Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vedr. NIC med flere utganger.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann.

 

Jeg skal bygge opp et Linux firewall og trenger flere en NIC utgang på pc'en. Helst kun et kort å bruke.

 

Er det noen der ute som veit om et sånt kort som er PCI.?

6759440[/snapback]

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311398

Billigere å kjøpe to kort, ettersom dual-kort koster meir, siden dei i hovedsak er laga for serverbruk, og dermed meir driftssikre og tar mindre cputid.

Lenke til kommentar
Skal egentlig ha flere utganger.

 

Hadde tenkt meg sånn som dette som vist under.

Så derfor vurderer jeg quad LAN kort 1000 mbit. Er et 100 Mb LAN integrert kort på pc'en.

 

ipcopoppsettlq3.th.jpg

6780101[/snapback]

Ok, da er neppe penger hindring for deg. Men treng du virkelig gigabit? Har du så ekstrem trafikk? Uansett, Intel er nok produsenten du bør satse på. Dei lager gode og stabile serverkort.

Alternativt så kan du jo sette opp tagga vlan på IPCOP-serveren, og ha en managed switch som dirigerer trafikk til ulike vlan ut på rett port. Vil gi lavere båndbredde, men billigere.

 

Tenker da at du har 5 vlan over 1GB evt 2GB (2*1GB i trunk) ethernet link, og tagger alle. Switchen sender så t.d vlan 100 ut på port 1, vlan 101 på port 2, vlan 102 på port 3, vlan 103 på port 4...etc. Fordelen meed det er at du da enkelt kan legge til fleire soner, og at du kan viaresende eit punkt til ein heilt anna plass i nettet enkelt.

Bakdelen er at du må opp i 10Gb Ethernet evt bruke fleire trunks for å få samme kapasitet.

 

Uansett, du skal ha rimelig heftig maskin før den greier å flytte stort meir enn 1Gb trafikk, så vil hevde at 1Gb på deling burde holde rikelig - spesielt om du kombinerer med litt QoS.

Lenke til kommentar
Helt enig med vidarlo: managed switch er veien å gå. Helst brukt, for nye er de ganske stive i pris. HP Procurve er bra, og hvis pris er et kriterium er Dell ganske ok.

6781685[/snapback]

Sjeldan veldig stive i pris. 3k gir deg en 24 ports layer 3switch med 2 gigabit porter og resten 100Mb. Ny HP ja. MTP at 2-ports ethernetkort gjerne koster 1500,- pr stk så er dette ikkje avskrekkande i heile tatt.

Lenke til kommentar

Mi erfaring med Cisco-switcher (dvs, switcher med IOS. CatOS er fint...:) er at det er ekstremt klønete å sette opp, og at for 99.5% av tilfella er HP bedre fordi det er raskere og sette opp og du ikkje trenge det vesle ekstra Cisco har. Derfor vil eg *sterkt* fraråde å kjøpe utstyr fra Cisco som ikkje kjører CatOS (desverre lite igjen :(), og heller satse på HP.

 

No veit ikkje eg linksys kjører IOS, men eg ville kanskje tippe dei kjører en slags IOS. Så eg ville faktisk ha kjøpt t.d en 2626, som var det eg refererte til ovanfor. Den er lag 3, knall stabil, ekstrem througput forhold til pris, relativt støysvak, rask å sette opp og enkel i drift.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Mi erfaring med Cisco-switcher (dvs, switcher med IOS. CatOS er fint...:) er at det er ekstremt klønete å sette opp, og at for 99.5% av tilfella er HP bedre fordi det er raskere og sette opp og du ikkje trenge det vesle ekstra Cisco har. Derfor vil eg *sterkt* fraråde å kjøpe utstyr fra Cisco som ikkje kjører CatOS (desverre lite igjen :(), og heller satse på HP.

 

No veit ikkje eg linksys kjører IOS, men eg ville kanskje tippe dei kjører en slags IOS. Så eg ville faktisk ha kjøpt t.d en 2626, som var det eg refererte til ovanfor. Den er lag 3, knall stabil, ekstrem througput forhold til pris, relativt støysvak, rask å sette opp og enkel i drift.

6785917[/snapback]

 

Gå for en cisco du! =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...