Gå til innhold

Mine filmanbefalinger med kjente og ukjente filmer!


Snorre

Anbefalte innlegg

Vel da var det tid for å sette igang en ny storsatsing fra min side. Og denne gangen er det filmanbefalinger som skal videreformidles til forumets mange brukere! Jeg vil med jevne mellomrom komme med anbefalinger til gode filmer i forskjellige sjangre. Noter dere at min filmsmak kan være forskjellig fra din og det er ikke sikkert at du vil like alle de filmer jeg anbefaler.

 

Jeg vil også prøve å velge ut filmer som ikke er så veldig kjente da folk gjerne har sett de aller mest kjente filmene. Jeg skal prøve å bare velge ut filmer av en god kvalitet, slik at så mange som mulig vil like filmen. Jeg vet at dere her på forumet pleier å være ganske kritiske til kvaliteten på filmer så det er noe jeg skal prøve å tenkte på når jeg nå presenterer filmene. Det er fullt lovlig å poste kommentarer i tråden.

 

Anbefalinger:

 

The Science of Sleep

 

 

Shine

 

0780619587.01.LZZZZZZZ.jpg

 

Sjanger: Drama (Biografi)

Lengde: 105 minutter

Utgivelsesår: 1996

 

Trailer: Shine

 

Beskrivelse: Mulig spoiler:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Shine er kanskje en av de største filmene som ble utgitt i 1996 og en film alle burde se. Filmen forteller historien om den australske pianisten David Helfgott som lever et miserabelt liv under sin far. Faren som er imigrant fra Polen, og en sann musikkelsker, mistet begge sine foreldre i en konsentrasjonsleir under andre verdenskrig. Alikevel sto det sterkt i minnet at faren hadde nektet ham et musikalsk liv. Dette gjorde at han ville gi sin sønn David all den hjelp han kunne med musikken.

 

Preget av sin harde barndom er faren svært overbeskyttende mot sine barn og straffer dem i tid og utide. David blir sterkt preget av dette og kommer etterhvert dårlig overens med sin far. I filmen får vi delta i Davids utviklende pianoferdigheter og hans undervisning og forholdet mellom han og faren. Filmen følger David i tre av hans livsepoker, som barn, ungdom og voksen. Shine er en rørende film som spesielt de med interesse av klassisk musikk vil kunne glede seg over.

 

Bilder fra filmen:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Shine%2001.jpg

 

b_106342.jpg

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...

Lenge siden forrige anbefaling nå. Men jeg smeller nå til med en alikevel. Så får Dotten heller arrestere meg. Det er gått to år og litt til siden jeg sist oppdaterte, og en rekke nye filmer er kommet ut siden den gang. Så er det store spørsmålet, hvilken film skal man anbefale idag? Vel, igjen får jeg lyst til å anbefale en litt ukjent film. Ikke fordi jeg prøver å framstå som alternativ filmnyter, men for å presentere perler for andre forumbrukere. Nok småpjatt.

 

Science des rêves, La (The Science of Sleep)

 

post-51936-1231271579_thumb.jpg

 

Sjanger: Drama, Romance

Lengde: 105 minutter

Utgivelsesår: 2006

 

Trailer

 

Beskrivelse: The Science of Sleep er skrevet av Michel Gondry, mannen bak Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Filmen handler om en ung meksikansk artist/kunstner som returnerer til Paris, der moren bor. Han blir fort forelsket i sin nabo (som bor rett over gangen). I løpet av filmen får vi se forholdet utvikle seg. Stéphane Miroux (Hovedpersonen) får seg etterhvert en jobb der han får lage kalendere, med noen heller karakterrike kolleger. Dette blir alikevel bare et bakteppe for hva filmen egentlig handler om.

 

I The Science of Sleep får vi ta del i de indre tankene til Stéphane og hans ømtålelige, men fantasirike sinn. Dette setter sitt preg på filmen, og mange vil kanskje synes filmen blir vanskelig å følge med i. Man er aldri helt sikker på hva som er virkelighet og hva som er fantasi. Den engelske oversettelsen av filmtittelen blir kanskje misvisende. For "rêve" oversettes egentlig til "dream eller dreaming". Det er dette filmens kjerne sentrerer seg rundt. Det er ikke noe tydelig budskap i filmen, og noen vil kanskje synes det er negativt. Men filmen er absolutt verdt å se. Om du liker litt surrealistiske/abstrakte filmer, som tidligere nevnte Eternal Sunshine of the Spotless Mind eller 2001: A Space Odessey kan The Science of Sleep kanskje falle i smak.

 

Bilder fra filmen:

 

post-51936-1231273050_thumb.jpg

 

post-51936-1231273056_thumb.jpg

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...