Gå til innhold

Skrapelyder med Audigy 2 ZS


Anbefalte innlegg

Jeg har et Creative Audigy 2 ZS.

Problemet startet rett etter at jeg satte inn en ny Samsung Spinpoint 250gig Harddisk. Lydkortet begynte å lage merkelige skrapelyder. Det skjer for det meste når den nye harddisken er i bruk.

 

Reinstallerte lydkortdriverne, og chipset driverne (mobo: A8N SLI).. Alle de nyeste driverne, men allikevel blir det skraping...

 

Noen som har samme prob, eller vet hvorfor?

 

EDIT: Skrev augidy :p

Endret av Vigilant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som det kan ligne på IRQ-problematikk. Flytt lydkortet til en annen PCI-slot, helt til du treffer en hvor det evt gir seg. Start med den som er lengst ned på hovedkortet. Ta gjerne å disable LPT- og COM-portene på hovedkortet hvis du ikke bruker dem.

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Ser ut som om VELDIG MANGE ANDRE har nøyaktig samme problem.. Se her:

 

CREATIVE SITT FORUM

 

Der er en sykt stor post, om akkurat dette problemet...

En ting er ihvertfall sikkert: Det er siste gang jeg kjøper lydkort fra creative  :yes:

5860255[/snapback]

 

Tolker dette dithen at du ikke kom noen vei med forslaget mitt. Fant du noe på siden du linker til som hjalp?

 

Ellers har jeg et annet forslag kombinert med mitt første, som sikkert står i tråden, uten at jeg gidder å sjekke. I device manager, reinstaller driveren til enheten under Computer (Uniprocessor PC hvis jeg husker riktig), velg å manuelt søke etter driver og velg Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC.

 

Jeg hadde omtrent samme problem som deg, men for meg var det nok nettverkskortet som ødela, så løsningen for meg var å flytte nettverkskortet til en annen PCI-slot. Litt verre når du bruker integrerte IDE-kontrollere, men det skal jo gjøre samme nytten å flytte lydkortet. I tillegg disablet jeg "Plug and Play OS" i BIOS, uten at jeg vet hvor mye det hadde å si. Å disable den betyr at BIOS tildeler IRQ framfor OSet. Står samsung-disken sammen med noe annet på samme kabel?

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Samsungen går vel rett fra størmforsyningen hvis jeg ikke tar feil (560W)

Tilkoblet hoverkortet på SATA port 3 (den andre HDDen på SATA port 1)

 

Har også slått av PNPOS i BIOS... Så vidt jeg forstod, mente du å slette ACPI tingen fra devicemanager, også reinstallere den...

Lenke til kommentar
Så også at en fyr slo av Hyperthreadingen... Vil dette ha en negativ effekt på performancen? (Eller er HT bare for Intel prosessorer (Har AMD64))

5867023[/snapback]

 

Det vil slå negativt ut for de med Intel-prosessor. AMD bruker noe som heter HyperTransport, som blant annet sørger for kommunikasjon mellom hovedkort og cpu.

 

Da vil jeg rett og slett foreslå at du formaterer og installerer OSet ditt på nytt.

Lenke til kommentar
Så også at en fyr slo av Hyperthreadingen... Vil dette ha en negativ effekt på performancen? (Eller er HT bare for Intel prosessorer (Har AMD64))

5867023[/snapback]

Da vil jeg rett og slett foreslå at du formaterer og installerer OSet ditt på nytt.

5869483[/snapback]

 

Jeg har gjort det 2 ganger allerede... Til ingen nytte :thumbdown:

Lenke til kommentar
Mystisk... Har X-fi dette problemet?

5859846[/snapback]

Ja! Mange X-Fi eiere sliter med støy på kortene sine. Les mere her.

Jeg er en av de som er plaget med dette, tok kontakt med Creative for å få oppklaring i problemet.

Her er svaret jeg fikk:

 

 

Original Message Follows:

------------------------

CLE Customer Support skrev:

Hei Kenneth!

Takk for mailen din.

Dessverre så vet vi at det er noen av dere der ute som har dette

problemet.

Har du mulighet til å sende meg systeminformasjonen din?

For de fleste som opplever dette problemet så har de enten Raid

oppsett

eller 2 skjermkort i SLI mode og alle har nForce 4 chipset.

Jeg vet at både Creative og nVidia jobber med å løse dette problemet,

men dessverre så vet jeg ikke når de kommer med løsningen på det ennå

:o(

Vennligst ta med all foregående korrespondanse når du svarer på denne

e-mail.

 

Vennlig Hilsen

Atle

Teknisk Support, Creative Labs Europa

 

Jeg hadde samme problemet med mitt Audigy Platinum EX på den gamle maskinen, men problemet ga seg når jeg satte inn et nForce 2 hovedkort. men det er veldig irriterende at Creative ikke klarer å lage et produkt som funker 100% fra begynnelsen. Jeg kommer til å se meg rundt etter andre alternativer neste gang jeg skal ha meg lydkort.

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...