Gå til innhold

Fikk 2 "feil" på memtest 86, hva betyr disse?


[dR]MiljO

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Dette er en lang historie, men jeg skal prøve å få med meg alt..

 

jeg hadde før et http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307700 hovedkort.

Dette fungerte utmerket til en dag da en skrue hadde havnet bak hovedkortet(lol) og det kortsluttet.

 

Kjøpte meg da et http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312894 hovedkort.

 

Etter dette har maskinen ikke vært seg selv. Jeg får ofte bluescreen, men BARE når jeg spiller css. Pcen kan stå på hele døgnet ellers å laste ned f.eks, men når jeg begynner å spille css så tar det bare en kort stund før pcen låser seg og jeg får bluescreen. Har kjørt memtest 86 og fikk 2 "feil" som jeg har lagt ved :hmm:

 

Hva betyr disse to feilene, og hva må jeg gjøre for å få orden på maskina igjen?

 

Har forøvrig:

 

Prossesor: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309861

Skjermkort: Sapphire Radeon x1800xt 512 mb

Minne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309659

Harddisk: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307913

Strømforsyning: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=B...LBBR2&mcat=c346

 

 

Håper noen kan hjelpe meg, for jeg har ikke peiling på hva som er galt :hmm:

post-82284-1152994009_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan bety det.

 

At den feiler på størrelser over 1000MB betyr mest sannsynlig at den første brikka er defekt, men at feilen bare slår ut hvis du bruker over 1000MB ram på den brikka (derav det at du kan bruke den i windows lenge før den klikker...du bruker sikkert ikke nok ram til at problemet oppstår). Test brikkene hver for seg og se om du får problem i første omgang.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

ok.. thx til alle..

 

dere har vært til stor hjelp

 

Men nå starter ikke pcen i det hele tatt.. eller vifter og alt går, men den "starter" ikke hvis dere skjønner. Kommer ikke noe pip fra hovedkort heller.

 

Er dette minne sin feil?

Endret av [dR]MiljO
Lenke til kommentar
At den feiler på størrelser over 1000MB betyr mest sannsynlig at den første brikka er defekt, men at feilen bare slår ut hvis du bruker over 1000MB ram på den brikka (derav det at du kan bruke den i windows lenge før den klikker...
Det gjelder ikke i dualchannel, da vil dataene alltid være balansert mellom brikkene, og leses/skrives i parallel. Dualchannel gir jo effekt før den første brikken er "full", som du sikkert skjønner når du tenker over det ;)

 

 

@ [dR]MiljO: Dette høres ikke akkurat lovende ut. Jeg vil mistenke at den kortslutningen forårsaket skade, ja...

Lenke til kommentar
Men nå starter ikke pcen i det hele tatt.. eller vifter og alt går, men den "starter" ikke hvis dere skjønner. Kommer ikke noe pip fra hovedkort heller.

6502407[/snapback]

Mener du at vifter går rundt eller at de ikke gjør det?

Sjekk om alle ledninger står riktig i. At det er kontakt på alle kort, minnebrikker m.m.

Lenke til kommentar
At den feiler på størrelser over 1000MB betyr mest sannsynlig at den første brikka er defekt, men at feilen bare slår ut hvis du bruker over 1000MB ram på den brikka (derav det at du kan bruke den i windows lenge før den klikker...
Det gjelder ikke i dualchannel, da vil dataene alltid være balansert mellom brikkene, og leses/skrives i parallel. Dualchannel gir jo effekt før den første brikken er "full", som du sikkert skjønner når du tenker over det ;)

 

 

@ [dR]MiljO: Dette høres ikke akkurat lovende ut. Jeg vil mistenke at den kortslutningen forårsaket skade, ja...

6502573[/snapback]

 

:wallbash: selvsagt.. ok, en av brikkene har mest sannsynlig feil ute i 500MB+ området da :p

Lenke til kommentar

Strømforsyningen din er vel ikke tilfeldigvis med avtagbare kabler vel?

Hvis den er det så burde du sjekke om alle kablene sitter godt bak på PSU.

 

Hadde lignende problem med min PSU. Fikk en hel del med bluescreens i spill og tilslutt tok pc'en kvelden akkuratt som din.

Var da bare ATX 12v som hadde løsnet :w00t:

Endret av Barkster
Lenke til kommentar

tviler på at det er strømforsyninga.. har ikke avtagbare kabler..

 

Den funka kl. 18.00 også stakk jeg på kino, og når jeg kom hjem var den sånn.

 

+ at jeg fikk 2 feil i memtest 86.. tviler på at det er strømforsyninga da

Endret av [dR]MiljO
Lenke til kommentar
At den feiler på størrelser over 1000MB betyr mest sannsynlig at den første brikka er defekt, men at feilen bare slår ut hvis du bruker over 1000MB ram på den brikka (derav det at du kan bruke den i windows lenge før den klikker...
Det gjelder ikke i dualchannel, da vil dataene alltid være balansert mellom brikkene, og leses/skrives i parallel. Dualchannel gir jo effekt før den første brikken er "full", som du sikkert skjønner når du tenker over det ;)

 

 

@ [dR]MiljO: Dette høres ikke akkurat lovende ut. Jeg vil mistenke at den kortslutningen forårsaket skade, ja...

6502573[/snapback]

 

:wallbash: selvsagt.. ok, en av brikkene har mest sannsynlig feil ute i 500MB+ området da :p

6502796[/snapback]

 

 

Så da må jeg kjøpe nytt minne?

Lenke til kommentar
Jeg ville ha testet hver brikke i en annen PC, for å sikre at det er der feilen ligger. Hvis feilkilden er kortslutningen, kan det vel like gjerne være hovedkortet som er ødelagt. (Men for den saks skyld, en slik kortslutning vil nok kunne skade andre komponenter også).

6504446[/snapback]

 

Hovedkorter har jeg bytta ut pga kortslutningen

Lenke til kommentar
At den feiler på størrelser over 1000MB betyr mest sannsynlig at den første brikka er defekt, men at feilen bare slår ut hvis du bruker over 1000MB ram på den brikka (derav det at du kan bruke den i windows lenge før den klikker...
Det gjelder ikke i dualchannel, da vil dataene alltid være balansert mellom brikkene, og leses/skrives i parallel. Dualchannel gir jo effekt før den første brikken er "full", som du sikkert skjønner når du tenker over det ;)

 

 

@ [dR]MiljO: Dette høres ikke akkurat lovende ut. Jeg vil mistenke at den kortslutningen forårsaket skade, ja...

6502573[/snapback]

 

:wallbash: selvsagt.. ok, en av brikkene har mest sannsynlig feil ute i 500MB+ området da :p

6502796[/snapback]

 

 

Så da må jeg kjøpe nytt minne?

6503086[/snapback]

 

Reklamasjonsrett gutten min :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...