: Ja jeg foretrekker nok å være lovlydig, men dersom det er kritisk situasjon kan jeg vurdere å bryte loven. Om noen er skadet osv, og jeg er ansvarlig for transport til sykehuset kan jeg finne på å kjøre noen km i timen for fort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 år senere...

Kjære børn. Først og fremst, hvis de spør deg "når bryter du loven" så skal du selvfølgelig ikke inkriminere deg selv og si "jo, der og der". Det er både en menneskerettighet å ikke inkriminere seg selv, og den som intervjuer deg bruker det antageligvis for å teste ut hvor flink du er til å ikke si sensitiv informasjon under press/ gi opp info til kunder som er dårlige for det du skal selge osv for du er naiv. Hadde jeg vært personen som stilte det spørsmålet under intervju så ville det vært for å luke bort de som er dumme nok til å undergrave seg selv. Darwinisme på sitt beste.

 

Har du begått tidligere lovbrudd som du er domfelt for og som derfor er på rullebladet ditt, og din stilling er en posisjon som krever vandel gjennom politiattest så er det jo greit å være ærlig. Men da burde du ikke søkt på stillingen uansett.

 

Videre, det er oftest enten Human Resources (HR) folk som stiller spørsmålet om dine svake sider, eller folk som bare tror det hører til intervju-runden for da tror de at de virker profesjonelle ovenfor deg.

 

Grunnen til at de som faktisk vet hvordan de skal intervjue folk spør deg om dine svake sider er ikke fordi de er spesielt interesserte i hva dine svake sider er og dermed vektlegger det noe særlig i totalvurderingen (med mindre du er skikkelig idiot og sier noe som åpenbart bryter med de personlige egenskapene som kanskje er spesielt ønsket for stillingen). Det de er interessert i å se er hvor god selvinnsikt du har til å være proaktiv ovenfor dine egne svakheter, slik at du kan strukturere deg til at de ikke kommer i veien for arbeidet ditt. De aller færreste har svake sider som totalt ødelegger for evnen til å ta "normale" stillinger. Så når de spør deg så sier du ALLTID f.eks. "jeg har lært gjennom mine tidligere jobber at jeg må være fokusert på orden i arbeidet mitt slik at ikke ting blir forglemt. Derfor har jeg et eget system jeg har bygget opp med post-it lapper" eller whatever du faktisk sliter med. Poenget er at du vet at du er et menneske med svakheter og selvinnsikt og du har allerede lagt opp til at disse skal bli forbedret. Da blir HR-damene våte i trusa og du vil garantert komme foran de kidsene som har lest generelle dualist-svakheter/styrker som "JEG ER PERFEKSJONIST!" eller "JEG ER OFTE UTOLMODIG!" på dinside.no, ting som gikk ut på dato ca engang rundt år 1820 og de fleste har hørt 200 ganger før.

 

Bare gjør det med en normal holdning, ikke vær obvious på at du har pugget svarene for da virker du bare uærlig. Poenget er at du skal selge det og dermed selge deg!

 

Lykke til.

 

Edit: Ser denne ble bumpa opp fra 2006, gg!

Endret av Sisyphus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...