Gå til innhold

Prosjekt - trekabinett


Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å lage et kabinett av MDF plater!

 

Kabinettet skal ligge.

se bilde

post-99030-1156256624_thumb.jpg

 

MDF-platene ble satt sammen ved å lime og sette inn spiker.

 

Dette er det jeg har handlet inn hittil

MSI K9VGM-V, VIA K8M890, AM2 371,20

WD Caviar 800JD, 80GB, SATA, 8 MB 313,60

AMD Sempron 3000+, AM2, BOX 360,80

shg Memory DDR2-533, 512MB 269,60

 

Cd-brenner og strømforsyning har jeg tatt fra en gammel PC

Jeg får snart et hovedkortbrett som min pappa har fått tak i på jobb.

Det som gjenstår er å sette in hele innmaten og skjære hull og male kabinettet.

 

Sponsorer:

post-99030-1156275911_thumb.gif en vifte

 

post-99030-1157566560_thumb.gif en revoltec viftestyring

Endret av PC91
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har idag kjøpt en fake bulgin knapp fra CD bildeler!

Jeg har laget hull til CD-rom og viften er festet og knappen er festet(den satt perfekt)

Jeg har ikke greid å sette in det elktroniske enn å pga Hk-brett er ikke kommet

post-99030-1157052051_thumb.jpgpost-99030-1157054380_thumb.jpgpost-99030-1157054431_thumb.jpgpost-99030-1157054479_thumb.jpgpost-99030-1157054511_thumb.jpg

Endret av PC91
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hmm ifølge øverste bildet bygger du ikke i mdf, men i spon...?

 

ser i hvert fall slik ut, forskjell = spon er svakt materialet (vanlig i billige ikea/jysk møbler)

 

MDF (masse tynne lag som er limt, supersterkt... blir skikkelig stivt og vanskelig å skjære i med sløvt redskap :ph34r: til gjengjeld er det ett godt materiale til å få ting riktig)

Lenke til kommentar
hmm ifølge øverste bildet bygger du ikke i mdf, men i spon...?

 

ser i hvert fall slik ut, forskjell = spon er svakt materialet (vanlig i billige ikea/jysk møbler)

 

MDF (masse tynne lag som er limt, supersterkt... blir skikkelig stivt og vanskelig å skjære i med sløvt redskap :ph34r:  til gjengjeld er det ett godt materiale til å få ting riktig)

6978532[/snapback]

MDF er med andre ord finerplater?

Lenke til kommentar
hmm ifølge øverste bildet bygger du ikke i mdf, men i spon...?

 

ser i hvert fall slik ut, forskjell = spon er svakt materialet (vanlig i billige ikea/jysk møbler)

 

MDF (masse tynne lag som er limt, supersterkt... blir skikkelig stivt og vanskelig å skjære i med sløvt redskap :ph34r:  til gjengjeld er det ett godt materiale til å få ting riktig)

6978532[/snapback]

MDF er med andre ord finerplater?

6985773[/snapback]

 

MDF er ikke masse tynne lag! Mdf er presset sammen og limt under svært høyt trykk! Finerplater derimot er bygget opp av flere forskjellige lag.. gjerne kalt kryssfiner.. Det er noe ganske annet enn MDF..

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Du trenger nødvendig vis ikke å starte helt om igjen. Det finnes da noe som heter sparkel i verden da! Om du må bygge mye, og ønsker en solid overflate, er "stålplast" eller glassfiberarmert sparkel noe jeg har erfart at funker bra. Bare smør godt på, og slip til som du ønsker etterpå!

 

også en liten ting...

 

..MDF plater ER sponplater det også!

 

Jeg har hørt om primært om 3 typer eller klasser: (finnes et utall mellomting)

 

LDF (low densety fiberboard). Dette finner man bla i skuffer og skap fra IKEA og i veggplater o.l. der det ikke er særlig krav til styrke. Forholdsvis lette plater som har lav massetetthet, slik navnet er ment å gi utrykk for.

 

MDF (M for medium). Typisk gulvplater. Mye tyngre enn den første typen pga. høyere massetetthet. MDF er regnet som et "dødt" matriale, og er derfor egnet som materiale i f.eks. høytalere.

 

HDF (H for high). "steinkaker" for spesielle formål. "Tung som bly".

 

Vel, dette er nå slik jeg har forstått dette. Dette er ikke noen absolutt inndeling. Bare slik jeg har lært det.

 

Finer er ikke spoon. Det vil si, at en ikke har høvlet opp alt treet til en grøt og støpt platene under høyt trykk. Finer er som valig plank, bare tynnere. (sånn enkelt forklart)

 

I en kryssfinerplate legges tynnere lag med finer, med trefibrene på kryss og tvers. Disse limes og trykkes så sammen. Platene blir dermed svært sterke, i alle retninger. (kanskje derfor de er elsket i anleggsbransjen).

 

 

 

Til bruk i et slikt bygg som dette ville jeg gått for en type spoonplate, med passe massetetthet. Dette fordi de etter min mening er enklest å jobbe med, og pga. bedre toleranse for varme enn finer. Styrke er neppe noe problem. Vanlig gulvplate er bllig og bra.

 

Har ikke noe erfaring med å bygge PC kab. i tre, men har bygget veldig mange høytalere opp gjennom!

 

Mvh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...