Gå til innhold

Trenger noe hjelp til Linux installasjon


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Hei.

 

Har nå prøvd ut 3 live cd-er på den stasjonære maskina:

 

Ubuntu 6.06 64 bits

 

Der opplevde jeg at jeg kom rett på nett, passe dårlig grafikk, får ikke høyere oppløsning enn 1024x768 på skjermen etter innlogging, men jeg kan velge annen oppløsning under installasjonen. Merkelig.

 

Kubuntu 6.06 32 bits

 

Samme som forrige kom rett på nett, virker raskere i 32 bits enn 64 bits. Denne fant skjermen min, merkelige greier, 1200x1024 75Hz No problemo. Virker til å være bedre enn Ubuntu, får laste denne ned i 64 bits, og se om jeg får de samme skjerm greiene. Har Samsung SyncMaster 913N skjerm.

 

SUSE Linux 10.0 32 bits

 

Meget bra grafikk. Men kommer meg ikke på nett i fra den live cd-en. Gikk inn på "kontrollpanel" og fikk listet opp en god del ting på hovedkortet mitt som det sto "acess denied" på bla mitt innbygde nettverkskort, VIA southbrigde osv. Hvorfor det?

 

Har lastet ned 10.1 64 bits full versjonen, men tør ikke å prøve dette ute da 10.0 versjonen på live cd-en ikke vil på nett.

 

Har MSI K8T NEO-fis2r hovedkort og ATI X800 skjermkort + 2 gig med ram. Virker som at alt med VIA på hovedkortet er "acess denied" maskina fungerer som normalt virker det som, men jeg kommer ikke på nett da det innebygde nettverkskortet kommer opp som "acsess denied". SUSE 10.0 var den beste distroen mener jeg, synd den ikke "virket".

 

Edit: Dette med skjermoppløsningen er bare ett problem under 64 bits versjoner, og ikke 32 bits

 

 

Forslag?

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke dette med skjermoppløsninga skal være noe stort problem. mulig det er begrensninger i default driver som ligger på live-cden. Jeg kjører i hvertfall 64-bits Ubuntu i 1280x1024 på et x700-kort, men jeg måtte legge inn ati-drivere for å i det hele tatt på x til å virke.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å bytte distro pga. ett problem, bedre å løse det. Da lærer man litt og det tar som oftest kortere tid enn reinstallering og konfugurasjon av ny distro. Så ta den du likte best av de tre og fiks det som ikke funket. Det er ikke fundamentale forskjeller på forskjellige distroer, så hvis det funker på en skal det funke på alle, man er gjerne bare en driver eller config-fil unna.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke prøve Xubuntu? Bare for å øke valget litt.

6243104[/snapback]

 

hvorfor prøve 3 ubuntuer?

heller prøve en annen distro da f.eks. Elive eller Knoppix.

6243328[/snapback]

3 Ubuntuer sier du? Vet bare om en Ubuntu versjon, og den kan finnes her: http://www.ubuntu.com

6243992[/snapback]

1 Ubuntu på 3 PC'er er 3 PC'er med Ubuntu. Har man mange PC'er er det jo greit å kunne bruke en til å leke med og teste ut andre distroer...

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Tror det kan være at jeg logger inn som bruker i SUSE, kan hende at problemene med VIA "acess denied" er at jeg må være innlogget som rootbruker. Hvordan gjøre meg til rootbruker på SUSE Linux 10.0 live cd-en?

 

For det som er merkelig er er at maskina funker tilsynelatene helt normalt, dog uten noe nettverk... :hmm:

 

Edit: Kan jeg gjøre meg til rootbruker i SUSE Linux 10.0 live cd? Eller kan jeg bare utføre enkeltstående root kommandoer? Og finnes det live cd for SUSE 10.1?

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke prøve Xubuntu? Bare for å øke valget litt.

6243104[/snapback]

 

hvorfor prøve 3 ubuntuer?

heller prøve en annen distro da f.eks. Elive eller Knoppix.

6243328[/snapback]

3 Ubuntuer sier du? Vet bare om en Ubuntu versjon, og den kan finnes her: http://www.ubuntu.com

6243992[/snapback]

1 Ubuntu på 3 PC'er er 3 PC'er med Ubuntu. Har man mange PC'er er det jo greit å kunne bruke en til å leke med og teste ut andre distroer...

6244114[/snapback]

Han har jo bare en PC.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Ein Live-CD er ikkje ein veldig god pekepinn på kordan ein distro oppfører seg, da det ofte er slik at ting som ikkje virker på ein live cd "bare fungerer" på ein installasjon til hd.

6245107[/snapback]

 

Har nå lagt inn SUSE 10.1 i dual boot med Windows. Virker fett dette altså, men når jeg nå rebootet så forsvant "start" linja i SUSE.. :hmm: Noen som vet hvordan jeg kan få denne opp igjen? :cry: Altså får ett skrivebord uten startlinje, og noen ikoner, flaks at jeg la FF på skrivebordet ellers så ville jeg ha hatt problmer å finne en nettleser.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...