Gå til innhold

filserver, kapasitet 1tb - sikkert diskoppsett?


Anbefalte innlegg

lokal filserver. Det jeg lurer på er hvordan jeg bør sette opp harddiskene slik at det gir best mulig sikkerhet.

 

Fra hva jeg kan se er det nesten billigere å kjøpe et nytt åtte-(sata)porters hovedkort med kapasitet for raid5 enn å kjøpe et eget kontrollerkort.

 

noen som veit om gode kontrollerkort for raid 5? hvor mange disker kan jeg kjøre i raid5? trenger man identiske disker i raid5? jeg formoder det, hvis jeg i det hele tatt har skjønt noe av raidsystemet.

 

trenger tips og hint. ;)

 

btw, har lest hw.no sin guide til raid, så jeg er ute etter deres kunnskaper mer enn en link til den guiden.

 

 

edit: har fått tips om at å kjøre raid 5 fra hovedkort ikke er tingen i en annen post. dermed endrer jeg forespørselen til et mer generelt spørsmål, "hvilken løsning bør jeg velge for min 1tb filserver"

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen grunn for deg å kjøpe en egen kontroller, vanlig programvareRAID vil fungere helt greit for deg til privatbruk. Ikke minst er det mye billigere å bare kjøpe vanlige kontrollerkort for så å sette opp RAIDet direkte i Windows/Linux.

 

Når det gjelder antall disker kan du fint kjøre så mange du vil men vil ikke anbefale mer enn maks 16 (rundt der)

Lenke til kommentar
Proffe kort som støtter RAID5 koster skjorta, og siden du skal bruke filserveren privat, ville jeg heller kjøpt et nytt hovedkort med åtte S-ATA-koblinger, hvis du trenger så mange da. Og du trenger indentiske disker til et RAID5 array.

6589058[/snapback]

Tror du glemte en ikke der.

 

Man trenger ikke identiske disker, men størrelsen på den minste partisjonen/disken bestemmer størrelsen på RAID-settet :)

Lenke til kommentar

takker for gode svar. noen forslag til et hovedkort med raid5 som er stødig? så for meg ca 4-5 disker, billigste sort (250gb sata er vel det som gir flest gb/kr for tia?)

 

Jeg har pr nå en s478 cpu, men jeg er redd for at jeg må skaffe meg en ny til denne serveren.

 

edit: uhm, ble litt usikker her - crazyD er det naudsynt med ekstra disk til manuell backup hvis jeg kjører raid5?

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...