Gå til innhold

LCD - program "anti innbrenning"/spøkelse testes


Boye

Anbefalte innlegg

Etterheng av piksler på LCD skjermer kan være et problem, og nå forsøker jeg å lage et program for å forebygge dette. Jeg vil holde denne tråden så oppdatert som jeg kan, og legge ut programmet dersom dette faktisk viser seg å hjelpe.

 

Ettersom jeg for tiden programmerer ganske mye, har det seg slik at visse deler av interface/vinduer/ikoner blir hengende igjen på skjermbildet. Dersom man arbeider over tid, får ikke skjermspareren tid til å reagere slik at samme bit av bildet ofte holdes statisk over flere timer. Noen programmer kan også hindre skjermspareren å "kicke inn". Hos meg er effekten ikke permanent, ettersom "spøkelsene" / skyggene forsvinner dersom man f.eks. skrur av skjermen en time eller to (har helt ærlig aldri tatt tiden, men kommer til å gjøre det nå). Men de kommer alltid tilbake under bruk.

 

Etter å ha slitt med problemet i et halvt år, ble jeg lei og startet idag utvikling av et forebyggende "antighost" program for å jevnlig blafre en bestemt bit av skjermbildet. Programmet surrer i bakgrunnen og blafrer ved jevne intervaller "always on top" uten at man mister fokus (passer bra til programmering f.eks.).

 

Trolig får jeg undersøkt effekten av dette iløpet av de neste dagene, men vil komme tilbake dersom dette faktisk viser seg å fungere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, takker :) Ukjent terreng dette.

 

For øyeblikket ser det ut til at dette hjelper, men den store testen kommer trolig imorgen. Jeg vet ikke hva effekten av dette er på skjermene, om jeg kan bruke alpha eller om det må være heltdekkende uten gjennomsiktighet (for å friske opp pikslene 100%), eller om det faktisk må være bevegelig data framfor bare fargeskifting.

 

Poster de første resultatene imorgen :)

Lenke til kommentar

Tror du bare kan slappe av, det er ikke snakk om en permanent effekt. Men ved "nyere" skjermer, mine var nye for 2 år siden.

 

Som sagt, jeg ville ikke engang bekymret meg for det :) Vi er noen få sjeler her på forumet som har postet om det, og garanti ser aldri ut til å holde fordi effekten forsvinner over tid. Hvis du er urolig, sleng en hvit bakgrunn på skrivebordet ditt, og fjern/flytt alle ikoner (høyreklikk -> Arrange Icons by --> Show/hide desktop icons). Sansynligvis ser du ingenting, og alt er som det skal være.

 

Resultat fra første minieksperiment:

 

Fyrte opp et program med tradisjonell verktøykasse (VB6, Photoshop, FLASH) lot verktøykassen full av ikoner stå på skjermen i 38 minutter uten avbrytelser. Skjermsparer var bevisst skrudd av. Jeg kunne da se små antydninger til gjenværende ikoner akkurat der når jeg flyttet på verktøykassen, men de begynte å forsvinne når jeg kjørte programmet mitt etter allerede 10 minutter ved å blinke akkurat der hvor skyggene var synlig.

Lenke til kommentar

Da har jeg resultatene klare, for de som fortsatt er interessert.

 

Etter fjerning (r=rødt, g=grønt, b=blått, h=hvitt, s=sort, alpha=gjennomsiktighet, blink=boks på "spøkelses" området over vertikal linje / ramme i Flash ActionScript vindu), kronologisk:

 

60 minutter med 1s blink hvert 2s, RGBHS 0 alpha : ingen effekt (streker dukket opp)

45 minutter med 1s blink per 10s, RGBHS 20 alpha: ingen effekt (streker fortsatt synlige)

60 minutter med 20s statisk, 1s av, og nye 20s på etc., RGBHS 0 alpha : høy effekt (nesten ingen synlige streker)

60 minutter med 2s blink hvert 10s, RGBHS 0 alpha: ingen effekt (streker dukket opp og var tydelige på RGH)

60 minutter med 0.5s blinking av/på RGBHS 0 alpha: minimal effekt (ingen synlig effekt, streker fortsatt synlige)

Avskrudd skjerm 10 minutter: høy effekt (nesten ingen synlige streker)

 

Konklusjon: Kortvarige endringer (blink) har lav effekt, langvarige endringer (10s+ lange blink) har høy effekt, å skru av skjerm 10 minutter+ har maksimal effekt. Jeg lar programmet være ettersom effekten av "spøkelsene" (image persistance) virker midlertidig og effekten av programmet fortsatt er ukjent. Hvis noen sliter med liknende problemer og ønsker en kopi av programmet, sleng en melding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...